* کنترل کرونا تا همینجا هم محصول درایت مردم بود/ فاصله گذاری هوشمند در سیستم حمل و نقل عمومی جواب نمی‌دهد/ لغو طرح ترافیک بهترین کار بود / اگر سیاست‌ها عوض شده است وزیر اقتصاد را رئیس ستاد مقابله با کرونا کنند
کد خبر : ۱۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ -13 April 2020

به گزارش «آزادی»، چند روز بیشتر از قرنطینه نیم‌بند تهران باقی نمانده و بنا به اعلام دولت از شنبه آینده کسب و کارها مشغول به کار خواهند شد. فاصله گذاری هوشمند ایده آقایان برای ادامه مقابله با کرونا و در حقیقت نوعی همزیستی مسالمت آمیز با این ویروس بوده است. طرحی که شروع نشده شکست خورد و از هم اکنون شاهد وضعیت مترو و اتوبوس‌های پایتخت هستیم.

برای حل این مشکل طرح ترافیک لغو شده و این یعنی همین روزها شاهد بازگشت به روزهای اوج ترافیک خواهیم بود! البته برخی کارشناسان معتقدند که این تنها راه باقی مانده بوده است و در این شرایط گزینه بهتری روی میز نبوده است. زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران یکی از همین افراد است.

او در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: «این فاصله گذاری هوشمند حداقل در حمل و نقل عمومی در تهران جواب نمی‌دهد برای همین هم ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست‌های بسیار داشت و هم نظر شورای شهر تهران این بود که طرح ترافیک مثل ایام عید لغو شود. دلیل این بود که فاصله گذاری به این شکل پاسخگو نیست زیرا ما هم محدودیت منابع حمل و نقل عمومی داریم و هم اینکه حمل و نقل عمومی خود کانونی برای شیوع ویروس است زیرا نه فاصله فیزیکی رعایت می‌شود و نه امکان رعایت فاصله گذاری هوشمند وجود دارد. بنابراین هر قدر که مردم امکان استفاده از خودرو شخصی داشته باشند از میزان مراجعه به حمل و نقل عمومی کمتر می‌شود و شاید آن فاصله‌گذاری جواب دهد.»

وی در پاسخ به اینکه آیا لغو طرح ترافیک از هفته آینده که کسب و کارها مشغول فعالیت شوند، به مشکل همیشگی ترافیک در تهران دامن نمی‌زند؟ گفت: « می‌زند اما در شرایط بحران نمی‌توان همه ایده‌آل ها را همراه با هم داشت. در همه سال‌ها به مردم توصیه می‌کردیم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما الان می‌گوییم که از خودرو شخصی استفاده کنید چون شرایط ، شرایط بحرانی است و باید سلامت مردم را تضمین کنیم».

نژاد بهرام ادامه داد: «یقینا در بلند مدت با مشکل ترافیک مواجه هستیم اما چاره‌ای غیر از این نداشتیم. ضمن اینکه طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر بوده است و همه شهر را در برنمی‌گیرد. به اضافه اینکه همچنان توصیه می‌کنیم مردم در خانه بمانند و خودقرنطینگی را ادامه دهند برای همین است که مدارس و دانشگاه‌ها باز نمی‌شود و احتمالا پایان ترم به صورت الکتروینک خواهد بود».

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که وقتی مردم ناگزیر به حضور در محل کار خود هستند توصیه به خودقرنطینگی چه فایده‌ای دارد؟ گفت: « بالاخره تاحدی رفت و آمدها را محدود می‌کند. نوعی رفتار کج دار و مریز است. البته سی درصد کارکنان دولت دورکار شده‌اند بنابر‌این در فضای اجتماعی حاضر نیستند. از طرفی دانشجویان و دانش آموزان هم نیستند. بخش بزرگی از مساله هم به خود مردم برمی‌گردد که چه طور رعایت کنند. البته من فکر می‌کنم تا اینجا هم اگر توانستیم که تاحدی بار را از مراکز درمانی برداریم به خاطر این است که مردم خودشان رعایت کرده و با رفتار هوشمندانه خود و اقداماتی مثل سیزده به در نرفتن و سفر نرفتن کمک کردند».

وی تاکید کرد: « این هوشمندی و درایت مردم بود که کرونا را در ایران در این سطح نگاه داشت و امیدوارم که به همین صورت ادامه دهند زیرا ظاهرا این پدیده بلند مدت است».

نژاد بهرام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا بهتر نبود به جای این زندگی مسالمت آمیز با کرونا به تعطیلات ادامه می‌دادیم و امکان بیشتری برای خودقرنطینگی به مردم می‌دادیم؟ گفت: « قطعا ما نمی خواهیم چرخ را از اول اختراع کنیم. جاهای دیگر دنیا هم درگیر این ویروس بوده‌اند و برخی کشورها تجاربی موفقی در مقابله با آن دارند. باید این تجربیات را دید و ارزیابی کرد و از آن بهره برد. مثلا آمریکا و انگلستان در ابتدای کار مساله را باور نداشتند و رها کردند و اکنون با عواقب آن مواجه هستند. در مقابل کره جنوبی تجارب توام با موفقیتی در این زمینه داشت زیرا تمهیدات لازم را داشت.»

وی افزود: «قبول دارم که چرخه اقتصاد با افت و خیز مواجه شده است. خوشبختانه ما تعطیلات عید را داشتیم و همین به کنترل ویروس کمک کرد. البته اگر مردم رعایت نمی کردند همین تعطیلات نیز کمک کننده نبود. به هرحال نظر من این است که باید از تجربیات دیگر کشورها در مقابله با کرونا استفاده کنیم. در ایران جان مردم در اولویت قرار گرفت و برای همین وزیر بهداشت رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا شد لذا اگر اکنون اولویت ما عوض شده است باید رئیس ستاد را هم عوض کرده و مثلا وزیر صنعت یا وزیر اقتصاد را رئیس ستاد کنند».

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: « ما حتی یک ماه هم به رویه خود ادامه ندادیم و کاش اجازه می‌دادیم حداقل یک ماه با همان رویکرد ادامه داده شود. قبول دارم که دولت تحت فشار اقتصادی است اما بالاخره می‌توانست که یک ماه ادامه دهد و تامین کند تا شاید می‌توانستیم بهتر این ویروس را مهار کنیم. به هر ترتیب ما در همه مسائل تصمیم گیرنده نهایی نیستیم. ما باید بهترین گزینه را با توجه به سیاست های اتخاذ شده انتخاب کنیم و اکنون با توجه به سیاست فاصله گذاری هوشمند، بهترین گزینه لغو طرح ترافیک بود».

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: