* تاکید آمریکا بر نقش میانجیگرانه ایران در سوریه
کد خبر : ۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸ -20 February 2016
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نقش ایران در کارگروه حل بحران سوریه گفت : بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به نقش ایران در کارگروه حل بحران سوریه گفت: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «قطعاً بشار اسد به کمک روس ها در حلب و اطراف آن پیشروی هایی داشته و پیروزی هایی کسب کرده است. تعجب ندارد. چنین اقداماتی قبل از هر آتش بسی وجود دارد.»
تونر در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به پیشروی های اسد، پیشنهاد ترک مخاصمه یا گفتگو بین دو طرف بی معنی نخواهد بود، گفت: «روس ها حضور دارند، در ژنو هستند، عضو کارگروه هستند و بر بشار اسد نیز تاثیر دارند یا دستکم ادعا می کنند که تاثیر دارند و می توانند رژیم او را متقاعد کنند که دست از جنگ بردارد. نه فقط روس ها بلکه ایران نیز می تواند اعمال نفوذ کند و بر بشار اسد تاثیر بگذارد. دیگر اعضای گروه بین المللی حمایت از سوریه نیز می توانند تاثیر گذار باشند. حرف اصلی من این است که  اسد، نیروهایش و روسها اگر فکر کنند که این بحران راه حل نظامی دارد، اشتباه کرده اند.»
هنوز دیداری بین هیئت آمریکایی ایرانی در ژنو صورت نگرفت
تونر در این باره که آیا ایرانی ها در ژنو حضور خواهند داشت یا نه، گفت:« من خبر ندارم.نمی دانم ایرانی ها آنجا خواهند بود یا نه.»
خبرنگار: آیا هیئت آمریکایی با کسی از هیئت ایرانی دیدار کرده است؟
تونر: «خبر دارم که چنین اتفاقی نیفتاده است.»
خبرنگار: چرا آنها نتوانسته اند تا الان با هم دیدار کنند؟
تونر: «آنها ملاقات نکرده اند. کارگروه هنوز به طور کامل تشکیل جلسه نداده است. اما جلساتی تشکیل شده است و آنها در حال بحث هستند و ما کل هفته در این باره گفتگو کرده ایم. انگشت ما همیشه به طرف رژیم (سوریه) نشانه رفته است. آنها یکی از بخش های اصلی این روند هستند و مخالفان نیز باید با یکدیگر هماهنگی کنند تا به نظری واحد درباره پیشنهاد ترک مخاصمه برسند.»
خبرنگار: این احساس میان مخالفان وجود دارد که نوعی هماهنگی بین روسیه و آمریکا در شمال سوریه وجود دارد. نظر شما چیست؟
تونر:« اگر منظور شما این است که نوعی بازی قدرت در این منطقه جریان دارد، من مخالفم. واقعیت این است که آمریکا همراه با دیگر اعضای ائتلاف ضد داعش در منطقه وسیعی از شمال سوریه فعالیت می کند و هدفش بیرون راندن داعش از مناطق تحت کنترلش است. اما آنچه در حلب اتفاق می افتد، این است که روسیه یا ارتش سوریه به تلاش خود برای بازپس گیری این شهر ادامه می دهد که این نیز به منظور عملی شدن پیشنهاد ترک مخاصمه باید متوقف شود.»
اختلاف آمریکا و ترکیه
تونر درباره اظهارات وزیر خارجه ترکیه در خصوص بی اعتمادی آنکارا به گروههای کرد سوری گفت: «سیاست ما مشخص است و تغییر نکرده است: ما پ ک ک را یک سازمان تروریستی خارجی می دانیم اما طور دیگری به گروه وای پی جی نگاه می کنیم و بارها در این باره صحبت کرده ایم. این گروه در شمال سوریه در عقب راندن داعش شریک مفیدی بوده است. ما می دانیم این باور وجود دارد که این گروه ممکن است به دنبال استقلال در شمال سوریه باشد اما  در مذاکراتمان با آنها مثل همه گروهها به صراحت گفته ایم که هنگام آزادسازی هر منطقه باید امور را به نحوی اداره کنند و اوضاع را سامان دهند که زمینه برای بازگشت آوارگان فراهم شود.»
تونر انفجارهای ترکیه را محکوم کرد و در پاسخ به این سوال که آنکارا ممکن است پایگاه هوایی اینجرلیک مقر نیروهای آمریکایی را تعطیل کند، گفت:« توضیحی در این خصوص ندارم. اما ما از ترکیه تشکر می کنیم که به عنوان عضو ناتو و عضو ائتلاف ضد داعش اجازه داده است از این پایگاه استفاده کنیم.»
اقدام نظامی آمریکا در لیبی برای دفاع از امنیت ملی
تونر درباره اقدام نظامی آمریکا در لیبی نیز گفت: رئیس جمهور کشورمان با صراحت اعلام کرده است که هر وقت صحبت از دفاع از منافع امنیت ملی آمریکا در میان باشد، تردید نخواهد کرد و اقدام می کند. جنگ ما علیه داعش متاسفانه فراتر از مرزهای عراق و سوریه است.»
وی درباره تصمیم عربستان به توقف کمک هایش به ارتش لبنان گفت:« در این باره خود عربستانی ها باید توضیح دهند اما ما به حمایت خود از نیروهای مسلح لبنان و دستگاههای امنیتی اش ادامه می دهیم و هدف نیز این است که اطمینان حاصل کنیم ارتش این کشور به وظیفه خود به عنوان حافظ مشروع  مرزها و مردم لبنان ادامه می دهد.»
برچسب ها: آمریکا ، سوریه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: