* تاجرنیا: کتمان ناهماهنگی بین نیروهای مسلح و دولت نتیجه ای ندارد/ فقدان اطلاعات در ماجرای هواپیما از تقصیر دولت کم نمی کند
کد خبر : ۱۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ -19 January 2020

محمود ملکی؛ «ابهام چندروزه در بیان علت سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه بزرگی بود»، «مردم بعد از آن ماجرا خیلی عصبانی شدند» و «هر کسی در هر مسئله ای پنهان کاری کند ضرر کرده است». این جملات را اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور صبح شنبه در همایش گرامیداشت هفته شورای آموزش و پروش گفت.

به گزارش «آزادی»، محرف هایی که اگرچه قابل توجه است اما این سوال را به ذهن می رساند که چرا یک هفته بعد از آن رخداد ناگوار بیان شده است؟ آقای معاون اول و رئیس اش و به طور کلی دولت در آن روزهای نخست که کاربران فضای مجازی از ابهامات می گفتند و آقایان تکذیب می کردند، کجا بودند؟ اصلا بیان ای سخنان الان دیگر چه فایده ای دارد؟ بهتر نیست که مسئولان محترم یک بار هم شده جای خود و اپوزیسیون را اشتباه نگیرند؟


برخی از کارشناسان و مسائل سیاسی البته صداقت دولت را باور دارند و صرفا از نحوه واکنش آنان به ماجرای سقوط هواپیما انتقاد می کنند. علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب یکی از این افراد است. او در گفت وگو با «آزادی» در این باره گفت: «به نظر من یک مشکل جدی وجود دارد. من احساس می کنم که صحبت های دولتی ها کاملا صادقانه است، به این دلیل که آنان واقعا در جریان قرار نگرفته اند. این یعنی در کشور ما یک بخشی از حاکمیت الزاما با بخش ها و مجموعه های دیگر هماهنگ نیست. به اضافه اینکه نیروهای مسلح اساسا خود را موظف به پاسخگویی به دولت نمی دانند و این موجب شکل گیری شکافی است.»


وی با تاکید بر اینکه «این نوع هماهنگی ها باید در سطوح بالا شکل بگیرد» گفت: « ماجرای سقوط هواپیما، ضمن تلخ بودن نشان گر این بود که هماهنگی لازم بین اجزای حاکمیت وجود ندارد. این امر حتما می تواند یک سری موارد آسیب های جدی را برای کشور داشته باشد لذا من فکر میکنم که با توجه به مسائل پیش آمده از این پس شاهد هماهنگی و همراهی های بیشتر باشیم.»


تاجرنیا ادامه داد: « احساس من این است که هماهنگی لازم بین نیروهای مسلح و دولت وجود ندارد و همه سعی دارند که این واقعیت را به نوعی کتمان کنند. این درحالی است که پنهان کردن واقعیت مساله را عوض نمی کند و فقط در همچین مواردی مشکل ساز است و موجب از دست رفتن اعتماد عمومی خواهد شد».


وی در پاسخ به این پرسش که با فرض صادق بودن دولت، عملکرد دولت در این ماجرا چطور بود؟ گفت: « من کاملا می پذیرم که شندیم این مسال امروز از دولت مطلوب نیست و باید در گذشته به آن اشاره می شد. خصوصا اینکه شخص اول دولت، سال های سال در پست های امنیتی حضور داشته است. بنابراین به نظر من پذیرفته نیست که الان این بحث ها را طرح کند. منتها واقعیت وجود این ناهماهنگی ها است که ما باید به آن باور داشته باشیم تا بروز موارد مشابه جلوگیری کنیم».


وی تاکید کرد: « فقدان این اطلاعات چیزی از تقصیر دولت کم نمی کند. خصوصا اینکه انتظار می رود دولت در این موضوع فعالانه تر عمل می کرد و اگر چنین کرده بود حتما راه های دست یابی به اطلاعات بیشتر را داشت».

برچسب ها: تاجرنیا ، جهانگیری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: