* تاثیر کرونا بر تغییر رفتار‌های اجتماعی در جهان
پ
کد خبر : ۱۶۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹ -03 March 2020
نگرانی از سرایت ویروس کرونا تغییراتی را در شیوه معاشرت و آداب سنتی کشور‌ها به وجود آورده است. با تاکید بر پاکیزه نگه داشتن دست‌ها برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا، در بسیاری از کشور‌ها تغییراتی در رفتار‌های اجتماعی مردم ایجاد شده است.
به گزارش «آزادی» ، به تغییرات ناشی از شیوع ویروس کرونا در رفتار‌ها و عادات اجتماعی مردم جهان اشاره کرده است، از جمله تغییر در معاشرت مردم ایران و خودداری از دست دادن.

این رسانه نوشت: در ایران ویدئویی منتشر شده که سه دوست را در حال دیدار با یکدیگر نشان می‌دهد که دست‌هایشان را در جیب خود گذاشته و دو نفر آن‌ها ماسک دارند و هنگام معاشرت نوک پنجه پا‌ها را به هم می‌زنند.
ویدئوی مشابهی در لبنان از یک خواننده و کمدین منتشر شده که پای خود را به هم می‌زنند و با دهان صدای بوسه در می‌آورند.

این رسانه توصیه کرده، با دست دادن خداحافظی کنید، از بوسیدن بپرهیزید و در نهایت کسی را در آغوش نکشید. در مقابل تلاش کنید با یک نگاه عمیق یا شاید حرکت دست، دوستی خود را نشان دهید.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، در سراسر جهان مردم رفتار‌ها و عادت‌های اجتماعی خود را در محیط کار، منزل، مکان‌های عبادی تغییر داده‌اند تا از خطر سرایت یک ویروس جدید جلوگیری کرده و مانع گسترش بیشتر آن شوند.

این رسانه در ادامه به تغییر رفتار‌های مردم در بسیاری از کشور‌ها به دلیل ویروس کرونا اشاره کرده که سبب جان باختن بیش از سه هزار نفر در جهان شده است:

چین
در پکن، پایتخت کشوری که ویروس از آنجا شیوع پیدا کرد، تابلو‌های تبلیغاتی قرمز رنگ به مردم می‌گویند با هم دست ندهند. در بلندگو‌ها به مردم توصیه می‌شود برای سلام و احوالپرسی مشت خود را به کف دست دیگری بزنند.

فرانسه
روزنامه‌های این کشور، پُر از توصیه به مردم درباره جایگزین کردن بوسیدن در هر دیدار و خودداری از دست دادن در محیط کار است.
یک کارشناس فرانسوی می‌گوید، دست دادن، ژست جدیدی است که نقطه آغاز آن قرون وسطی بوده است. نگاه کردن به چشم‌های طرف مقابل برای سلام و احوالپرسی کفایت می‌کند.

برزیل
وزارت بهداشت برزیل به شهروندانش توصیه کرده نی‌های فلزی برای نوشیدن «شیماهو» (نوشیدنی سنتی غنی از کافئین مخصوص آمریکای جنوبی) را به صورت مشترک استفاده نکنند.
همچنین در این کشور توصیه به اجتناب از بوسیدن شده است.

آلمان
«هرشت زیهور» وزیر کشور آلمان دیروز (دوشنبه ۱۲ اسفند) از دست دادن با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان خودداری کرد و در مقابل فقط لبخند زد. سپس مرکل دو دست خود را به نشانه تسلیم شدن بالا گرفت.

اسپانیا
شیوع کرونا یکی از محبوب‌ترین سنت‌های این کشور - یعنی بوسیدن مجسمه حضرت مریم (س) در هفته منتهی به عید پاک- را تغییر داده است. در حالی که فقط یک ماه تا آغاز این هفته باقیمانده، ممکن است این مراسم عبادی منع شود.
براساس آیینی، در این هفته مردم اسپانیا در مراسمی با بوسیدن دست و پای مجسمه‌های حضرت مریم (س) و قدیسین، از آن‌ها طلب محافظت می‌کنند.

رومانی
جشن مارتیسور (Martisor) در رومانی آغاز فصل بهار را نشان می‌دهد که گل و اشیا دست‌ساز زینتی بین مردم توزیع می‌شود.
توصیه دولت رومانی به مردم این کشور این است که به یکدیگر گل بدهند، اما از بوسیدن خودداری کنند.

لهستان
در لهستان که یکی از کاتولیک‌ترین کشور‌های اروپایی است، افراد اجازه دارند به جای مصرف نان مقدس در مراسم معنوی شرکت کنند. همچنین از آن‌ها خواسته شده از شستن دست‌هایشان در آب مقدس هنگام ورود و خروج از کلیسا‌ها خودداری کنند و فقط دست خود را به نشانه صلیب حرکت دهند.

نیوزلند
برخی از موسسه‌های آموزشی در این کشور به طور موقت نوعی آداب احوالپرسی موسوم به هونگی (Hongi - مخصوص قوم مائوری) را که دو نفر بینی خود را به هم می‌چسبانند متوقف کرده‌اند. این موسسه در استقبال از دانش آموزان جدید در مراسمی به جای انجام این رسم، سرود مخصوص مائوری‌ها را پخش می‌کند.



استرالیا
در استرالیا وزیر بهداشت این کشور از مردم خواسته به جای دست دادن و بوسیدن، به آرامی به پشت شانه یکدیگر ضربه بزنند.

امارات
در امارات و همچنین در قطر به شهروندان توصیه شده سنت احوالپرسی به سبک بوسه بینی‌ها (برخورد بینی دو نفر به همدیگر) را کنار بگذارند. همچنین در این کشور توصیه به خودداری از بوسیدن و دست دادن شده و از مردم خواسته شده است فقط برای هم دست تکان دهند.

آمریکا
شبکه برنامه‌های تفریحی و ورزشی ایی. اِس. پی. ان (ESPN) گزارش داده، به ستاره‌های لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا توصیه شده در تعامل با هواداران، به جای زدن دست‌ها به هم به نشانه موفقیت (های فایو) مشت خود را به هم بکوبند و از گرفتن خودکار، توپ و پیراهن ورزشی هنگام امضای یادگاری خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، کمیسیون بهداشت ملی چین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته فقط ۱۲۵ نفر در سراسر چین به کرونا مبتلا شده‌اند که ۱۱۴ مورد آن در استان هوبی در مرکز این کشور و کانون شیوع بیماری بوده است.
تلفات این ویروس نیز برای نخستین بار از ۲۳ ژانویه (چهارم اسفند) که استان هوبی در قرنطینه قرار گرفت به پایین‌ترین میزان رسیده و ۳۱ نفر اعلام شده است.

با این حساب از میان ۹۰ هزار و ۸۹۹ مبتلا در سطح جهان ۸۰ هزار و ۱۵۱ نفرشان در چین هستند. آمار تلفات کرونا در دنیا به سه هزار و ۱۱۶ نفر رسیده و سهم چین در این میان ۲ هزار و ۹۴۳ نفر است.
براساس اعلام کمیسیون بهداشت ملی چین، ۴۸ هزار و ۲ نفر از کل مبتلایان تاکنون درمان شده‌اند.
منبع: ایلنا
برچسب ها: آزادی ، تاثیر ، کرونا ، جهان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: