* بازگشت نخست وزیر انگلیس در میانه فشار‌ها
پ
کد خبر : ۱۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰ -26 April 2020
زمزمه بازگشت نخست وزیر انگلیس به کار از روز دوشنبه (۸ اردیبهشت) بعد از رهایی از بند بیماری کووید-۱۹ درحالی از سوی رسانه‌های این کشور دامن زده می‌شود که فشار‌ها برای رفع قرنطینه بالا گرفته است.
به گزارش «آزادی» بوریس جانسون پس از گذراندن دوره نقاهت ابتلا به کرونا (کووید-۱۹) آماده است تا دوباره سکان دولت را به‌دست بگیرد. او نخستین رهبر جهان بود که یک ماه پیش به کرونا مبتلا و به دلیل مشکلات تنفسی به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. جانسون دو هفته گذشته را در اقامتگاه خارج از شهر نخست وزیری سپری کرد و گفته می‌شود که از فردا (۸ اردیبهشت) فعالیت خود را در داونینگ استریت از سرخواهد گرفت.

هم زمان، اعتراض‌های داخلی به ویژه از سوی اعضای ارشد حزب حاکم محافظه کار برای رفع محدودیت‌هایی که او یک ماه پیش برای جلوگیری از شیوع کرونا پایه گذاری کرد بالا گرفته است.

نمایندگان عضو فراکسیون حزب محافظه‌کار (کمیته ۱۹۲۲) هفته گذشته در جلسه‌ای درباره تداوم شرایط قرنطینه و فشار بر اقتصاد کشور هشدار دادند.

«جفری برآون» از اعضای ارشد فراکسیون به روزنامه تایمز انگلیس گفته است؛ دولت باید ظرف دو تا سه هفته آینده محدودیت‌ها را به صورت پلکانی رفع کند. به گفته او، در هر مرحله ممکن است آمار ابتلا افزایش یابد، اما چاره‌ای نیست و باید با آن کنار آمد؛ چون اگر بخواهیم شرایط قرنطینه را ادامه دهیم، ترمیم اقتصاد سخت‌تر خواهد شد.

بیشتر اعضای حزب محافظه‌کار معتقدند که اقتصاد انگلیس تاب تحمل شرایط قرنطینه را برای دوره نامحدود ندارد و زمانی می‌رسد که اقتصاد مهم‌تر از مهار کرونا خواهد شد.

رئیسان برخی شرکت‌های بزرگ انگلیس هم بر لزوم از سرگیری فعالیت‌های تجاری تاکید دارند. استیو مورگان، رئیس اسبق شرکت ساخت و ساز «ردرو» به ساندی تایمز گفته است: ما در وضعیت خطرناکی قرار داریم و من قویا طرفدار بازگشت کشور به شرایط عادی هستیم. وی با بیان اینکه نگران سود دهی نیست افزود: باید کشور را از حرکت به سمت ورشکستگی، بیکاری و نابودی کسب‌وکار‌های تجاری نجات داد.

با این حال آمار جان‌باختگان مبتلا به کرونا، بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت انگلیس دیروز از مرز ۲۰ هزار نفر عبور کرد و بر همین اساس دانشمندان رفع محدودیت‌ها در این شرایط را زودهنگام می‌دانند.

اعضای دولت انگلیس تاکنون طرح‌هایی را برای خروج از شرایط قرنطینه آماده کرده‌اند که به تدریج از سطح محدودیت‌ها کاسته شود. دو هفته‌نامه ساندی‌میل و ساندی تلگراف امروز (یکشنبه ۷ اردیبهشت) از طرح جدیدی خبر دادند که بر اساس آن مسافران مرز‌های هوایی و زمینی انگلیس به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند. به این ترتیب دولت قادر خواهد بود با اجرای طرح غربالگری سلامت، محدودیت‌ها را به تدریج کاهش دهد.

گزارش‌ها حاکی است که نخست وزیر انگلیس با هرگونه اقدام شتاب‌زده در این زمینه مخالف و بشدت نگران موج جدید ابتلا به کرونا در کشور است. او جمعه گذشته (۵اردیبهشت) در جلسه‌ای ۳ ساعته با وزرای امور خارجه و دارایی آخرین تحولات کشور را مرور کرد. وزیر امور خارجه انگلیس در غیاب جانسون هدایت امور دولت را در دست داشت.

انگلیس در حالی دوره اوج (پیک) همه گیری ابتلا به کرونا را سپری می‌کند که به‌شدت به لحاظ کمبود تجهیزات پزشکی در مضیقه است، بیمارستان‌ها از نظر سرعت افزایش و وخامت حال بیماران در حال انفجار هستند و پزشکان هشدار داده‌اند که اگر ملزومات بهداشتی تامین نشود دست از کار می‌کشند.

رهبر حزب اصلی مخالف دولت در نامه‌ای به نخست وزیر تاکید کرده که دولت باید از ضعف مدیریت بحران کرونا عبرت و با استفاده از ظرفیت‌های جمعی از این چالش عبور کند. «کی‌یر استارمر» افرود: این یک بحران ملی و نیازمند پاسخ ملی است. دولت باید برای روز‌ها و هفته‌های آینده بدون فوت وقت برنامه ریزی کند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: