* جلال جلالی زاده: بیش از این نمی توان به مردم دروغ گفت/ این انتصابات است نه انتخابات / این رویه یعنی توهین به شعور مردم
کد خبر : ۱۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸ -19 January 2020

عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس همه امیدها به تغییر رویه این نهاد را نقش بر آب کرد و نشان داد که علی رغم همه مشکلات و مسائلی کنونی اراده ای برای تزریق امید به جامعه و باز کردن فضای سیاسی وجود ندارد. این موضوع چنان عیان است که حسن روحانی رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس نیز قادر به سکوت نبوده و لب به انتقاد گشودند. بگذریم از اینکه عباسعلی کدخدایی به هیچ وجه قصد بی پاسخ گذاشتن انتقادات را ندارد و با بهره گیری از شبکه فیلتر شده توییتر حسابی از خجالت منتقدان درمی آید.


به گزارش «آزادی»، مرویکرد کنونی شورای نگهبان که به قول علی جنتی نشانگر از پیش بودن نتیجه انتخابات است و بنا به کنایه محمود صادقی از شکوه انتخابات چیزی باقی نمی گذارد، این سوال را طرح می کند که مشارکت در این رخداد سیاسی چه در مقام انتخاب شونده و چه در مقام انتخاب کننده چه توجیهی دارد؟


جلال جلالی زاده، نماینده مجلس در دوره ششم معتقد است که هیچ توجیهی ندارد. او در گفت و گو با «آزادی» ضمن تاکید بر اینکه « بهترین راهکار حل مشکل در هر جامعه ای استفاده از روش ها و راهکارهای عقلی است» گفت: « عقل انسان ایجاب می کند که در تشخیص مصالح و منافع خود از روش های عقلی استفاده کند و بهترین نعمتی که خداوند به انسان داده نیز به کارگیری اراده و انتخاب بر اساس عقل است. انتخاب در حقیقت زمانی اتفاق می افتد که هر کسی اراده خود را در گزینش گزینه مورد نظر خود اعم از سیاسی، اقتصادی و ... به کار بگیرد.»


وی افزود: « به طور کلی انسان از روزی که با انتخاب مسیر، مقصد و هدف آشنا شده ، قبل از هرچیز مصالح و منافع را برای خود در نظر گرفته است. در جوامع امروز نیز شاهدیم که در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری یا شوراهای شهر و روستا احزاب مختلف با معرفی نیروهای خود هواداران و طرفداران را ترغیب می کنند که با نظر با کارنامه شخص یا حزب به گزینه مورد نظر رای بدهند. متاسفانه ما در انتخابات مجلس و شوراها در ایران کمتر شاهد این مساله هستیم. به عبارت دیگر، ما شاهد انتخاباتی نیستیم که هر شهروندی بر اساس منافع و مصالح فردی یا جناحی خود دست به انتخابات بزند.»


این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: « اگر نهادی – چه شورای نگهبان و چه نهادی دیگر - افرادی را معرفی کند و بگوید که شما مکلف به رای دادن به این ها هستید، دیگر نمی توان اسم انتخابات بر این فرایند گذاشت. من معتقدم که انتخابات جاری بیش از آنکه انتخابات باشد، انتصابات است. وقتی که اصلاح طلبان در بیشترشهرهای بزرگ رد صلاحیت شده اند و کاندیدا ندارند، دیگر به کار بردن کلمه انتخابات درست نیست و واژه سنگینی است.»


وی در پاسخ به اینکه در این شرایط دلیل اصرار برخی اصلاح طلبان به حضور در این انتخابات و دعوتشان از مردم برای مشارکت، چیست؟ گفت: « هر اصلاح طلبی که اعتقاد داشته باشد این انتخاب است یا معنای انتخابات را نفهمیده و یا اصلاح طلب نیست. اصرار برخی از افراد به حضور در این انتخابات و ضرورت مشارکت مردم با وجود شرایط موجود، ناشی از آن است که این عده بیشتر به دنبال تامین منافع خود هستند و تلاش می کنند به هر وسیله ای خود را فرمان بردار و مطیع نشان دهند، هرچند که نام اصلاح طلبی را یدک می کشند.»


جلالی زاده با تاکید بر اینکه « دیگر نمی توان بیش از این به مردم دروغ گفت» گفت: « فضای انتخابات خیلی سرد است و مردم به خاطر حوادث اخیر تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند. بر این اساس اگر اصلاح طلبان معتقدند نباید انتخابات با تکلیف برگزار کرد، نباید در مقام دستوردهند و ولی مردم، مردم را به مشارکت در انتخابات مجبور کنند. انتخابات یک فرمول ساده دارد. هرکسی که در انتخابات شرکت می کند باید بتواند از روی آگاهی و اندیشه کاندیدای مورد نظر خود از میان کاندیداهای موجود انتخاب کند. اگر قرار باشد که یک عده افرادی را معرفی کرده و مردم را مکلف کنند تا به آن فرد رای دهند در واقع به شعور مردم توهین کرده و عقل آنان را به حساب نیاورده اند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: