* مامایی که کرونا را پشت سرگذاشت
پ
کد خبر : ۱۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ -13 May 2020
مامایی حرفه‌ای دشوار است، زیرا مسوولیت جان چند انسان همزمان در دستان ماماست؛ در این روزهای کرونایی، ماماهایی هم هستند که در راه خدمت‌رسانی به این بیماری مبتلا شده و بر این بیماری غلبه کرده باشند.
به گزارش «آزادی» «باید عاشق بود تا بتوان خطرات جسمی این حرفه را از نظر آلودگی و طاقت‌فرسایی به جان خرید.» این را فاطمه ماهر می‌گوید که مانند خیلی از ماماها به زندگی عادی حرفه‌ای در جهرم مشغول بود تا اینکه متوجه شد کرونا دارد.

این کارشناس مامایی در این باره گفت:در اسفند ماه سال گذشته (۹۸)مراجعه‌ زیادی به پزشکان خانواده برای غربالگری کرونا می‌شد و از طرفی مردم هم کمتر فاصله اجتماعی را رعایت می‌کردند و من در درمانگاه در دو شیفت مشغول به کار بودم.

فاطمه ماهر افزود: دور از ذهن نیست که رعایت‌نکردن فاصله موجب بیماری من شد؛ چون به دلیل شغلم با افراد بسیاری برای معاینه سینه و همین طور در قسمت تزریقات مواجه هستم.

وی درباره علائم کرونا در خود ابراز کرد: خستگی، داغی محدود، سوزش گوش، سر و پا از علائم این بیماری در من بود. فکر می‌کردم این خستگی مفرط به خاطر فعالیت کار است. به هر چیزی فکر می‌کردم جز بیماری کرونا. با وجود آزمایش خون و بررسی تمام جوانب، باز آن خستگی و سوزش سر و پا از بین نمی‌رفت تا اینکه با مشورت پزشک خانواده، نمونه دادم.

شگفتی از مثبت بودن نمونه

این ماما بیان کرد: برای تست دادن خیلی مردد بودم. خودم را آنقدر سالم می‌دانستم که برای مراجعه به درمانگاه برای نمونه‌گیری و ابتلا شدن به کرونا از نظر محیط آلوده آنجا واهمه داشتم؛ در کمال ناباوری و با شگفتی، ۱۸ فروردین ماه ۹۹ جواب نمونه من مثبت اعلام شد.

ماهر گفت: بلافاصله از اعضای خانواده و همکارانی که با آنها در ارتباط بودم نمونه گرفته شد. خوشبختانه جواب نمونه‌ها منفی بود؛ اما این مرحله بسیار بر من سخت گذشت؛برای من ترس از کرونا رنج‌آورتر از خود بیماری بود و بعد از دریافت درمان‌های اولیه و بهبودی برای ادامه درمان به منزل رفتم.

وی اضافه کرد: دوران خانه‌ماندن بسیار سخت بود، زیرا حفظ فاصله و رعایت اصول بهداشتی در این دوران بسیار مهم است و کوچکترین اشتباه می‌تواند بقیه را مبتلا کند؛به دلیل شرایط جسمی و بیماری قلبی پدرم ترجیح دادم که محل قرنطینه‌ام در منزلی جداگانه باشد؛ اما در این مدت خانواده حامی من بودند و از هیچ کمکی دریع نکردند و من بسیار به آنها زحمت دادم.

این عضو کادردرمان جهرم افزود: از اینکه بعد از بهبودی دوستان و دیگران بخاطر ترس از بیمارشدن از من فاصله می‌گرفتند دردآور بود. با تسلی‌دادن به خود، لحظه‌ای خودم را جای آن‌ها گذاشتم. این واکنش‌ها طبیعی بود و حق را به آنها می‌دادم.

ماهر ابراز کرد: زمانی از قرنطینه خانگی خارج شدم که بهبودی من قطعی و جواب نمونه دوم من منفی اعلام شد. به نظرم مردم باید بدانند که در این مرحله فرد بهبود یافته هیچ خطری برای آنان ندارد.

مادران کرونایی و نوزادان مشکوک به کرونا در جهرم

ماهر بیان کرد: اسفند ۹۸ مادری که در ماه نهم بارداری در جهرم به کرونا مبتلا شده بود، فرزندش را به دنیا آورد که جواب نمونه این نوزاد منفی اعلام شد و نوزاد سالم است؛بانوی باردار ۳۴ ساله جهرمی سابقه مسافرت داشت و به خاطر شرایط خاص جسمانی این مادر باردار، کمیته پزشکی برای سلامت مادر و نوزاد تشکیل شد.

وی ادامه داد: با مشورت پزشکان متخصص عفونی، اطفال و زنان و زایمان این مادر باردار با حفظ نکات بهداشتی و مراقبت های ویژه در بیمارستان پیمانیه جهرم تحت عمل سزارین قرار گرفت؛ نوزاد سالم به دنیا آمد. بعد از عمل جراحی، مادر به بخش بیماران مبتلا به کرونا انتقال یافت و از نوزاد وی نمونه گرفته شد.خوشبختانه حال مادر رو به بهبودی رفت و جواب نمونه این نوزاد پسر منفی اعلام شد.

این ماما گفت: در ۱۶ اسفندماه ۹۸ هم یک نوزاد دوماهه شیرخوار با علامت تب و تنگی نفس به عنوان کم سن و سالترین بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در شهرستان جهرم، به مراکز درمانی مراجعه کرد که این کودک برای انجام اقدامات تشخیصی نهایی به بیمارستان نمازی شیراز اعزام شد و خوشبختانه پس از انجام تست، مشخص شد کرونا ندارد.

لذت‌های ماما بودن

فاطمه ماهر کارشناس مامایی و ۸ سال است که در درمانگاه شماره یک شهر جهرم مشغول به فعالیت و مدیر داخلی این درمانگاه است.

او درباره علاقه اش به رشته مامایی و اینکه چرا این رشته را انتخاب کرده است گفت: همیشه به رشته پزشکی علاقه داشتم.

وی ابراز کرد: از همان دوران کودکی خیلی برایم لذت بخش بود که بتوانم بیماری را درمان و درد و رنج را از او دور کنم.

مدیر داخلی درمانگاه شماره یک جهرم گفت: ابتدا کاردانی مامایی قبول شدم بعد از گذراندن دوران کاردانی، مجدداً امتحان دادم و در مقطع کارشناسی این رشته پذیرفته شدم.

وی اظهار کرد: لذت شغل مامایی را فقط یک ماما می تواند درک کند. هنگام زایمان گذاشتن دستان مادر در دستان ماما برای تسلی دردش و دوخته‌شدن نگاه قدرشناس مادر به ماما بعد از تولد نوزادش همه از لذت‌هایی است فقط یک ماما می‌تواند بفهمد و لمس کند.

وی درباره مسئولیتی که یک ماما دارد بیان کرد: مهمترین مسئولیت و وظیفه ای که یک ماما دارد مراقبت از مادر باردار در دوران بارداری‌اش است. در کل می‌توان گفت کار ماما قبل از تولد نوزاد آغاز می‌شود. مراقبت‌های پیش از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان از مسئولیت‌های خطیر ماماها است.

وی بیان کرد: پایش نوزاد بعد از تولد، ترویج تغذیه با شیر مادر، آموزش نحوه شیردهی به مادر، مشاوره و آموزش دوران بلوغ، ازدواج و باروری، مراقبت از زنان سالمند و غربالگری آنان، آموزش خودمراقبتی به زنان از دیگر فعالیت هایی است که یک ماما می بایست انجام دهد.

ماهر درباره سختی شغل مامایی گفت: در بهداشت باروری، دقت مهم‌ترین رکن است و کوچکترین خطا می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به بار آورد.

به گفته وی زمانی که در بیمارستان پزشک مقیم نیست و شرایط اورژانسی پیش می آید ماما در آن لحظه بدون فوت وقت می بایست بهترین تصمیم را بگیرد. دقت و مسئولیت پذیری در آن زمان بسیار مهم است. بسیاری از عواقب و پیش‌آمد ها به آن تصمیم باز می‌گردد.

این ماما در دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: با وجود تمام این تنش ها مامایی رشته مهجوری است که کسی سختی‌های آن را نمی بیند و آن را از مشاغل سخت حساب نمی کنند.

وقتی از او درباره خاطرات شیرینش در این شغل پرسیدیم، لبخندی زد و گفت: لحظه‌های شیرین در دوران کاری من زیاد بوده است، اما شیرین‌ترین لحظه به زمانی بازمی‌گردد که توانستم با معاینات متوجه بیماری سینه در چند خانم شوم. ارجاع به موقع این خانم‌ها به پزشک متخصص موجب شد که پیشرفت بیماری در آنان بسیار کم شود.

او ابراز کرد: از خداوند می‌خواهم تا آنجا که زنده‌ام‌ بتوانم در کارم مفید باشم و درد و رنج را از یک بیمار دور کنم.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، ماما ، کرونا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: