* سوریه ادعای ترکیه را کاملا رد کرد
پ
کد خبر : ۱۵۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰ -05 February 2020
وزارت خارجه سوریه روز چهارشنبه ضمن رد سخنان رجب طیب اردوغان رییس جمهوری سوریه درباره اجرای توافق مبارزه با تروریسم (اضنه یا آدانا) تاکید کرد که این توافق باید به صورت دو جانبه و نه یک جانبه اجرا شود.
به گزارش «آزادی» یک مقام مسئول در وزارت خارجه این کشور با اعلام این مطلب افزود: جمهوری عربی سوریه اصرار اردوغان برای گمراه کردن افکار عمومی در خصوص اقداماتش در سوریه و ادامه گفتن دروغ هایش را محکوم می‌کند.

این مقام مسئول که به نامش اشاره نشده است، افزود: سوریه همچنین ادعای رییس جمهوری ترکیه را در خصوص ورود نیروهایش به شمال حلب طبق توافق اضنه برای مبارزه با تروریسم را تقبیح می‌کند.

در تاریخ ۲۰ اکتبر ۱۹۹۸ در نشستی که دو هیات سوریه و ترکیه در شهر آدانا یا اضنه داشتند، توافقنامه‌ای میان دو طرف برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم به امضا رسید.

وی افزود: هدف از توافق اضنه برای تضمین امنیت مرز‌های میان دو کشور، مبارزه با تروریسم است، اما کاری که اردوغان می‌کند حمایت از نیرو‌های خود در برابر گروه‌های تروریستی است که به شکل‌های مختلف از آن‌ها حمایت کرده و می‌کند.

مقام مزبور تاکید کرد که ترکیه به توافق آستانه یا تفاهمات حاصله در سوچی روسیه نیز احترام نمی‌گذارد و به آن‌ها پایبند نیست.

اردوغان ساعاتی پیش، گفت: ارتش ترکیه طبق توافقنامه اضنه در سوریه حضور دارد. طبق این توافقنامه، نیرو‌های ترکیه می‌توانند عملیات نظامی انجام دهند.

رییس جمهوری ترکیه افزود: ما نمی‌خواهیم تا ابد در سوریه بمانیم و زمانی که سازمان‌های تروریستی و نیرو‌های خارجی از این کشور خارج شدند، کار ما نیز پایان می‌یابد.

اردوغان بار دیگر دولت سوریه را تهدید کرد و گفت: به نیرو‌های سوریه تا جمعه آتی مهلت می‌دهیم تا از مناطق نزدیک پست‌های کنترلی و نظارت نیرو‌های ترکیه دور شوند.

تنش بین ترکیه و سوریه در روز‌های اخیر به دنبال تصمیم دمشق برای آزادسازی مناطق اشغالی ادلب از دست تروریست‌ها بشدت افزایش یافته است و دو طرف یکدیگر را به اقدام نظامی تهدید کرده اند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، سوریه ، ترکیه ، رد کردن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: