* رشد ۱۱ درصدی صادرات غیرنفتی بنادر گیلان در سال ۹۸
پ
کد خبر : ۱۷۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶ -16 April 2020
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از افزایش ۱۱ درصدی صادرات کالا‌های غیرنفتی از بنادر استان در سال گذشته خبر داد.
به گزارش «آزادی» حمیدرضا آبایی افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اسلامی، در حوزه تجارت دریایی آمار‌های سال گذشته بیانگر رشد قابل توجه صادرات کالا در بنادر استان و عملکرد خوب این بخش است.

وی با اشاره به رشد پنج درصدی مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی در بنادر گیلان طی سال ۹۸ افزود: با توجه به اینکه بنادر گیلان توانایی پهلودهی تمام کشتی‌های حامل کالا‌های دریای خزر را دارد، پارسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا در بنادر استان تخلیه و بارگیری شد.

وی تاکید کرد: ایران اسلامی بیشترین سهم مبادلات تجاری خود را از طریق دریا انجام می‌دهد و با این وجود در دومین سال اعمال تحریم‌ها، تامین مایحتاج کشور از طریق حمل و نقل دریایی بدون وقفه و با قوت به انجام رسید.

وی در ادامه با اشاره به ساخت یک اسکله غلات (جنرال کارگو) و ۲ پست اسکله دلفین سوختی برای پهلوگیری کشتی‌ها تا طول ۱۸۰ متر به عنوان اقدامات مهم بنادرگیلان گفت: عقد قرارداد سرمایه گذاری برای احداث سیلوی غلات ۳۰ هزارتنی در مجتمع بندری انزلی به مبلغ ۴۰۴ میلیارد ریال را از جمله اقدامات این مجموعه دانست.

وی الحاق اراضی ۴۰ هکتاری ضلع شرقی مجتمع بندری انزلی به محدوده منطقه آزاد، اخذ کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، تهیه قرارداد ۱۰ ساله واگذاری عملیات بندری به تک اپراتور، ادغام نیرو‌های فعال سه شرکت در یک مجموعه، توسعه زیرساخت‌های بندر با بهره گیری از فرصت‌های ایجاد شده و هماهنگی با گمرک برای ترخیص کالا‌ها بخشی از اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی استان در این سال خواند.

آبایی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی تعامل بین شهر و بندر را به عنوان یکی از وظایف خود در دستور کار قرار داده است، افزود: با توجه به شیوع کرونا از اوایل اسفندماه پارسال با هماهنگی‌های بعمل آمده با سازمان بنادر ودریانوردی، خرید و اهدای پنج دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) برای تجهیز بخش مراقبت‌های ویژه و ۱۵ دستگاه مونیتورکاملا پیشرفته برای بیمارستان‌های بندرانزلی و بندرآستارا با اعتبار بیش ازیک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان صورت گرفت.

وی با اشاره به اقدامات این سازمان در راستای عمل به شعار سال بیان کرد: یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به صنایع دریایی کشور برای تأمین ناوگان عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی در سال جهش تولید تزریق می‌شود.

وی انجام مطالعات تکمیلی پروژه راه دسترسی بندر به کنارگذر شهر انزلی و شبکه ریلی کشور و ایجاد اراضی پشتیبانی ریلی در محدوده مجاور کمربندی و ایستگاه تشکیلاتی راه آهن بندرانزلی به عنوان مهمترین اهداف و برنامه‌های بندری و دریایی در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان درسال ۹۹ از جمله اقدامات ذکر کرد.

وی گفت: پیگیری و راه اندازی مجدد خط لوله سراسری انتقال مواد سوختی بندرانزلی به رشت و تهران و اتصال آن به اسکله‌های دلفین جدید، لایروبی و ساخت تله‌های رسوبگیر تالاب انزلی، پیگیری و اجرای طرح‌های بهسازی، زیباسازی و ترویج فرهنگ دریانوردی و بندری در راستای طرح تعامل شهر و بندر، هوشمندو بهینه سازی سیستم‌های تجهیزات خشکی و دریایی، بازنگری قرارداد‌های سرمایه گذاری، بهره گیری از توان بخش خصوصی در تاسیس و راه انداری ساخت و تعمیر شناور‌های تفریحی و تجاری را از مهم‌ترین اهداف تعریف شده این اداره کل در سال جدید است.

وی با اشاره به حجم بالای بارش‌ها در بندرانزلی و آستارا یادآور شد: با توجه به کند شدن سرعت تخلیه و بارگیری غلات در روز‌های بارانی در تلاشیم با احداث ترمینال‌های سرپوشیده از ظرفیت‌های این بندر‌ها در تمام فصول و به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

بندرانزلی در ۴۰ کیلومت ۱ ری غرب مرکز گیلان واقع شده و بندرگاه این شهر ساحلی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بنادر کشور محسوب می‌شود و همچنین بندر مرزی آستارا نیز در غربی‌ترین نقطه استان گیلان و در همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: