* همچنان آماری از لغو تورهای ورودی نداریم
پ
کد خبر : ۱۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳ -08 February 2020
درحالی‌که معاون گردشگری لغو ۷۰ درصد تورهای ورودی را تکذیب کرده است، از نداشتن آمار برای تایید صحبت‌های خود خبر داد و اظهار امیدواری کرد: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی می‌تواند نشاط را به گردشگری کشور بازگرداند.
به گزارش «آزادی» ، نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه صنایع دستی صبح امروز (19 بهمن ماه) با حضور معاونان گردشگری و صنایع دستی و مدیرکل‌های وزارتخانه میراث فرنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

پویا محمودیان (معاون صنایع دستی کشور) با اشاره به اینکه در سال ۹۴ طی مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدند که برگزاری یک نمایشگاه صنایع دستی در پایتخت برای نشان دادن ظرفیت‌های این حوزه کافی نیست، گفت: از سال ۹۴ تصمیم بر آن شد تا دو نمایشگاه ملی در سال در پایتخت برگزار کنیم که یک نمایشگاه در شهریورماه همزمان با نمایشگاه فرش و نمایشگاه دوم تحت عنوان عیدانه برگزار می‌شود. امسال بر آن شدیم تا نمایشگاه دوم را همزمان با نمایشگاه بین المللی گردشگری برگزارکنیم.

او ادامه داد: صنایع دستی و گردشگری مکمل یکدیگر در حوزه جذب گردشگر هستند از این رو فضایی بیش از ۴ هزار متر از نمایشگاه پیش رو که قرار است از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شود در اختیار صنایع دستی قرار گرفت و هر استان در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جاذبه‌های خود را به مخاطبان معرفی خواهند کرد.

تهدید گردشگری دنیا از نوع ویروس کرونا

ولی تیموری (معاون گردشگری کشور) در ادامه به آمار اعلامی از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت: بنا بر آمار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۹ شاهد حضور یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون گردشگر در مقاصد بین‌المللی بودیم که رشد ۳.۸ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد در واقع می‌توان گفت، در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۵ میلیون گردشگر بیشتر، در مقاصد بین‌المللی سفر کرده‌اند.

وی ادامه داد: آمار گردشگری ما نیز در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۸ تعداد هفت میلیون و ۸۷۰ گردشگر را نشان می‌دهد. با وجود تمام مشکلاتی که طی ماه‌های اخیر با آن روبرو بودیم که در نهایت به شیوع ویروس کرونا ختم شد بازهم گردشگری ایران ۱۹.۷۵ درصد رشد را شاهد بود.

تیموری خاطرنشان کرد:‌ برآورد ما برای سال ۹۸ جذب ۱۰ میلیون گردشگر بود اما در روزهای ابتدایی سال نو میلادی به واسطه اتفاقاتی که در خاورمیانه رخ داد و همچنین حوادثی که برای هواپیمای اوکراینی شاهد بودیم تورهای گردشگران اروپایی کنسل شدند. در این میان در آستانه سال نوی چینی نیز ۹ استان و مناطق آزاد کشور آمادگی پذیرش گردشگران چینی را داشتند اما با شیوع کرونا بخش عمده‌ای از تورها اجرا نشد و بخشی از گردشگران را از دست دادیم. با این وجود شاهد رشد در حوزه گردشگری هستیم. امیدواریم در آغاز اسفندماه که شروع فصل دوم گردشگری بین المللی است مجددا شاهد روزهای شاد گردشگری باشیم.

معاون گردشگری در ادامه به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: هر چند در سال‌های گذشته صنایع دستی را در کنار غرفه‌های گردشگری داشتیم اما امسال به صورت رسمی شاهد ادغام نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری با یکدیگر هستیم ضمن آ‌نکه از حوزه میراث فرهنگی نیز غافل نمی‌شویم چراکه ایران به عنوان مقصدی فرهنگی در بین گردشگران دنیا شناخته می‌شود.

تیموری با اشاره به پیشنهادی که علی اصغر مونسان (وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی) به سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده است، گفت: ما پیشنهاد دادیم تا مرکز صنایع دستی در سازمان جهانی گردشگری راه‌اندازی شود چراکه این دو حوزه می‌توانند در کنار یکدیگر به جذب گردشگران بپردازند.

به گفته او؛ در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که اواخر بهمن‌ماه برگزار خواهد شد شاهد فعالیت حوزه‌های مختلف گردشگری و خدمات مرتبط با گردشگری از بانک‌ها تا بیمه‌ها گرفته تا زیرساخت‌هایی مانند بخش ریلی، هوایی و ... خواهیم بود.

خشایار نیکزادفر (مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی) به عنوان برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی گفت: ۱۰۲۸ مشارکت‌کننده در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که ۹۸۵ شرکت داخلی، ۳۹۰ شرکت در حوزه صنایع دستی ۷۸ شرکت گردشگری الکترونیک، ۱۴۸ آژانس داخلی، ۷۲ هتل، ۱۲۴ واحد بومگردی، هشت شرکت فعال در حوزه حمل و نقل و ۱۸۵ ان جی او حضور خواهند داشت. در این میان ۴۳ مشارکت‌کننده خارجی از کشورهای مالزی، اندونزی، افغانستان، سوئیس و ۱۷ شرکت داخلی به نمایندگی از کشورهای خارجی مانند ویتنام، چین، تایلند و روسیه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

به گفته او؛ مراسم افتتاحیه، معرفی برند گردشگری، نشست ادبی، کارگاه‌های دیجیتال مارکتینگ در گردشگری، آموزش‌های هتلداری و برندینگ صنایع دستی و نشست‌های صنفی در کنار برگزاری جشنواره موسیقی، جشنواره اقوام و عشایر و جشنواره غذا، همچنین رونمایی از تمبر یابود ازجمله برنامه‌هایی است که در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی برگزار خواهد شد.

نیکزادفر همچنین در خصوص این مهم که طی سال‌های گذشته همواره در روزهای افتتاح نمایشگاه شاهد غرفه‌های خالی و سالن‌های ساماندهی نشده بودیم، گفت: امسال سعی کردیم سالن‌ها را زودتر تحویل بگیریم و از امروز سالن‌ها آماده واگذاری به غرفه‌داران هستند.

بسته حمایتی از فعالان گردشگری

این نشست با پرسش و پاسخ خبرنگاران ادامه یافت و تیموری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر متضرر شدن فعالان حوزه گردشگیری با لغو تورهای ورودی و فعالیتی که بخش دولتی می‌تواند برای جبران این ضرر و زیان داشته باشد، گفت: بروز اتفاقات اجتناب‌ناپذیر هستند اما در کشور ما اتفاقات زیادی می‌افتد شاید هم از بدشانسی من است که از زمانی که معاون گردشگری شده‌ام اتفاقات زیادی را شاهد بودیم از خروج از برجام و تهدیدهای ترامپ گرفته تا اتفاق‌های منطقه و اکنون شیوع ویروس کرونا. کرونا نه تنها در گردشگری ایران بلکه گردشگری بین‌المللی را متاثر کرده است چنانچه سازمان جهانی گردشگری وقتی از احتمال افزایش پنج درصدی گردشگران بین‌الملل در سال ۲۰۲۰ خبر داد با وقوع کرونا این احتمال را دستخوش تغییرات دانست.

او ادامه داد: کشور ما نیز از این تاثیرات مستنثی نیست در این میان سعی کردیم تا بتوانیم بسته حمایتی باکمک بخش خصوصی آماده کنیم و به دستگاه‌های ذیربط اطلاع دادیم تا از این بسته حمایتی استفاده کنند. در این بسته حمایتی بحث‌های مالی مطرح نیست و بیشتر در خصوص بازپرداخت وام‌ها و بیمه‌ها صحبت شده است. بخش خصوصی باید به ما کمک کند تا بتوانیم از این برهه عبور کنیم البته در خصوص کنسل شدن تورها در فصل دوم گردشگری ورودی نگرانی‌هایی وجود دارد.

نمی‌گوییم همه چیز گل و بلبل است

معاون گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر آ‌نکه چگونه بدون در دست داشتن آمار می‌تواند به راحتی صحبت‌های بخش خصوصی را در خصوص کنسل شدن ۷۰ درصد تورهای ورودی تکذیب کند، گفت: بر اساس آنکه من متولی و بخش دولت هستم نمی‌توانم به همه آمارها و ارقام در بازه زمانی چند روزه دسترسی داشته باشم ضمن آنکه آن موقع فصل گردشگری نبود و حتی کنسلی‌ها نیز بر این گفته تاکید دارند که در این زمان بهتر تور را به ایران خواهند آورد. هر چند در میان تورهای ورودی لغو و کنسلی شاهد هستیم اما به تاریخ مناسب‌تری موکول شده‌اند اما در نهایت باید بگویم که هنوز هم آمار کنسلی‌ تورها را ندارم و در عین حال مانع ورود گردشگران چینی هم نمی‌شویم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم که همه چیز گل و بلبل است. همه دنیا با شیوع ویروس کرونا متاثر شدند. بازار چین برای ما بسیار مهم است و نمی‌خواهیم به دلیل ویروس کرونا زیر تمام تعهدات‌مان بزنیم اینکه تورهای ورودی چین را قطع کنیم و کسی از چین نیاید شدنی نیست. وزارت بهداشت در مبادی ورودی کشور همه افراد را کنترل می‌کند و آن افرادی که وارد کشور می‌شوند از نظر ما قابل قبول هستند و در هتل‌ها به آنها اقامت می‌دهیم.

تیموری ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۷ هزار چینی در عید بهار چینی به ایران سفر کردند و امسال نیز این رقم با رشد همراه بوده حتی هم اکنون نیز بیش از ۱۰۰ نفر از گردشگران چینی در ایران حضور دارند البته در برخی از شهرها به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا مشکلاتی برای اقامت این گردشگران به وجود آمده اما نباید فراموش کرد که بازار چین برای تمام بخش‌های گردشگری دنیا مهم است.

او در ادامه در خصوص برند گردشگری گفت: کار علمی و با مطالعات دراین حوزه انجام شده و زوایای مختلف بر اساس پاسخ‌های علمی مورد بررسی قرار گرفته بیش از یک سال روی این موضوع کار کردیم و اکنون هویت بصری برند گردشگری کشور مورد توافق صاحبنظران فرهنگی، هنری و گردشگری است.

تیموری همچنین از عدم پرداخت پول برای برگزاری نمایشگاه به برگزارکننده خبر داد و گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود و شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی نیز قیمت‌های خود را برای غرفه‌های داخلی و خارجی به صورت مصوب ا رائه می‌دهد. در این میان وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کند.
منبع: ایلنا
برچسب ها: آزادی ، آمار ، تور
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: