* خیزش دوباره جلیقه‌زردها در فرانسه
پ
کد خبر : ۱۸۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ -17 May 2020
معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه موسوم به «جلیقه‌زردها» که به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت در برگزاری تجمع‌ها از اسفندماه گذشته امکان حضور در خیابان را نداشتند، با خروج این کشور از قرنطینه، دیروز(شنبه) اقدام به تجمع کردند.
به نوشته «آزادی» ، صدها تن‌ از جلیقه‌زردها با برپایی تظاهرات در این کشور، از ممنوعیت‌های کرونایی سرپیچی کردند. آنها جلیقه از «نانت» تا «مون‌پلیه» در گروه‌های پراکنده‌ در برابر حضور نیروهای پلیس اقدام به تجمع کردند.

صدها جلیقه‌زرد در نخستین شنبه پس از خروج از قرنطینه، ممنوعیت‌ها را نادیده گرفتند که با تذکر پلیس مواجه شدند. برگزاری تجمع‌های بیش از ۱۰ نفر مشمول مجازات است.

در شهرهای «تولوز» و «نانت» که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد، چند صد جلیقه‌زرد در حضور نیروهای پلیس گروه‌های پراکنده کوچکی تشکیل دادند. در «بوردو» نیز حدود ۵۰ نفز از تظاهرکنندگان به خیابان آمدند.

در مونپلیه، حدود ۳۵۰ نفر از جلیقه‌زردها در «پلس دو کمدی» - Place de la Comédie گرد آمدند و به سرعت از سوی نیروهای پلیس محاصره شدند.

نیروهای پلیس با باتوم به این گروه‌ها حمله کردند که براساس گزارش خبرگزاری فرانسه در میان جمعیت یک زن از ناحیه سر مجروح شد.

۳۰۰ جلیقه‌زرد عمدتا با صورت‌های ماسک زده در منطقه «رون» در لیون حضور داشتند. تظاهرکنندگان از جمله بسیاری از جوانان که لباس سیاه بر تن داشتند نتوانستند از سکوها به سمت میدان «بلکور» که توسط نیروهای پلیس و ژاندارم محاصره شده بود بالا بروند.

در «سن نزر» نیز حدود ۱۳۰ جلیقه‌زرد و چهره‌های چپ افراطی تجمع کرده بودند که تقریبا" نیمی از آنها به دلیل رعایت نکردن ممنوعیت‌ها از سوی پلیس جریمه شدند.

«کریستف کاستانر» وزیر کشور فرانسه در واکنش به این تظاهرات گفت: در این دوره که لازم است بهبود وضعیت اقتصادی و نوعی آزادی را برای هموطنان فراهم کنیم، آنهایی که می‌خواهند مانع از کسب‌وکار شوند بدانند که اکنون زمان اعتراض‌ نیست.

جلیقه‌زردها آخرین بار در ۱۴ مارس(۲۵اسفند ۹۸) اقدام به برگزاری تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی کرده بودند که در جریان آن پلیس تعدادی از آنها را بازداشت کرد.

هزاران نیروی امنیتی فرانسوی در این روز در مرکز پاریس مستقر شدند تا معترضان ضد دولتی موسوم به جلیقه‌زردها را که بی‌توجه به ممنوعیت برگزاری تجمع‌ها به‌دلیل شیوع کرونا در این شهر تظاهرات کردند، پراکنده کنند.

جنبش جلیقه‌زردها از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸(۲۶ آبان ۹۷) در اعتراض به افزایش بهای سوخت شکل گرفت و بعدها به قیامی علیه دولت مکرون تبدیل شد.

معترضان فرانسوی پیش از تظاهرات روز گذشته، شبانگاه ۲۱ مارس(دوم فروردین) در میان محدودیت‌های اجتماعی الیزه برای مهار کرونا، دست به ماهی‌تابه شدند.

آنها از پنجره‌های خانه‌هایشان ماهی‌تابه به دست شده و با کوبیدن روی آنها اعتراض خود را اعلام کردند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: