* روند نزولی کرونا در اسپانیا
پ
کد خبر : ۱۷۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲ -26 April 2020
در حالی که اسپانیا از لحاظ شمار قربانیان ویروس کرونا بعد از آمریکا و ایتالیا در جایگاه سومین کشور درگیر قرار دارد، اما تداوم روند کاهشی بیماری همه‌گیر، پشت سرگذاشتن این بحران سخت را به مردم این کشور نوید می‌دهد.
به گزارش «آزادی» نشریه ال پائیس، براساس تازه‌ترین آمارهای روز شنبه وزارت بهداشت اسپانیا، در ۲۴ ساعت گذشته (جمعه تا شنبه) ۳۷۸ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که این رقم نسبت به روز قبل ۱۱ مورد بیشتر گزارش شده است؛ این افزایش جزئی در حالی اعلام شد که سیر نزولی موارد ابتلا و جانباختگان کووید-۱۹ در این کشور همچنان ادامه دارد، به طوری که آمارهای روز پنجشنبه تا جمعه از فوت ۳۶۷ نفر خبر داد، که این رقم کمترین تعداد از یک ماه گذشته تاکنون است.

همچنین در آماری امیدوارکننده برای نخستین‌بار از زمان شیوع کرونا در این کشور، تعداد کل بهبودیافتگان (سه هزار و ۱۰۵ نفر) در این روز از آمار مبتلایان (۲ هزار و ۷۹۶ نفر) پیشی گرفت.

«ماریا خسوس مونترو» سخنگوی دولت اسپانیا روز جمعه اعلام کرد: ما حقیقتا به لطف تلاش و همکاری کل جامعه، سخت‌ترین و بحرانی‌ترین مرحله بیماری را پشت سر گذاشته‌ایم.

در حالی که از زمان شیوع ویروس کرونا در اسپانیا، کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با این ویروس پا به میدان گذاشت، اما نیروهای ارتش نیز همچون سایر کشورهای درگیر در بالاترین سطح از توان خود برای مقابله با این بیماری بسیج شدند؛ انتقال بیماران به بیمارستان‌ها، حمل‌ونقل افراد متوفی، نظافت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توزیع تجهیزات مراقبتی بهداشتی در سطح کشور نمونه‌هایی از خدمات ارتش اسپانیا در این روزهای سخت است.

اسپانیا با گسترش شیوع کرونا، از روز ۱۳ مارس (۲۳ اسفند)، وضع فوق‌العاده اعلام کرده و دولت این کشور این وضع را هر ۲ هفته تمدید کرده است.

هفته گذشته نیز پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا از تمدید قرنطینه به مدت ۱۵ روز، یعنی تا ۹ مه (۲۰ اردیبهشت) سال جاری میلادی خبر داد؛ سانچز همچنین اعلام کرد: «اسپانیا که سومین کشور در جهان از لحاظ شمار قربانیان کروناست، باید به آرامی، با دقت و احتیاط کامل به سمت «بازگشت به زندگی عادی» حرکت کند. با توجه به اوضاع اضطراری کشور، مرحله‌ بعدی قرنطینه موسوم به قرنطینه‌ «نامتوازن» ممکن است از ۲۷ ماه آوریل شروع شود».

اسپانیا در حالی با تبعات اجتماعی بیماری همه گیر دست و پنجه نرم می کند که ویروس کرونا سایه سنگین خود را بر اقتصاد اسپانیا نیز افکنده به گونه ای که از میانه ماه مارس(اسفند۹۸) به این سو، ۹۰۰ هزار شغل از بین رفته است و در صورت تداوم شرایط هشدار و قرنطینه سراسری، این کشور سقوط بی‌سابقه ۱۴ درصدی در اقتصاد و کاهش ۸۱ درصدی فعالیت صنعت کلیدی گردشگری را تجربه خواهد کرد.

دولت اسپانیا در ادامه تصمیم‌گیری‌های خود مبنی بر کاهش تدریجی محدودیت‌ها، پس از ۴۴ روز قرنطینه و ممنوعیت تردد کودکان، مجوز خروج کودکان زیر ۱۴ سال از منزل را از امروز یکشنبه اعلام کرد؛ این تصمیم دولت مشروط بوده به نحوی که کودکان به همراه یک نفر از والدین خود برای مدت محدود یک ساعت و تا فاصله یک کیلومتری از محل سکونت، اجازه تردد خواهند داشت.

پدرو سانچز همچنین اعلام کرد که در صورت ادامه روند مطلوب بیماری در کشور، شهروندان از تاریخ دو مه هفته آینده (سیزدهم اردیبهشت) برای پیاده روی و انجام فعالیت ورزشی اجازه خواهند داشت که از منازل خارج شوند.

اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی با نظام سیاسی مشروطه سلطنتی است که نخست‌وزیر به عنوان رئیس دولت از قدرت و نفوذ بالایی در تصمیم‌سازی‌های داخلی و خارجی برخوردار است؛ این در حالی است که تعدد و تکثر احزاب سیاسی، قدرت پارلمانی و ایالت‌های خودمختار اسپانیا، همه و همه از دلایلی است که این روزها تدابیر و اقدامات دولت مرکزی و تصمیمات «پدرو سانچز» به عنوان نخست وزیر این کشور به منظور کاهش محدودیت‌ها و از سرگیری فعالیت برخی اصناف و کسب و کارها، تحت نظارت دقیق بوده و تاکنون با موجی از انتقادها روبرو شده است.

در حال حاضر در این کشور حدود یکصد حزب ملی و منطقه‌ای و همچنین تشکل سیاسی بزرگ و کوچک (از راست افراطی تا چپ تندرو) وجود دارد.

بنابر آخرین آمارهای رسمی از وزارت بهداشت اسپانیا، تاکنون در این کشور ۲۲۳ هزار و ۷۵۹ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده که ۲۲ هزار و ۹۰۲ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر نیز در جهان به این ویروس مبتلا شده که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: