* مداخله دولت در بحران مازاد عرضه پیاز جیرفت
پ
کد خبر : ۱۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ -09 May 2020
معاون وزیر جهاد گفت: تاکنون بالغ بر ۲۵۰۰ تن پیاز که با احتساب قیمت خرید و هزینه‌های حمل به ارزش ۴۰ میلیارد ریال توسط تشکل‌های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی از کشاورزان خریداری شد.
به گزارش «آزادی»  حسین شیرزاد اظهار داشت: با توجه به صادرات مناسب محصولات سبزی و صیفی از جمله پیاز و گوجه به کشور عراق در طول سال زراعی گذشته و بالا بودن قیمت این محصولات در بازار، کشاورزان منطقه جنوب کرمان مبادرت به کشت محصول پیاز در حدود دو برابر سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی کردند.

وی افزود: با توجه به زمان برداشت مقارن با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرز‌های مناطق عرب‌نشین عراق و توقف صادرات از مرز‌های چذابه و شلمچه و محدود شدن صادرات از مرز‌های اقلیم کردستان، این امر باعث شد تا تمام تولیدات مناطق مذکور به بازار‌های داخلی سرازیر شده و عرضه مازاد بر نیاز بازار باعث افت شدید قیمت این محصولات شود، همه این عوامل کشاورزان را در ورطه ضرر و زیان هنگفتی قرار می‌داد.

شیرزاد با اشاره به رسالت ذاتی سازمان تعاون روستایی در خصوص خرید توافقی گفت: از تاریخ ۲۵ فروردین سال جاری که اولین نشانه‌های افت قیمت مشاهده شد. این سازمان بر اساس رسالت ذاتی خود با اعزام نمایندگان خود و استقرار همزمان در منطقه جنوب کرمان اقدام به خرید توافقی این محصولات از کشاورزان و عرضه آن در غرف عرضه مستقیم خود در کلان شهر‌ها و همچنین تلاش کرد با این اقدام سهم تولید کننده را از قیمت نهایی محصول افزایش و قیمت مصرف کننده را واقعی و منصفانه کند.

وی افزود: تا کنون بالغ بر ۲۵۰۰ تن پیاز که با احتساب قیمت خرید و هزینه‌های حمل به ارزش ۴۰ میلیارد ریال توسط تشکل‌های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی ایران به صورت مستقیم از کشاورزان خریداری شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: روزانه به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰ کامیون از جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج) و میادین میوه و تره بار شهرستان‌های جیرفت، منوجان و کهنوج و مقداری نیز از استان‌های هرمزگان و خوزستان بارگیری و به دیگر استان‌های کشور ارسال شده است.

وی تاکید کرد: نیرو‌های اجرایی درگیر این طرح در استان‌های مبدا و مقصد اعم از کارکنان سازمانی و نیرو‌های شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی حدود ۱۰۰ نفر هستند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در خصوص تعدیل قیمت گوجه‌فرنگی تازه‌خوری به نفع تولیدکنندگان گفت: با مشاهده افت قیمت این محصول به ارقامی پایین‌تر از هر کیلو ۸ هزار ریال این سازمان از طریق نمایندگان خود مستقر در منطقه جنوب کرمان به شهرستان رودبار مراجعه و مبادرت به استقرار پایگاه خرید و اطلاع رسانی به کشاورزان مبنی بر خرید گوجه فرنگی به قیمت هر کیلو ۱۱ هزار ریال تا ۱۴ هزار ریال شود و مشاهده شد که تجار و واسطه‌ها نیز از قیمت محصول تبعیت نموده و قیمت خرید خود را از ۸ هزار ریال به ۱۴ هزار ریال افزایش دادند.
منبع: مهر
برچسب ها: آزادی ، مداخله ، دولت ، پیاز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: