* سهم معادن و صنایع معدنی در صادرات غیرنفتی کشور
پ
کد خبر : ۱۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶ -28 January 2020
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح طرح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: هم اکنون ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار است که در همین راستا بیش از ۱۰ میلیارد دلار صادرات در این حوزه انجام شده است.
به گزارش«آزادی» ، رضا رحمانی افزود: آمار ۹ ماهه صادرات غیر نفتی کشور بالغ بر ۳۲ میلیارد دلار است که نشان دهنده سهم ۲۵ درصدی تولیدات معدنی و صنایع معدنی در این حوزه است.

وی ادامه داد: یکی از محور‌های هفت گانه فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری موضوع معادن و تحقق انقلاب معدنی در کشور بوده است.

رحمانی افزود: ما به دنبال آن هستیم که حوزه معادن و صنایع معدنی را به جایگاه شایسته‌ای برسانیم چرا که این حوزه در اقتصاد کشورمان اهمیتش واقعا قابل توجه است.

وزیر صمت تصریح کرد: امسال برای اولین بار نقشه راه معدن کشور تهیه شده است و بسیاری از شاخص‌های توسعه‌ای در این بخش برای اولین بار مورد توجه قرار گرفته اند که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح‌های احیای معادن کوچک، توسعه اکتشافات، نوسازی معادن و همچنین تکمیل زنجیره تولیدات فلزات اساسی اشاره کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: در حوزه اکتشافات امسال به اندازه کل سال‌های فعالیت و تاسیس ایمیدرو اکتشافات معدنی انجام شده است؛ با این حال باید گفت که معادن فعال حال حاضر کشور، سهم ناچیزی از ظرفیت‌های معدنی کشور را دارند.

وی تاکید کرد: امسال مهمترین برنامه‌ای که در حوزه معدن به دنبال تحقق آن در راستای تاکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری هستیم، جایگزینی بخش معدن به جای درآمد‌های نفتی کشور است.

آمار کاهشی صادرات مواد خام معدنی و افزایش صادرات تولیدات صنایع معدنی

رحمانی گفت: در ۹ ماهه امسال، آمار صادرات مواد خام و مواد اولیه معدنی کاهشی بوده و در عین حال مجموع صادرات صنایع معدنی ما افزایش قابل توجهی داشته است که این نشان دهنده تبدیل مواد معدنی به محصولات فرآوری شده و صادرات آن‌ها است.

وی افزود در سال‌های گذشته بیش از ۲۳ میلیون تن صادرات مواد خام آهن از کشور انجام می‌شد که این رقم در سال گذشته به کمتر از ۸ میلیون تومان کاهش یافته است و این نشان دهنده مصرف مازاد مواد معدنی در واحد‌های داخلی و صادرات محصول نهایی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه جذب نخبگان در شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور گفت: در این خصوص و در گام اول جذب ۵۰۰ نفر در دستور کار است و به دنبال آن هستیم که نفرات برتر کنکور، دانشگاه‌ها و حتی دانشگاه‌های محل استقرار واحد‌های صنعتی و معدنی را جذب کنیم.

رحمانی ادامه داد: مسئولیت این کار به معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارتخانه داده شده است تا نیرو‌های مستعد را شناسایی و به واحد‌های مس، فولاد، آلومینیوم، خودروسازی و...، معرفی نماید.

وی تصریح کرد: در خصوص این نیرو‌ها پرداخت‌حقوق مکفی و مناسب در راستای رعایت شأن و جایگاه آن‌ها مورد توجه بوده است چرا که جوانان ما بهترین سرمایه‌های کشور هستند.

رحمانی اعلام کرد: در قالب طرح تاپ نیز این مهم نیز مورد توجه و در حال اجراست و حتی برنامه جذب سربازان نخبه را نیز در دست اجرا داریم و مجوز‌های لازم را دریافت نموده ایم.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: در حوزه تولید اعم از صنعتی معدنی و حوزه بازرگانی و تجاری و همچنین بخش توزیع، ما دست یاری به سوی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها دراز می‌کنیم و مطمئن هستیم بازخورد حضور شرکت‌هایی از این دست در بخش‌های مختلف صنعتی معدنی و تجاری می‌تواند بسیار فراگیر باشد.

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز هیچ کمبود کالایی در کشور نداریم، گفت: در ۱۰ ماهه امسال هم تولیدات منتخب کالایی افزایشی بوده و هم واردات کالا‌های اساسی با مدیریت کامل انجام شده است.

وی در خصوص افتتاح طرح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: این افتخار بزرگی است و دستاورد عظیمی برای کشور ماست که امکان دستیابی به این دانش را در کشور ایجاد کرده ایم.

وزیر صمت اشاره کرد: پیش از این، بالغ بر ۲ هزار تن واردات مواد معدنی در همین حوزه به کشور داشتیم که در صورت تحقق کامل این طرح، در این حوزه به خودکفایی خواهیم رسید و وابستگی ما قطع خواهد شد.

رحمانی با اشاره به دستاورد‌های برنامه نهضت ساخت داخل که از ابتدای سال جاری در راس برنامه‌های وزارت صمت قرار داشته است، گفت: تاکنون بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار قرارداد داخلی سازی انواع قطعات و تجهیزات منعقد شده است و این در حالی است که در گذشته این حجم از ارز، صرف واردات این کالا‌ها می‌شده است.

وی در پایان تاکید کرد: نهضت ساخت داخل علاوه بر فرصت‌های سرمایه گذاری، در زمینه اشتغالزایی و تثبیت شغل اهمیت فراوانی دارد و این مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری است و خوشبختانه زیرساخت‌های لازم را نیز در این خصوص ایجاد کرده ایم.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: