* بادامچیان: رئیس مجلس نباید دچار حواشی فساد اقتصادی باشد / شایسته نیست در کارنامه کاندیدا‌های ریاست مجلس حرف و حدیث باشد
پ
کد خبر : ۱۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۳ -13 May 2020

به گزارش «آزادی»، اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفتگویی در خصوص ملاک‌های مقام معظم رهبری در مورد نمایندگان مجلس گفت: از نگاه توحیدی اسلام، مقام یک امانت الهی است و این امانت الهی را به کسی یا کسانی باید سپرد که باید صلاحیت فکری و اخلاقی را برای احراز آن داشته باشد. مانند تدین، تقوا، توان مدیریتی، تنفر از فساد، حفظ عزت ملت، یکی بودن شعار و عمل، اخلاق، احساس مسئولیت، مرزبندی روشن با دشمن، صبر و بصیرت، ساده زیستی و پرهیز از اشرافیگری ملاک‌هایی هستند که مقام معظم رهبری برای نمایندگان و مسئولان مجلس از جمله ریاست مجلس اسلامی بیان فرموده، و همواره بر رعایت آن‌ها توصیه و تاکید داشته اند.

او با اشاره به اینکه مجلس یازدهم، مجلس مقارن با بیانیه‌ی گام دوم انقلاب و مرحله‌ی خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی نظام اسلامی است، افزود: راه یابی بیش از ۲۰۰ نفر نماینده‌ی دغدغه‌مند انقلاب، اسلام، ولایت و نظام به مجلس یازدهم و چشم دوختن مردم به نحوه‌ی شگل گیری مجلس گام دوم، به گونه‌ای است که شان و تراز مجلس ارزشی و اصولگرا باید از همین ابتدا حفظ و صیانت شود و مجلس در خور اهداف متعالی گام دوم مدیریت شود.

رئیس مجلس باید از منظر عموم مردم مشهور به پاکی و سلامت اقتصادی و سیاسی باشد

او در ادامه با بیان اینکه حسن شهرت یکی از ملاک‌های ریاست مجلس است، گفت: در آموزه‌های دینی بویژه در مشی حکومتی مولا امیر المومنین (ع) حسن شهرت و سوابق روشن و درخشان افراد یکی از ملاک‌های انتخاب و گزینش است. از این رو جایگاه ریاست مجلس با توجه به ویژگی نمایندگی مجلس و تفاوت عمیق آن با مسئولیت‌ها و مناصب دولتی و اجرایی، اقتضا می‌کند اولا از مقبولیت عمومی برخوردار بوده، ثانیا از منظر عموم مردم مشهور به پاکی و سلامت اقتصادی و سیاسی باشد.

بادامچیان با اشاره به این موضوع که رئیس مجلس نباید دچار حاشیه باشد، ادامه داد: فساد اقتصادی همواره لطمه‌های جدی به ریشه‌های اقتصاد کشور وارد می‌کند و به نوعی حق مردم در این فرایند به شدت تضییع می‌شود، بنابراین کسی که جایگاه ریاست مجلس گام دوم را کسب می‌کند باید همت عالی و اصلی اش ریشه کن کردن فساد باشد؛ لذا با این استدلال شایسته نیست در کارنامه‌ی خدمتی نامزد‌های رئیس و هیئت رئیسه‌ی مجلس، حرف و حدیث و حاشیه و شائبه باشد.

وی افزود: رئیس مجلس علاوه بر نقش مدیریتی طیف‌ها و فراکسیون‌ها و با توجه به فقدان تجربه‌ی پارلمانی بخشی از منتخبان مجلس یازدهم که البته از سوی دیگر، اکثرشان از فرهیختگان عرصه‌ی علمی و مدیریتی و اساتید دانشگاهی و حقوقدانان و مدیران مجرب در حوزه‌های مختلف خدمتی هستند، باید دارای برنامه‌ی مدون، روشن و مشخص برای اداره‌ی مجلس وزین یازدهم باشد.

ادبیات رئیس مجلس نباید آمرانه باشد

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه ادبیات رئیس مجلس نباید آمرانه باشد، گفت: اقتضای اداره‌ی مجلس به گونه‌ای است که ادبیات کلامی ریاست مجلس بسیار مهم و تاثیر گذار است؛ بنابراین بخشی از اعتبار بخشی به جایگاه رفیع وکلای ملت در ادبیات کلامی و گفتمانی رئیس مجلس در اداره صحن علنی تجلی می‌یابد، سخن گفتن با رویکرد آمرانه و تحکم آمیز و ریاست مآبانه مطلوب و مناسب نیست و اقتضاء مدیریت مجلس برخورداری از روحیه‌ی صبر و متانت و سعه صدر است.

او ادامه داد: رئیس مجلس ارزشگرای مجلس یازدهم باید از پختگی، درایت و مرجعیت سیاسی و مدیریتی و برخوردار از عقبه‌ی فکری قوی باشد و نگاهش به عنوان رئیس قوه مقننه نگاه جامع، کلان و پروسه محور باشد نه پروژه محور و پیمانکارانه.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: