* آمریکا همکاری های محرمانه با ترکیه را متوقف کرد
پ
کد خبر : ۱۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷ -05 February 2020
مقام‌های آمریکا اعلام کردند که این کشور برنامه محرمانه مشترک اطلاعاتی نظامی با ترکیه را متوقف کرده است؛ برنامه‌ای که از سال‌ها پیش اطلاعات لازم را در اختیار آنکارا برای هدف قرار دادن نیرو‌های "پ ک. ک" قرار می‌داد
به گزارش «آزادی» چهار مقام ایالات متحده که به علت حساسیت این موضوع می‌خواستند ناشناس بمانند، با شفاف سازی گستره آسیب وارد شده به روابط این دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" به علت تجاوز مرزی ماه اکتبر ترکیه به سوریه، گفتند تصمیم برای تعلیق این برنامه به مدت نامعلوم که پیش از این پنهانی اجرا می‌شد، در واکنش به این اقدام آنکارا گرفته شده است.

این منابع آمریکایی افزودند: واشنگتن از اواخر سال گذشته (۲۰۱۹) پرواز‌های مربوط به ماموریت‌های گردآوری اطلاعات را که نیرو‌های پ. ک. ک. را هدف قرار می‌داد، متوقف کرده است. واشنگتن از سال ۲۰۰۷ و همچنین آنکارا این گروه را تروریستی می‌دانند

ارتش آمریکا این ماموریت‌ها را با استفاده از پهپاد‌های غیرمسلح از پایگاه هوایی اینجرلیک اجرا می‌کرده است که در آن حضور قابل توجهی دارد. اینجرلیک همچنین مرکز اصلی فعالیت سازمان‌های جاسوسی ایالات متحده درمنطقه خاورمیانه به شمار می‌رود.

یک مقام دیگر آمریکا همچنین گفت: پرواز پهپاد‌های آمریکا در چارچوب این برنامه که از سال ۲۰۰۷ آغاز شده، اغلب بر بخشی کوهستانی در شمال عراق و نزدیک مرز ترکیه متمرکز بوده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: