* اجباری شدن استفاده از ماسک در متروی تهران امکان‌پذیر نیست
پ
کد خبر : ۱۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴ -15 April 2020
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه توصیه ما این است که افراد از ماسک استفاده کنند، گفت: اجباری کردن استفاده از ماسک در مترو، عملی نیست؛ آمار غربالگری در تهران کمتر از سایر استان‌ها است.
به گزارش «آزادی» علیرضا رئیسی با بیان اینکه بحث حمل و نقل عمومی در تهران، بحث مشکل کرونا برای شرایط کنونی نیست و همیشه ضعف زیرساخت‌های ما در حمل و نقل عمومی مشهود بوده است، اظهار کرد: لغو طرح ترافیک در جهت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی بود؛ اگرچه برداشتن طرح ترافیک باعث ایجاد ترافیک و آلودگی می‌شود، اما استفاده از خودرو‌های شخصی شانس انتقال عفونت را کمتر می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالیمبنی بر علت مخالفت ستاد ملی مبارزه با کرونا با استفاده اجباری از ماسک در مترو تهران اظهار کرد: باید تعداد ماسک که در کشور استفاده می‌شود را محاسبه کنیم مثلا می‌گویند روزانه ۲ میلیون نفر در مترو جا به جا می‌شوند بنابراین این امکان وجود ندارد که روزانه ۲ میلیون ماسک داده شود! اینکه اجبار کنیم و حتما مترو به کسی که ماسک ندارد سوار نکند، عملی نیست.

وی ادامه داد: ابتدا باید برآوردی از آمار استفاده از ماسک در کشور داشته باشیم؛ توصیه ما این است که افراد از ماسک استفاده کنند، اما اجباری کردن آن، عملی نیست بنابراین پیشنهاد ما این است که از حمل و نقل عمومی استفاده نشود و در صورت استفاده نیز توصیه‌های بهداشتی در هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی رعایت شود و افراد دارای علامت کرونا از حمل و نقل عمومی استفاده نکنند، اما اینکه بگوییم استفاده از ماسک در مترو اجباری است و افرادی که ماسک نمی‌زنند، اجازه ورود به مترو پیدا نکنند، عملی نیست.

ضرورت نظارت بر سلامت آب روستا‌ها

رئیسی درباره وضعیت بهداشت در برخی روستا‌ها اظهار کرد: در سطح کشور هرجا مشکل در زمینه وضعیت لوله‌کشی و سلامت آب وجود داشته است نگرانی در زمینه انتقال بیماری از آب وجود دارد؛ نظارت بر آب و کنترل آن و آزمایش‌های میکروبی و بیوشیمیایی و کلرزنی آب اهمیت بالایی دارد و سازمان‌های مربوطه باید تلاش کنند تا به روستا‌ها لوله‌کشی و نظارت بهتری داشته باشیم.

پرستاران ۸۹ روزه باید تعیین تکلیف شوند

وی درباره به کارگیری نیرو‌های پرستاری خاطرنشان کرد: این افراد باید در آزمون شرکت کنند و گزینش شوند، اما در بحران کرونا راهکاری که گذاشتیم این بود که بتوانند بدون گزینش وارد شوند و ۸۹ روز کار کنند، اما قبل از اینکه ۸۹ روز تمام شود باید تعیین تکلیف شوند.

آمار غربالگری در تهران کمتر از سایر استان‌هاست

رئیسی با بیان اینکه آمار غربالگری در تهران کمتر از سایر استان‌هاست، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ هزار نفر از پرسنل در حال رصد کردن اطلاعات مردم هستند؛ ۶۰ تا ۷۰ درصد تهرانی‌ها در بسیج ملی مقابله با کرونا غربالگری شده‌اند در حالیکه ۸۰ درصد شهرستان‌ها غربالگری شدند.

وی افزود: از ۷۰ میلیون نفری که غربالگری شدند یک میلیون نفر علامت‌دار بودند که حدود ۷۰۰ هزار نفر ویزیت شدند و ۸۰۰۰ نفر در بیمارستان بستری شدند.

اجباری برای بازگشایی مشاغل وجود ندارد

وی با بیان اینکه با مشاغلی که تخلف داشتند برخورد شده است، بیان کرد: اجباری برای بازگشایی مشاغل وجود ندارد و مشاغل کم‌ریسک که در استان‌ها از ۲۳ فروردین بازگشایی شده‌اند به اختیار خود بازگشایی شدند و پروتکل‌های بهداشتی به آن‌ها ابلاغ شد؛ برای مشاغل پرریسک نیز دستورالعمل ارسال شده است، اما این به معنای بازگشایی این مشاغل نیست! ابتدا باید بررسی کنیم که ببینیم بازگشایی مشاغل کم‌ریسک چه تأثیری می‌تواند بر شیوع بیماری داشته باشد و پس از ارزیابی، بازگشایی‌های بعدی را انجام دهیم.

پزشکان نیز در سامانه اصناف ثبت نام کنند

وی درباره نامه ابلاغ شده به سازمان نظام پزشکی مبنی بر شرایط بازگشایی مطب‌ها اظهار کرد: کارشناسان بهداشت محیط بر جنبه‌های بهداشتی مشاغل از جمله دفن زباله‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی نظارت می‌کنند؛ پزشکان و همه مشاغل باید در سامانه ما ثبت‌نام کنند که پروتکل‌های بهداشتی برای آن‌ها ابلاغ شود و از طرف دیگر کد بهداشتی که برای این مشاغل صادر می‌شود باعث اطمینان خاطر مردم از رعایت پروتکل‌ها در مشاغل می‌شود.

احتمال انتقال ویروس کرونا از اموات کمتر است

رئیسی درباره انتقال ویروس از اموات تصریح کرد: افراد زنده مبتلا به کروناویروس، آن را بیشتر انتقال می‌دهند، زیرا سرفه و عطسه می‌کنند؛ شانس انتقال ویروس از افرادی که فوت می‌کنند کمتر است، اما پروتکل‌های بهداشتی تغسیل و تدفین اموات صادر شده‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: سالانه افراد زیادی بر اثر بیماری‌های تنفسی فوت می‌کنند و یکی از این بیماری‌ها، سندرم تنفسی حاد بزرگسالان است که علت آن، تنها کرونا نیست و می‌تواند علل دیگری نیز داشته باشد و اینکه گفته شود هر فردی که به دلیل سندرم حاد تنفسی فوت می‌کند، کرونامثبت بوده است، علمی نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: