* آیا ایران وارد جنگ خواهد شد؟
پ
کد خبر : ۱۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸ -04 April 2020
یک روزنامه نگار عراقی معتقد است که آمریکا قصد دارد تا بیست و یک هزار داعشی را به عنوان داعش 2 میدان بیاورد، چون سختی‌ هایی که برای رسیدن به اهدافش در عراق کشیده بود محقق نشد و اگر جنگی با ایران و مقاومت باشد با داعش است نه آمریکا.
به گزارش «آزادی» زهره نوروزپور: در دورانی که جهان دچار ویروس مرگبار کرونا شده است، ایالات متحده به گزینه های نظامی فکر می کند. ظاهرا این حکومت تشنه خون است و حتی سلاح بیولوژیک نیز پاسخگو این خونریزی و قتل و غارت در کشورها نیست! واشنگتن به دنبال خون بیشتر، نفت بیشتر و دلار بیشتر است! اخبار چند روز گذشته منطقه خبر از یک حادثه می دهد، در حالی که رهبران جهان سرگرم مقابله با کرونا و نجات جان شهروندانشان هستند، در این آشفته بازار، زندانیان داعشی در الحسکه سوریه فرار کردند به سمت عراق! هنوز مشخص نیست چه کسی در این زندان را به روی آنها باز کرد؟ از طرفی دیگر نیویورک تایمز قبل از ماه ژانویه، یعنی قبل از شهادت سردار سلیمانی در عراق طرح پنتاگون برای این کشور مصیبت زده را منتشر کرد، اما زیاد مورد توجه قرار نگرفت، اینبار در زمان کرونایی همان رسانه گزارش داد که آن طرح قدیمی به جریان افتاده و این کشور در پی حمله به مقاومت است! و شما بخوانید ایران! از سوی دیگر عراق دچار بی ثباتی سیاسی و امنیتی است. نبود نخست وزیر، درگیری شدید احزاب و قومیت ها بر سر انتخاب یک نخست وزیر همچنان در جریان است و هیچ فراکسیون و حزبی حاضر به کوتاه امدن نیست و هرکدام کوهی از توقع از نخست وزیر آینده دارند. حالا الزرفی به پارلمان معرفی شده است. او پس از برکناری محمد علاوی به پارلمان معرفی شد. اختلافات بر سر او هم کم نیست بلکه زیاد است. با این حساب در سر ما ایرانی ها همچنان این سوال برقرار است که آیا ایران درگیر جنگ خواهد شد؟ در اینباره با محمد علی الحکیم مدیر خبرکزاری النخیل و روزنامه نگار عراقی گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید:



با توجه به اینکه تقریبا آمریکا سفارت خود را به صورت نیمه تعطیل درآورده و برخی از پایگاه‌های خود را به طور کامل خالی کرده و درعین الاسد نیز پاتریوت مستقر کرده است، ارزیابی شما از این اقدامات آمریکا در عراق چیست؟جنگ نظامی چقدر محتمل است؟

وضعیت آمریکا در منطقه بعد از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس کاملا متزلزل شده است؛ در رابطه با شکل گیری جنگ هم؛ با اینکه آمریکا تعداد زیادی از کارمندان خود را از سفارت خارج کرده و پایگاه‌های خود را نیز خالی کرده و در عین الاسد، الانبار و الحریر مستقر شده است، نمی‌توانیم بگوییم آمریکا دشمنی خود با حشد الشعبی را کم نموده زیرا حشدالشعبی توانست جلوی آرزوهای بلند مدتی که آمریکا و اسرائیل ، برای بیست سال آینده کشورعراق، مسلمانان و منطقه گرفته بودند، بایستد.

حشدالشعبی در این امر تاثیر گذار بود چون اگر ایستادگی او نبود، گروهی مانند داعش که توسط برخی از کشورها ساخته شده است، نه تنها به عراق می‌رسید و آن را تصاحب می‌کرد، بلکه برای تمام منطقه و تمام جهان، خطری جدی به حساب می‌آمد.

حشدالشعبی، با کمک ایران، حزب الله و حمایت دولت و ملت جلوی خواب‌هایی را که بعضی از کشورها برای منطقه دیده بودند، گرفت. به همین دلیل، دشمنی آمریکا و مخصوصا حکومت جمهوری خواه ترامپ با حشدالشعبی، به هیچ وجه کم نخواهد شد.

اگر آمریکا در حال حاضر نخواهد کاری را مستقیم انجام دهد، در آینده قطعا به صورت مستقیم کاری انجام می‌دهد اما باتوجه به نتیجه‌ای که از شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس حاصل شد و نتیجه‌اش را در عین الاسد دیدند، من بعید می‌دانم که امریکا به صورت مستقیم وارد جنگ با حشدالشعبی شود؛ چون زمانی که سفارت خود را خالی کرد، بعضی از داعشی‌ها از زندان‌های سوریه فرار کردند و با توجه به این موضوع که آمریکا نزدیک 16 هزار داعشی در پایگاه‌های خود دارد و حدود پانزده تا شانزده هزار داعشی هم در پایگاه‌های سوریه دارد می‌توانیم بگوییم قصد دارد از طریق همین افراد مانور دهد.

به علاوه اینکه نزدیک شش هزار نفر از داعشی‌ها در زندان الحوت هستند و با توجه به همین موارد من فکر می‌کنم داعش دو، در راه خواهد بود.

داعش یک با کمک حشدالشعبی، عراق، ایران و حزب الله از بین رفت و چون آمریکا در بد مخمصه‌ای قرار گرفته، ممکن است با ساخت داعش دو وارد ماجرا شود تا یک بار دیگر منطقه را به هم بزند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرد.من فکر می‌کنم آمریکا قصد دارد تا بیست و یک هزار داعشی را که دارد به میدان بیاورد، چون سختی‌هایی که برای رسیدن به اهدافش در عراق کشیده بود محقق نشد.

آن پاتریوت هایی که در عین الاسد و حریر است مگر چقدر کارایی دارد؟ ضمن اینکه آسمان عراق طبق معاهده امنیتی دست آمریکا است!

هیچ شکی در دشمنی آمریکا با حشدالشعبی وجود ندارد. گزارشی که چندروز پیش نیویورک تایمز منتشر کرد، حاکی از این بود که پنتاگون برای سرکوب مقاومت تصمیم به یک حمله گسترده گرفته است، این مورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من معتقدم اگر آمریکا درحال حاضر کاری را انجام ندهد، قطعا در آینده برنامه‌ای خواهد داشت و ما حتما شاهد به وجود آمدن یک حادثه میان آمریکا و حشدالشعبی خواهیم بود.

فکر می‌کنید این موضوع علت‌های پشت پرده سیاسی یعنی میان سیاسیون عراقی درباره ایران داشته باشد؟

بله صد درصد، پیروز نشدن حکومت‌های عراق طی هفده سال، باعث شد تا داعش به وجود بیاید، اصلا هم نمی‌گویم سُنی‌ها مقصر این جریانند، چون ما شیعه‌ها نیز درحکومت‌های پشت هم به هیچ عنوان پیروز نبودیم؛چون خیلی از سیاستمداران عراقی فاسد بودند و در حکومت و پارلمان داعشیون سیاسی دیده می‌شد.

ما در سه قوه هم داعش داشتیم. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که نمی‌توانیم بگوییم طی آن چند سال صد درصد باختیم اما به قول معروف دخالت آمریکا یک نمک روی زخم عراق بود و آنها بیشتر به این باخت کمک کردند ولی هیچ شکی نیست که سیاستمداران ما باعث ایجاد به هم ریختگی و بدبختی‌های عراق شدند. حتی سیاستمداران عراقی در ظهور داعش خیلی موثر بودند، چون اگر ملت عراق آرامش و زندگی مقتدر و بی دغدغه‌ای داشت؛ نمی‌گذاشت حتی در موصل داعش به وجود آید. هرچند که اگر برخی از بعثی‌ها را با آب زمزم نیز بشوییم، بازهم پاک نمی شوند.

باختی که ملت عراق و سیاستمداران ما در سال‌های اخیر مخصوصا از سال 2003 میلادی به بعد داشتند باعث ظهور داعش شد.

فکر نمی‌کنید ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهندس المهدی، یک برنامه از پیش طراحی شده بود که با ترور این دو نفر، زمینه برای اهداف آمریکا که رسیدن به ایران شیعی است، باز شود؟

بله،قطعا اینگونه است. البته پایگاه‌های آمریکایی دور تا دور ایران؛ در عراق، سوریه، ترکیه، عربستان، قطر و همه جا وجود دارد. ولی اگر بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، آمریکا چنین حماقتی انجام دهد، مطمئنا وجود آمریکا در منطقه بیشتر از چند ماه طول نخواهد کشید و هر کاری که بخواهد انجام دهد، کل منطقه و مخصوصا اسرائیل، وجودش در خطر می‌افتد. به قول حاج قاسم، این عمل باعث می‌شود تا آمریکا هرچه زودتر از منطقه خارج شود. چون حاج قاسم در طول مدتی که در حال دفاع بود، خواب را از آمریکایی‌ها گرفته بود و باعث شده بود اهداف آمریکا ومخصوصا داعش در منطقه محقق نشود. من بعید می‌دانم که آمریکا مستقیما با ایران وارد جنگ شود ولی اینکه آمریکا کمک کند تا داعشی‌ها و تروریست‌ها و برخی دیگر از کشورها با ایران وارد جنگ شودند، امکان دارد.

اما مطمئنم که آمریکا هیچ گاه مستقیما با ایران وارد جنگ نمی‌شود چون اگر این کار را انجام دهد، قلب آمریکا در منطقه، که اسرائیل است، طی چند ساعت با خاک یکسان می‌شود.

البته این نکته هم وجود دارد که در حال حاضر آمریکا نمی‌تواند از حشدالشعبی‌ و حزب الله جنگ را پیروز شود، پس به هیچ عنوان نمی‌تواند با ایرانی‌ها مبارزه کند، اگر هم اتفاقی بیفتد، فکر می‌کنم کل منطقه دچار آتش شود. کل منطقه یعنی از عربستان و کویت و قطر تا ترکیه و ایران و سوریه و لبنان و اگر ادامه پیدا کند کشورهای بزرگ هم وارد ماجرا می‌شوند.

آمریکا باید بداند که به شهادت رساندن حاج قاسم بسیار خطرناک‌تر از خود حاج قاسم است.

شما پیشتر هم به خبرآنلاین گفتید که در سال 2020 یک جنگی میان ایران و اسرائیل در خواهد گرفت (اینجا)، این موضوع را طبق همان تحلیل پیشین خود مطرح می‌کنید؟

من کماکان معتقدم اگر خطایی رخ دهد این اتفاق می‌افتد، من قبلا گفته بودم که در سال 2020اتفاقاتی در منطقه رخ خواهد داد، اما این اتفاقات جهانی شد در ادامه 2020 هم قطعا با اتفاقاتی مواجه خواهیم بود؛ چون منطقه دیگر توان تحمل ندارد؛ مثلا جنگ نفت عربستان و روسیه یکی از این موارد است. امروز قیمت یک بشکه نفت خام به 21دلار رسید.

برخی تحلیگران معتقدند که این اتفاق نفتی و کرونا سبب می شود که آمریکا از طریق جنگ در عراق و فروش تسلیحات اقتصاد را جبران کند.

بله، همینگونه است و نکته دیگر اینکه آمریکا به هیچ عنوان حاضر نیست به صورت مستقیم وارد جنگ شود و حتی یک سربازش را فدا کند، بلکه فقط می‌خواهد از طریق عوامل خودش وارد شود. عواملش هم یا تروریست‌ها هستند یا کشورهای همجوار منطقه؛ فرقی نمی‌کند در حوزه خلیج فارس باشد یا خیر این عوامل هر کسی است که قصد دارد با او همکاری کند، آمریکا می‌خواهد از طریق آنها وارد شود و در مرحله آخر خودش وارد ‌شود.

روی چه حسابی می‌گویید که امکان دارد با نیروهای نیابتی با ایران بجنگد؟ چون تکلیف داعش مشخص است! اگر بنابر نیروهای نیابتی باشد می‌شود کشورهای حوزه خلیج فارس یعنی عربستان و بحرین و امارات! منظور شما عربستان است؟

بحرین که توانایی انجام چنین کاری را ندارد، چون طول بحرین 30کیلومتردر 20کیلومتر است و با شش موشک غرق می‌شود. اما در مورد عربستان این موضوع بعید نیست چون در حال حاضر، تنها سه کشور آمریکا، اسرائیل، عربستان با ایران و مقاومت مشکل دارند. عربستان قصد دارد آمریکا و اسرائیل را جلو بیندازد، آمریکا قصد دارد عربستان و اسرائیل را پیش قدم کند و اسرائیل هم می خواهد آمریکا و عربستان را جلو بیندازد و خودش کنار برود چون؛ آنها می‌دانند که هر کسی وارد جنگ مستقیم با مقاومت شود کل منطقه آتش می‌گیرد. فرض کنیم آمریکا حمله کند، آیا اسرائیل در امان می‌ماند؟ خیر، چنین چیزی امکان پذیر نیست. در همه حالت‌ها هرکسی وارد جنگ با ایران و مقاومت بشود، اسرائیل از بین می‌رود. اسرائیل مشکل اساسی منطقه است و ضربه به آن کاملا منطقی است.

با این حساب شاید آمریکا بخواهد شیعیان را مقابل یکدیگر قرار دهد؟

بله، آمریکا دنبال یک جنگ داخلی شیعه مقابل شیعه است. اول تمرکزش روی جنگ سنی و شیعه بود، بعد القاعده و داعش. آمریکا به هر نحوی که شده تصمیم دارد یک جنگی را در منطقه برپا کند، چون آمریکا احساس می‌کند می‌تواند با ایجاد اختلاف‌ و جنگ‌های داخلی در منطقه امنیت خودش و اسرائیل را بیش از پیش تامین کند.

برخی از افراد معتقدند که آمریکا به دنبال یک جنگ دیگر در منطقه نیست بلکه به دنبال یک جنگ روانی است.

بله ، آمریکا قصد دارد در داخل ایران یک جنگ روانی برقرار کند. آمریکا در جنگ سوریه و عراق هفت هزار میلیارد دلار ضرر کرد. این یعنی در جنگ با ایران از چند پایگاه و چند هواپیما استفاده نمی‌کند. حمله به ایران مخصوصا پس از آن ضرر مالی جنگ سوریه و عراق کار بسیاراحمقانه‌ای است و طبق چیزی که پنتاگون نشان داده، آمریکا برای جنگ با ایران به مبلغی حدود هفتاد هزار میلیارد دلار احتیاج دارد و چنین رقمی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

پس نکته اول اینکه آمریکا از لحاظ مالی امکانات ندارد، نکته دوم اینکه آمریکا با صد و پنجاه هزار نظامی وارد عراق شد، این در حالی است که در جنگ با ایران این رقم باید بیست برابر باشد و بازهم چنین چیزی ممکن نیست.

رسانه‌ها در حال حاضر از آن به عنوان تحولات مشکوک عراق یا تحرکات مشکوک آمریکایی‌ها یاد می‌کنند، آیا این برای فشار به پارلمان و نیروهای شیعی برای انتخاب عدنان الزرفی دخیل است؟

بله، آمریکا به دنبال این است که بعد از هفده سال یکی از پشتیبانان خود مانند الزرفی یا هرکس دیگری را در عراق روی کار بیاورد و اینکه این موضوع تحقق پیدا می‌کند یا خیر بستگی به فراکسیون‌ها و توافقات رهبران سیاسی احزاب آن بستگی دارد؛ خیلی از افراد از این موضوع واهمه دارند که اگر الزرفی روی کار بیاید، صدام دوم به وجود می‌آید؛ اما من به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم. اگر الزرفی آمد نمی‌تواند صدام باشد، چون در عراق مرجعیت وجود دارد وعلاوه بر آن ملت و حشدالشعبی نیز هستند و اوضاع با زمانی که صدام روی کار آمده بود بسیار متفاوت است. در حال حاضر اختلافات بر سر انتخاب عدنان الزرفی بسیار بالاست و با اینکه دو هفته از معرفی او می‌گذرد اما امکان اتخاذ تصمیمی درباره او به وجود نیامده است. یکی از مشکلاتی که بسیار رایج است این است که احزاب سلطه به شدت فاسد هستند و بیشتر از اهداف ملی به دنبال اهداف خودشان هستند و تمام این خودخواهی‌ها برای مردم مشخص شده است.

رای‌ها نیز به صورت طایفه‌ای شده است، شیعیان می‌گویند اگر پای صندوق نیایید صدام می‌آید، سُنی‌ها می گویند اگر به شیعیان رای دهید کارهای داعش را انجام می‌دهند، کُردها هم می‌گویند اگر سُنی‌ها روی کار بیایند، یکبار دیگر فاجعه حلبچه اتفاق می افتد و متاسفانه سیاستمداران ما به جای اینکه ملی و وطنی فکر کنند، اکثرا به طایفه خودشان فکر می‌کردند و اینجا می‌توانم بگویم که بچه‌های شیعه ما که مهم‌ترین پست‌ها را درعراق داشتند، خیلی جاها به درستی عمل نکردند.

نکته دیگر اینکه درعملیات تخریب عراق، متاسفانه همه مشارکت کردند، مخصوصا برخی از کشورها از جمله اسرائیل، آمریکا وسیاستمداران شیعه، سُنی و کُرد درعراق، باعث به وجود امدن این اتفاقات شده‌اند.

شما فکر می‌کنید این تلاش‌هایی که برای انتخاب نخست وزیری می‌شود، باعث می‌شود وضعیت عراق بی ثبات بماند یا منتهی به جنگ شود؟ چون ممکن است اصلا نخست وزیری انتخاب نشود و عراق به سمت دو قطبی شدن و خلاء قدرت حرکت کند.

من فکر می‌کنم با این وضعیتی که بعضی از احزاب شیعه و برخی از پشتیبانان فاسد آنها دارند، به دنبال این هستند که سه سال بعدی حکومت عادل عبدالمهدی همینگونه بی ثبات بماند و تا انتخابات حکومت روزشمار ادامه پیدا کند. یا اینکه عادل عبدالمهدی، متولی این نوع حکومت شود، تا یکسال دیگر انتخابات برگزار شود. در حکومت روزشمار، فرد فقط می‌تواند کارهای روزمره کشور را انجام دهد و حق امضای پروتکل‌های اساسی و بزرگ را ندارد. بعضی از افراد دنبال این هستند که یا تا یکسال آینده یا تا سه سال آینده که انتخابات برگزار شود عادل عبدالمهدی با همین روند پیش رود.

اگر واضح‌تر بگویم، ماجرا این است که عراق تحمل نمی‌کند یک نخست وزیر به طور کامل با ایران باشد و یک نخست وزیر کامل در اختیار آمریکا باشد. به هیچ وجه چنین اتفاقی نمی‌افتد. متاسفانه اکثر سیاستمداران عراقی نتوانستند طرف وسط را بگیرند.

در قانون اساسی عراق ذکر شده است که ما با همه ملت‌ها به غیر از اسرائیل دوست هستیم. اما این موضوع به این معنی نیست که به قول معروف؛ عراق تمام تخم مرغ‌هایش را در سبد آمریکا قرار دهد، چون اگر چنین روندی پیش بیاید تمام عراق به هم می‌ریزد، چرا که مخالفان آمریکا بسیار است. با این شرایط اگر یک فرد مقتدری پیدا شود که حافظ منافع عراق باشد حتما مورد تایید قرار می‌گیرد.

من فکر می‌کنم اگر الزرفی بتواند روی کار بیاید خیلی توانایی مانور دادن ندارد.

از زمانی که الزرفی معرفی شد و تحرکات آمریکا شدت گرفت، مقتدی صدر، رهبر مخالفان عراقی واکنشی خنثی دارد و مشخص نیست که از الزرفی حمایت می کند یا خیر.

مقتدی صدر، یکی از بزرگترین کمک کننده‌ها به الزرفی برای روی کار آمدن است.

پس چرا پس از معرفی الزرفی، مقتدی صدر، در توتیتی برای مخالفان نوشت آنها کسی را معرفی کردند که نه به شما نزدیک است نه به ما!

شما توجهی به فضا مجازی و این پیام‌ها نکنید چون پشت پرده این ماجراها چیزهای دیگر است و در این پشت پرده‌ها خیلی خیانت‌هایی علیه ملت عراق انجام می‌شود.

نکته دیگر اینکه علت اصلی کمک مقتدی صدر به الزرفی بخاطر دوست داشتن و محبت نیست بلکه به دلیل کینه و ناراحتی او از برخی فراکسیون‌ها است و از این طریق در حال انتقام گرفتن است.

انتقام از چی؟

رای نیاوردن محمدعلاوی، او مورد حمایت مقتدی صدر بود و وقتی که علاوی کنار رفت صدر حالا در حال انتقام است.

کاری ندارم که الزرفی روی کار می‌آید یا خیراما هنگام معرفی الزرفی سه نفر از اعضای فراکسیون السائرون همراه او آمدند. از دولت القانون یک نفر همراه او آمد حتی از طرف کُردها و سنُی‌ها هم یک نماینده آمد و این نشان می‌دهد که الزرفی در بعضی از فراکسیون‌ها به شدت مورد قبول است.

در حال حاضر السائرون با 57 نفر، بیشترین صندلی را در پارلمان به خود اختصاص داده است پس با این حساب باید رای بیاورد ، در این میان یک فراکسیون الفتح باقی می‌ماند، یک فراکسیون هادی العامری!

در مورد فراکسیون پیروز یک اختلافی به وجود آمد. اگر نگاهی به سال2010بیندازیم متوجه می‌شویم که ایاد علاوی با 91 کرسی پیروزانتخابات شد ولی آن زمان شیعیان آن دوره اعلام کردند که در دستور اساسی آمده است فراکسیون پیروز در پارلمان باید روی کار بیاید، نه فراکسیون پیروز در انتخابات.

اما در حال حاض مشکل این است که عراق با 40میلیون جمعیت هنوز نمی‌داند کدام ماده و کدام بند درست است، فرد باید پیروز انتخابات باشد یا پیروز پارلمان!

اگر بخواهیم بگوییم پیروز انتخابات باید روی کار بیاید مقتدی صدر در راس است. حالا اگر بگویند فرد باید پیروز پارلمان باشد یعنی اول است چون توانسته بیشترین گروه را با خود هم نظر کنند، از طرف دیگر جناح السائرون، الحکمه وحیدرالعبادی می‌گویند ما اولیم و عراق در این مورد مانده که چه کسی اول است و پرسش بعدی اینکه چرا عادل عبدالمهدی ضعیف است؟ چون کسی پشت او نیست و هنوز بعد از هجده سال مشخص نشده که عادل عبدالمهدی معرفی شده کدام فراکسیون است. زمانی که روی کار آمد الفتح و السائرون گفتند که برای ما است اما پس از آنکه بعد از یکسال نتوانست در حکومت خود موفق شد هر دو آنها گفتند معرفی شده ما نیست و او را برکنار کنید و همین موضوع بزرگترین ضربه به عبدالمهدی بود چون طی این هفده سال همه بدبختی‌ها و باخت‌های حکومت عراق از سال 2003 به بعد به نام عادل عبدالمهدی نوشته شد.

و اینکه مقتدی صدر درحال حاضر صحبتی نمی‌کند به این دلیل است که در پشت پرده الزرفی را حمایت می‌کند و خیلی از فراکسیون‌ها که در ظاهر می‌گویند که ما مقابل الزرفی هستیم در واقعیت طرفدار او هستند.

پس از نگاه شما احتمال اینکه الزرفی رای بیاورد وجود دارد؟

هنوز مشخص نیست نصف نصف است. چون در حال حاضر سکاندار حکومت عراق مقتدی صدر است. مقتدی صدر تا این لحظه از الزرفی حمایت می‌کند و گویا چند روز گذشته سه اسم تازه برای نخست وزیری به مقتدی صدر تحویل داده شده است.این اسامی عبارت است از عزة الشابندر و قاسم الاعرجی، و عبد الحسن عبطان.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: