* تامین آب شرب شهر مشهدریزه همت مسئولان را می‌طلبد
پ
کد خبر : ۱۷۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ -30 April 2020
رفع کمبود و قطعی آب شرب در شهر مشهدریزه مهم‌ترین درخواست مردم این شهر در شرایط فعلی است، لذا انتظار می‌رود مسئولان برای رفع همیشگی این مشکل چاره‌ای بیندیشند.
به گزارش «آزادی» ، شهر مشهدریزه، مرکز بخش میان ولایت شهرستان تایباد با جمعیتی حدود ۱۱ هزار نفر در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان تایباد قرار دارد. آب شرب این شهر از ۲ چاه آب شرب تأمین می‌شود که یکی برای آب‌رسانی به بخش مشهدریزه است و دیگری به بخش ریزه آب‌رسانی می‌کند.

این شهر در چند سال گذشته هر تابستان با مشکل کمبود آب شرب مواجه می‌شود به‌طوری که در برخی روز‌ها آب شرب بخش‌هایی از این شهر کم فشار یا قطع می‌شود که مشکلات بسیاری برای شهروندان این شهر ایجاد می‌کند، به خصوص در فصول گرم سال و به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان که تقاضا برای مصرف آب افزایش پیدا می‌کند.

مشکل آب در مشهدریزه محدود به یک فصل نیست

علیرضا مهتاب یکی از شهروندان مشهدریزه با گلایه از قطع آب در شرایط بیماری کرونا و همچنین ماه مبارک رمضان، به خبرنگار مهر، گفت: متأسفانه منطقه مسجد امام ابوحنیفه تا مسجد حضرت علی (ع) ریزه آب شرب به طور کامل قطع است. با وجود گرمای هوا در ماه مبارک رمضان بدون کولرآبی چطور می‌شود روزگار سپری کرد.

وی افزود: غیر از کولر با توجه به بیماری کرونا نیاز به شستشوی مداوم دست‌ها، البسه و ظروف در کنار مصارف روزمره آب آشامیدنی، زندگی بدون آب بسیار مشکل است.

در ادامه رمضان صدری، یکی دیگر از شهروندان، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات چاه آب شرب ریزه، مسئله برق این چاه است، به خصوص در فصل زمستان که به دلیل بارش‌های سنگین برف یا باران، برق چاه قطع بعضاً قطع شده است. قطع آب در یخبندان زمستانی فاجعه است، زیرا احتمال یخ زدگی شبکه آبرسانی نیز وجود دارد.



گلایه‌های مردمی به حق است، شبکه انتقال آب تقویت شد

حجت زنگنه در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در چند سال اخیر و به خصوص در فصل تابستان مردم شهر مشهد ریزه، به خصوص در منطقه ریزه با قطع آب شرب و یا افت شدید فشار آب مواجه بودند که موجب شده بود مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شود.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری دستگاه‌های مختلف مسئول و همت خیرین منطقه ریزه، تقویت الکتروموتور‌های چاه آب شرب ریزه و ایستگاه‌های پمپاژ خط انتقال آب با در نظر گرفتن نکات فنی و محاسبات مهندسی انجام گرفت.

زادامه داد: در اجرای این طرح هدف گذاری انجام شده برای افزایش برداشت آب و رساندن آن به سطح نیاز منطقه بود که بحمدالله با تشریک مساعی صورت گرفته و هم صدایی مردم و مسئولین، سختی‌های مسیر هموار و اجرای آن محقق شد و امیدواریم تا در تابستان پیش رو شاهد کسری تأمین آب شرب در شهر نبوده و مردم شاهد روز‌های بدون آب نباشند.



اتصال دو چاه آب شرب به یک مخزن اولویت برنامه‌های بخشداری است

بخشدار میان ولایت در پاسخ به این سوال که مشکل آب شهر مشهدریزه کی برای همیشه حل می‌شود، اظهار کرد: ایجاد یک مخزن و اتصال دو چاه آب اولویت برنامه‌های بخشداری میان ولایت است که با پیگیری جدی فرماندار شهرستان و قول مساعد مدیران آبفای استان و خیرین منطقه ریزه، به زودی حدود دو کیلومتر لوله گذاری با اعتباری قریب به بیست میلیارد ریال تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: بدین وسیله اتصال کامل خط انتقال آب چاه ریزه به مخزن ۲ هزار مترمکعبی شهر نیز محقق شود. با عملیاتی شدن این اقدام، آب کل شهر از طریق چاه‌های ریزه و مشهدریزه از یک مخزن تأمین و برای سال‌هایی طولانی استمرار برقراری آب شرب در شبکه شهری با فشار مناسب را شاهد خواهیم بود.

زنگنه در خصوص مشکل قطع برق چاه آب شرب در شرایط غیر مترقبه، گفت: برق هر چاهی ممکن است قطع شود، این اتفاق در تایباد نیز رخ می‌دهد، اما آب شهر قطع نمی‌شود، زیرا کسری آب از طریق چاه‌های دیگر جبران می‌شود و در مشهدریزه نیز با اتصال این ۲ چاه آب به یک مخزن ۲ هزار مترمکعبی، عملاً مشکل قطع برق نیز برطرف می‌شود، چراکه با خروج یک چاه از مدار، مخزن و چاه دیگر آب شرب شهر را تا زمان اتصال چاه دوم تأمین می‌کنند.

وی افزود: با تمهیدات انجام شده در حال حاضر میزان برداشت آب از چاه ریزه نزدیک به ۲ برابر افزایش یافته است، با این حال به شدت پیگیر هستیم تا پروژه لوله گذاری و اتصال چاه‌های آب شرب مشهدریزه و ریزه تا قبل از پایان ماه مبارک رمضان آغاز شود.

بخشدار میان ولایت تصریح کرد: با وجود اینکه نیاز آبی منطقه تا حد زیادی تأمین شده است، اما توجه به مصرف بهینه آب و پرهیز از مصارف غیرضروری می‌تواند زمینه استمرار خدمت و نیز طولانی شدن وضعیت ثبات آبی منطقه را فراهم کند که در این خصوص یاری و مساعدت شهروندان مهم‌ترین اصل خواهد بود.
منبع: مهر
برچسب ها: آزادی ، تامین آب ، مشهد ، همت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: