* کاهش شديد معاملات مسکن نسبت به سال گذشته
پ
کد خبر : ۱۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸ -25 January 2020
خراسان رضوی رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد گفت: آمار معاملات مسکن در پاییز و زمستان امسال کاهش بسیار محسوسی داشته که این کاهش تا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل بوده است.
خراسان رضوی رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد گفت: آمار معاملات مسکن در پاییز و زمستان امسال کاهش بسیار محسوسی داشته که این کاهش تا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل بوده است.

به گزارش «آزادي» علی مرادزاده در گفتگويي، با اشاره به وضعیت بازار مسکن پس از افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین روی خرید و فروش مسکن دو تاثیر گذاشته که از دو زاویه می‌توان به آن نگاه کرد، یکی از زاویه قیمت و دیگری از زاویه تعداد معاملات.

وی با بیان اینکه تعداد معاملات بعد از افزایش قیمت بنزین کاهش یافته که دو دلیل هم داشته است، عنوان کرد: یک دلیل افزایش قیمت و دیگری بروز برخی حوادث سیاسی و التهابات اجتماعی در کشور بوده است. ما وارد برهه‌ای شدیم که بنزین ابتدا و نقطه عطف این اتفاقات بود. بعد از اینکه بنزین گران شد، اغتشاشاتی به وجود آمد و بعد از آن نیز اقدام آمریکا و پاسخ ما بود که تاثیر بسیار زیادی بر اموال غیر منقول مردم می‌گذارد، در تمام تاریخ نیز اینگونه بوده است.

مرادزاده افزود: این اتفاقات بر صنف ما به شدت تاثیرگذار شد. عده‌ای از افرادی که پول داشتند، آن را به حوزه‌های دیگر بردند و پول‌های خود را در اموال منقول مانند سکه، دلار و ... سرمایه‌گذاری کردند که سرعت نقدشوندگی آن‌ها بالا باشد، بنابراین معاملات به شدت کاهش پیدا کرد.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد بیان کرد: زمانی که معاملات کاهش پیدا می‌کند، اگر کسی فروشنده واقعی باشد، مجبور است به هر قیمتی ملک خود را بفروشد، زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، قیمت پایه معاملاتی یک منطقه مشخص می‌شود و اتفاقات زنجیره‌ای صورت می‌گیرد که بعد از این اتفاقات زنجیره‌ای و مثلث‌وار، رکود کاهشی داشته است.

وی ادامه داد: در حوزه ساخت و ساز اتفاق دیگری افتاد، زمانی که بنزین گران شد، بنزین وانت‌بار‌ها افزایش پیدا نکرد، بنابراین هزینه حمل و نقل درون شهری که مخصوص مصالح ساختمانی ساختمان‌های نوساز است و با وانت انجام می‌شود، مقداری گران شد.

مرادزاده خاطرنشان کرد: هزینه حمل و نقل ممکن است حدود ۲ تا ۳ درصد از قیمت تمام شده یک ساختمان را پوشش دهد که این گرانی ۵۰ درصدی کرایه حمل و نقل وقتی ۲ درصد در کل ساختمان تاثیر می‌گذارد، ممکن است حدود ۵ تا ۱۰ درصد با تورم انتزاعی بعد قیمت را افزایش دهد. اگر بگوییم تاثیر ریاضی افزایش قیمت بنزین دو درصد روی قیمت تمام شده اثر گذاشته، تاثیر انتزاعی نیز وجود دارد که حدود ۵ تا ۱۰ درصد تورم انتظاری دیده می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد اضافه کرد: اتفاقاتی که رخ داد چندان خود را در بخش مسکن نشان نداد. قیمت‌های تمام شده در خانه‌های نوساز افزایش یافته و سازنده‌ها قیمت را حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش دادند، اما خانه‌های معمولی و قدیمی‌تر که تاثیر بنزین در آن معنی‌دار نبوده، کاهش قیمت داشته تا فروش راحت‌تری داشته باشند. در مجموع اتفاق چندانی رخ نداده است.

وی با اشاره به اینکه اتفاق کوچکی در حمل و نقل سنگین رخ داد که چندان مهم نبود و حل شد، تصریح کرد: بنزین روی حمل و نقل سبک یعنی وانت‌ها تاثیر گذاشت که بسیاری از اقلام ساختمان توسط وانت‌ها حمل می‌شود و، چون بنزین گران شد، کرایه را افزایش دادند که تاثیر گذاشت، اما کامیون‌ها گازوئیلی هستند و در این طبقه جای نمی‌گیرند که دولت نیز به سرعت مشکل ایجاد شده را حل کرد و اتفاق خاصی رخ نداد.

مرادزاده افزود: در این بین ممکن است عده‌ای سوءاستفاده کنند، مانند افرادی که خانه‌های قدیمی دارند. افراد دارای خانه‌های نوساز و سازنده‌‎ها محق هستند و اگر ۵ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت دادند نیز بیراه نگفتند، زیرا هزینه‌های تمام شده آن‌ها افزایش پیدا کرده و در تمام قسمت‌ها نیز بی‌تاثیر نبوده، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم افزایش قیمت بنزین بر بازار تاثیری نداشته است.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد بیان کرد: آپارتمان‌های نوساز متاثر از افزایش قیمت بنزین تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتند که بیراه نبوده و منطقی است. در خانه‌های قدیمی و چند سال ساخت هرگونه افزایش قیمت منتفی است و حتی باید شاهد کاهش قیمت نیز باشیم که متاثر از شرایط سیاسی و اجتماعی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص میزان معاملات مسکن انجام شده، گفت: آمار معاملات مسکن در پاییز و زمستان امسال کاهش بسیار محسوسی داشته که این کاهش تا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل بوده است
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: