* بودجه ۹۹ در آینه رسانه‌های داخلی
پ
کد خبر : ۱۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ -19 February 2020
لایحه بودجه ۹۹ در حالی در ماه‌های اخیر تقدیم مجلس شد که تحریم‌های ناعادلانه، اقتصاد را با مشکلاتی همراه کرده است. بنابراین اکنون بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد که بودجه عملیاتی به صورت واقعی و جدی اجرایی شود تا از این طریق بهره‌وری در هزینه‌های دولت افزایش یابد و صرفه‌جویی حداکثری شود.
به گزارش«آزادی» بودجه مهم‌ترین سند مالی دولت است که هم نشان‌دهنده رویکردهای اصلی دولت و هم ابزاری مهم برای تحقق اهداف و برنامه‌های دولت محسوب می شود. علاوه بر این بودجه می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت کلی اقتصاد نیز باشد و روندهای کلی اقتصاد در سالیان گذشته را نشان دهد زیرا بودجه سالانه نتیجه عملکرد سال‌های گذشته دولت‌ها و وضعیت کلی اقتصاد است که دولت آن را برای تصویب به مجلس تقدیم می کند. در همین خصوص لایحه بودجه سال ۹۹ در ۱۷ آذز ۱۳۹۸تقدیم مجلس شد که تا به امروز مورد نقد و بررسی هایی قرار گرفته است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به این لایحه پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

بودجه دهه ۹۰ خورشیدی

روزنامه جهان صنعت در یادداشتی به قلم سعید مسگری نوشت: برای بررسی دهه ۹۰ نباید صرفا به بررسی شاخص‌های اصلی اقتصادی بسنده کرد و باید عوامل محیطی و موثر بر بسترهای اقتصادی را نیز مورد تحلیل قرار داد. یکی از مهم‌ترین این موارد بودجه سالانه است. بودجه با توجه به ویژگی‌های خود از منظرهای مختلف و متعددی قابل بررسی بوده و می‌توان نکات مختلفی پیرامون آن بیان کرد. در اینجا قصد داریم به یک ویژگی کلی بودجه بپردازیم.بررسی وضعیت بودجه نشان می‌دهد بودجه در ایران دچار ازکارکردافتادگی شده است به آن معنا که دیگر بودجه توانایی انجام وظایف ذاتی و اصلی خود را ندارد و صرفا تبدیل به سندی حسابداری شده که دخل‌وخرج دولت را نشان می‌دهد. دولت و سیاستگذار دیگر نمی‌تواند از بودجه به عنوان ابزاری برای سیاستگذاری و نیل به اهداف خود بهره ببرد و تنها به دنبال تامین درآمد برای هزینه‌های خود است. این شرایط معلول روند طی شده در سالیان متمادی است که در دهه ۹۰ تشدید شده و به نقطه‌ای رسیده که بودجه دیگر کارکرد توسعه‌ای و سیاستگذاری ندارد. بودجه در دهه ۹۰ ابزاری در دست دولت برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی اقتصادی نیست. در سال‌های پایانی دهه ۹۰ نیز این مشکل تشدید شده و بودجه حداقل امکان سیاستگذاری را نیز از دست داده است. برای خروج از مشکلات فعلی نمی‌توان به ابزارهای بودجه‌ای چندان امید داشت بلکه خود بودجه تبدیل به یکی از چالش‌های مهم اقتصاد ایران شده است.

بودجه و کاوش های باستان شناسی

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می نویسد: هر شیء تاریخی سندی از تاریخ است و باستان‌شناسان آن‌را بررسی و تشریح می‌کنند. هرچند ممکن است امکانات زیادی در اختیار نداشته باشند اما با عشق کار می‌کنند. امید است سال آینده توجه ویژه‌ای به باستان‌شناسی در محوطه‌هایی مانند جیرفت بشود.شرایط بودجه‌ای کشور سخت است. درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته با این وجود تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حوزه باستان‌شناسی بتواند به کاوش‌های خود ادامه دهد و بررسی‌های لازم در محوطه‌های باستانی محقق شود. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حوزه کاوش‌ها با مشکل برخورد نکند.

رسانه‌های اصولگرایان

مجلس و بودجه

خبرگزاری تسنیم در گفت و گو با علیرضا نظری کارشناس اقتصادی نوشت: با توجه به دغدغه اصلی مردم به نظر می‌رسد بایستی اولویت اصلی مجلس آینده تحقق یک اقتصاد قوی برای عبور از چالشهای موجود کشور باشد. برای تحقق اقتصاد قوی از همان روزهای نخست آغاز به کار، نمایندگان مجلس بایستی برای رفع گره‌های کور اقتصاد ایران برنامه مشخص ارائه کنند. فهم دقیق سیاستهای اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد قوی است. در واقع تازمانی که سیاستهای اقتصاد قوی با اولویت تحقق مردمی سازی اقتصاد، دانش بنیان نمودن اقتصاد، برون گرایی، درون زایی و عدالت محوری تحقق پیدا نکند نمی‌توان روی تحقق اقتصاد قوی برای تاب آوری در مقابل تکانه‌های اقتصادی بیرونی حساب ویژه باز کرد. یکی از اولویتهای اصلی مجلس تصویب هرچه سریع‌تر این برنامه‌ها و همچنین تعیین یک بازه زمانی مشخص برای اجرای فوری آن از سوی دولت است. یکی از اولویتهای مجلس برای تحقق اقتصاد قوی تعیین یک بازه زمانی مشخص برای به سرانجام رساندن این برنامه‌ها از سوی دولت است. در شرایط فعلی اقتصاد که با انواع و اقسام چالش ها رو به رو هستیم زمانی برای از دست رفتن وجود نداشته و بر همین اساس باید برنامه مشخص برای برخورد با افراد و مدیران ناکارآمدی که در مسیر این تغییرات سنگ اندازی می‌کنند تدوین شود.

بودجه آسیب های اجتماعی مدارس

خبرگزاری رکنار در گفت و گو با محمد داوری کارشناس آموزش و پرورش می نویسد: یکسری از آسیب های اجتماعی صرف نظر از طبقات اجتماعی، مشترک است از طرفی آسیب هایی نیز وجود دارند که در هر طبقه شکل خود را دارا است که این آسیب ها در گروه های هم سن نیز تفاوت دارد. بیشترین آسیب هایی که در حال حاضر در مدارس قابل مشاهده است، استعمال مواد مخدر و آسیب های حاصل از فضای مجازی است. این در حالی است که بودجه در نظر گرفته شده آموزش و پرورش برای این مقوله بسیار کم است. پیشگیری و درمان بسیار هزینه بر است. حال با توجه به اینکه به اندازه کافی مشاور در مدارس حضور ندارند و از طرفی خود معلمان نیز نیاز به آموزش در حین تحصیل برای مواجه با آسیب های اجتماعی دارند ما نیاز به بودجه زیادی داریم که مبلغ فعلی در نظر گرفته شده برای آسیب های اجتماعی که نزدیک ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است هزینه چند جلسه مشاوره برای ۱۳.۵ میلیون نفر دانش آموز نیست چه برسد به اینکه بخواهیم بسته های آموزشی یا آموزش معلمان را مد نظر قرار دهیم. درمان نیز در کشور ما فرهنگ سازی نشده است. یعنی افراد با پدیده آسیب های اجتماعی مانند بک تابو برخورد می‌کنند و نمی‌خواهند درباره آن صحبت یا برای درمانش اقدام کنند بنابراین نیاز است تا در این زمینه اقداماتی صورت بگیرد. افزایش بودجه این حوزه خود یک کار عملی است که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. کمبود نیروی انسانی متخصص مهم ترین مسئله در مقوله آسیب های اجتماعی است که آموزش و پرورش و نهاد های دیگر می‌توانند از فارغ التحصیل های رشته های علوم اجتماعی استفاده کنند اما متاسفانه این اتفاق رخ نمی‌دهد. نیاز است تا دولت طرحی را اجرا کند که افراد فارغ التحصیل در زمینه علوم اجتماعی در زمینه آسیب های اجتماعی فعالیت کند از طرفی دولت بحث بیمه خانواده های محروم را مد نظر قرار بدهد چرا که معمولا این افراد به دلیل شرایط اقتصادی که با آن روبرو هستند در جهت رفع آسیب ها اقدامی نمی‌کنند.

بودجه و تئاتر دانشگاهی

روزنامه حمایت در گفت و گو با مسعود دلخواه کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون آورد: متأسفانه یکی از چالش‌های عمیق تئاتر دانشگاهی بودجه است، چرا که هنوز جوایز برگزیدگان امسال ، داوران و گروه‌ها بدان‌ها پرداخت نشده و این ضربه عمیق به دانشجویان می‌زند. دانشجویان هنر هر ساله در جشنواره تئاتر دانشجویی شرکت می‌کنند، درحالی که بودجه‌ای در کار نیست، این شرایط نیاز به تجدیدنظر دارد، مسئولان وزارت علوم باید از جشنواره تئاتر دانشگاهی حمایت کنند. اگر می‌خواهیم جشنواره تئاتر دانشجویی داشته باشیم، باید شرایطش هم از سوی وزارت علوم جدی گرفته شود نه اینکه هنوز پول برگزیده‌های ۹۸ داده نشده، برنامه‌ریزی برای سال آینده داشته باشیم. من خودم هفته گذشته با دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی برای دریافت کمک هزینه‌ها صحبت کردم و وی به من گفت که هنوز پول جوایز و داوری‌ها پرداخت نشده است. امیدوار هستم، به لحاظ کیفی هم به همان درصد کمی برسد. به هرحال تئاتر درمان برخی دردهای جامعه است و خود یک نوع تریبون محسوب می‌شود که جوان‌ها، هنرمندان و مردم می‌توانند از طریق آن صدای‌شان را به گوش مسئولان برسانند. خوشبختانه خبر خوب این است که استعدادهای بسیار خوبی در عرصه نمایشنامه‌نویسی ما ظهور کرده‌اند. شاید برای نخستین‌بار است که بعد از سال‌ها من این حرف را می‌زنم همیشه در گذشته گفته‌‎ام که به لحاظ نمایشنامه‌نویسی مشکل داریم، درحالی که الان شاهد بودم نسل جوان نمایشنامه نویس ما خیلی خوب هستند.

دستکاری در لایحه بودجه ۹۹

محمدرضا معتمد مدیر کل نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفت و گو با خبرگزاری مهر با اشاره به نفوذ اتاق بازرگانی در کمیسیون تلفیق مجلس برای افزودن یک بند الحاقی به لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: بر اساس این بند، مسئولیت صدور مجوز برای مؤسسات فعال در زمینه رتبه‌بندی بر عهده اتاق بازرگانی قرار می‌گیرد که این موضوع، بر خلاف بند ۲۱ ماده ۱ قانون اوراق بهادار است. عملکرد کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در این خصوص مبهم بوده و هنوز مشخص نیست که این بند الحاقی بر چه اساسی به لایحه بودجه اضافه شده است. در همین راستا ابتدا باید بررسی شود که این مساله چه میزان با قانون بازار و اوراق بهادار در تناقض است، همچنین در حال حاضر درصدد هستیم تا خاستگاه و منشأ تصمیم‌گیری در این خصوص را در مجلس شورای اسلامی شناسایی کنیم. مطابق قانون اوراق بهادار، مساله رتبه‌بندی در حوزه بازار سرمایه مطرح می‌شود، به این معنا که نظارت و سنجش توانایی افراد برای دریافت تسهیلات، انتشار اوراق و مسائل مشابه بایستی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شود. احتمال دارد اتاق بخواهد متقاضیان را بر اساس معیارهای مورد نظر خود درجه‌بندی کند و نسبت به معیارهایی که در قانون برای رتبه‌بندی وجود دارد، بی‌تفاوت باشد. سازمان بورس و اوراق بهادار مطابق قوانین کشور موظف به انجام یک سلسله وظایف نظارتی است، بنابراین اگر فرد یا نهادی بخواهد بدون کسب مجوز از این سازمان در حوزه‌های مربوطه فعالیت داشته باشند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

آغاز بررسی لایحه بودجه ۹۹ شهرداری

به نقل از محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نوشت: موضوع اصلی این جلسه مسئله بودجه بود و در مورد درآمدهای شهرداری مباحثی مطرح شد.وی افزود: یکشنبه هفته آینده بودجه شهرداری در دستورکار قرار می‌گیرد و پس از آن تبصره‌ها، هزینه‌ها و مصارف شهرداری مطرح خواهد بود و جلسه شورا صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد تا به نتیجه نهایی برسیم. در جلسه صبح امروز حامد مظاهریان معاون شهردار تهران و تیم کارشناسی آن حضور یافته بودند و عدد بودجه از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد که برخی از اعضا مخالف این مسئله و برخی موافق آن بودند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، بودجه ، رسانه ، داخلی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: