* اردوغان و مرکل درباره سوریه رایزنی کردند
پ
کد خبر : ۱۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰ -03 March 2020
رئیس‌جمهوری ترکیه و صدراعظم آلمان در خصوص سوریه به‌صورت تلفنی گفتگو کردند.
به گزارش «آزادی» ، مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به‌صورت تلفنی گفتگو کردند.

دربیانیه صادره از سوی مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه در این خصوص آمده است: طرفین در این گفتگوی تلفنی تحولات اخیر ادلب و موضوع پناهجویان را بررسی کردند.

به گزارش آناتولی، رئیس‌جمهوری ترکیه بدون اشاره به تجاوز ارتش این کشور به خاک کشور مستقل سوریه بر خلاف منشور ملل متحد در این تماس تلفنی ادعای مسولیت پذیری جامعه بین المللی در قبال پناهجویان را بار دیگر تکرار کرد.

شایان ذکر است، وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش اعلام کرد که بیانیه‌های صادره از سوی ترکیه و کشور‌های غربی پیرامون سیل آواراگان و بحران انسانی در ادلب سوریه صحیح نیست.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، حدود ۲۰۰ هزار پناهنده سوری به دلیل درگیری‌ها در ادلب در نزدیکی مرز ترکیه و روسیه هستند؛ این در حالیست که (بر خلاف دعای آنکارا) تا کنون و در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۵ هزار نفر از آن‌ها از مرز سوریه به سوی ترکیه عبود نکرده اند.

این درحالیست که خبرگزاری فرانسه دیروز عصر اعلام کرده بود: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه مقارن با اِعمال فشار بر کشور‌های غربی در خصوص درگیری‌ها در سوریه ادعا کرد که «میلیون ها» مهاجر و آواره به زودی به سوی اروپا حرکت خواهند کرد.

تهدید اروپا توسط ترکیه به سوء استفاده از پناهجویان در حالی مطرح شده است که خبرگزاری فرانسه روز گذشته در پیامی توئیتری نوشته بود: سخنگوی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرد که اتحادیه اروپا از ترکیه انتظار دارد به توافقات انجام شده درخصوص مهاجران و پناهجویان متعهد باشد.

واکنش دیروز برلین به اقدام روز‌های اخیر آنکارا در تهدید اتحادیه اروپا به لغو توافق فیمابین در سال ۲۰۱۶ میلادی در خصوص مهار هجوم پناهجویان به قاره سبز از مرز‌های ترکیه اشاره دارد.

این در حالیست که پس از مقابله ارتش سوریه با تروریست‌های مورد حمایت ترکیه در شمال این کشور، آنکارا به سَبک گذشته درتلاش است تا با زیرپاگذاشتن توافق پیشین خود با اتحادیه اروپا، مسیر عبوری آواراگان به سوی قاره سبز را باز بگذارد.

شایان ذکر است، اتحادیه اروپا دیروز یکشنبه و مقارن با اوج گیری تنش‌ها به دنبال تجاوز ارتش ترکیه به خاک سوریه و درگیری میان آنها، خواستار برگزاری نشست فوق العاده‌ای درباره ادلب شد.
منبع: مهر
برچسب ها: آزادی ، اردوغان ، سوربه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: