* سلیمی نمین: ستاد کل نیروهای مسلح باید به رسانه ملی می‌گفت که تا پایان بررسی ها موضع نگیرید/ جامعه می‌پذیرد اگر اما ما ضعف‌های چرخه هماهنگی را بیان کنیم/ عناصر دلسوز تصور میکردند هجمه تبلیغاتی است و باید واکنش نشان دهند
کد خبر : ۱۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷ -11 January 2020

ابهامات درباره علت سقوط هواپیمایی اوکراینی بالاخره رفع شد و بنا به اعلام ستاد کل نیروهای مسلح خطای انسانی علت اصابت موشک به هواپیما اعلام شد. چرایی بروز خطای انسانی مورد نقد چندانی نبود اما رویکرد مسئولان در روزهای گذشته و سکوت و بعضا کتمان واقعیت مورد انتقاد گسترده در فضای مجازی و رسانه ای قرار گرفت. به خصوص اینکه همزمان با این شبهات شاهد انتشار سناریوهای مبتنی بر توطئه بیگانه نیز رواج داشت و برخی از آقایان از جمله حسام الدین آشنا حتی خبرنگاران مورد هشدار – بخوانید تهدید- قرار می دادند که چه بگویند و چه نگویند.


به گزارش «آزادی»، در همین حال پرده بر افتاد و حقیقت عیان شد، آنچه از میان رفت اما تتمه اعتماد عمومی بود. اعتمادی که بسیاری از سیاسیون از صبح شنبه به بعد درمورد هدر رفت آن هشدار دادند و برخی نیز خوشبینانه تر منتظر ترمیم آن در پی ارائه توضیحات بیشتر هستند. عباس سلیمی نمین، تحلیل گر اصولگرا در گروه دوم جای می گیرد. او در گفت و گو با «آزادی» گفت: «اولین بار نیست که چنین اتفاقی درسطح جهان می افتد. وقتی تهدیداتی متوجه کشور است و آماده باش در بالاترین سطح خود قرار دارد، احتمال بروز خطا وجود دارد. به همین دلیل در چنین شرایطی سعی میکنند که پروازها در فرودگاه های نزدیک به صحنه ها و مراکزی که احتمال دارد مورد حمله دشمن قرار بگیرد، تعلیق کنند. اولین ایرادی که در این زمینه می توان مطرح کرد این است که ستاد کل نیروهای مسلح می بایست بعد از تهدید ترامپ، این کار را می کرد اما از این قضیه غفلت شده است و این یکی از خطاها است».


وی افزود: « دومین نکته این است که بعد از حادثه باید احتمالات متعدد مورد توجه قرار می گرفت. یک احتمال این بود که پدافند ما هواپیما را زده باشد، یک احتمال این بود که نیروهای مخاصم چنین کرده باشند، یک احتمال این بود که از طریق حملات سایبری اخلال ایجاد شده باشد و ... اینکه هیچ یک از احتمالات غیر از نقض فنی مد نظر قرارنگرفت یک ایراد دیگر بود.»


سلیمی نمین، عدم سرعت عمل در هماهنگی لازم در این مساله را ایراد جدی دیگر دانست و گفت: «چرا باید ارتباط بین بخشی که عمل کرده و ستاد کل نیروهای مسلح اینقدر کند باشد. بر اساس آنچه گفته شده روز چهارشنبه این احتمال طرح شده است و چون مسئول مربوطه تهران نبوده و سرگرم تدارکات دفاعی بوده است و گفته بررسی شود، بررسی تا روز پنجشبه طول کشیده است! این زمان قابل پذیریش نیست و به روحیه ملت لطمه میزند.»


وی با اشاره به اینکه «همه عناصر دلسوز تصور می کردند که یک هجمه تبلغاتی صورت گرفته و باید به آن واکنش نشان دهند» گفت: « وقتی ما کوتاهی می کنیم و به افکار عمومی توجه نمی کنیم، درست نیست. به خصوص بی توجهی به کسانی که افکار عمومی را می سازند، درست نیست. وقتی خط مقدم خود را معطل نگاه می داریم یک جفای بزرگ به افکار عمومی کرده ایم.»


این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گف: « یکی از قصورهای ستاد کل نیروهای مسلح این بود که وقتی گزارش میگیرد که این احتمال هم وجود دارد ید به مطبوعات و رسانه ملی اعلام نکرد. باید به این ها گفته می شد که احتمالات مختلف وجود دارد و تا نهایی شدن بررسی ها نباید ، به صورت قطعی سخن گفت. این غفلت جدی بود که سرمایه اعتماد به رسانه ها که به سختی به دست آمده را به خطر انداخت. ان ها که می دیدند رسانه ملی یک موضع مشخص دارد باید بلا فاصله اعلام میکردند که این طور عمل نکنید چون گزارش هایی وجود دارد که ما در حال بررسی آن هستیم.»


وی افزود: « این رویکرد و بی توجهی به این مهم بخشیدنی نیست و لطمه جدی به اعتماد رسانه ای ایجاد کرد زیرا مطبوعات و رسانه سال ها از طریق صادقانه عمل کردن و خبررسانی به موقع برای کسب اعتماد عمومی تلاش می کند و خدشه دار کردن آن به این راحتی یک خطای جدی است».


این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: « در روز جمعه جلسه شورای امنیت ملی تشکیل شده و ابعاد قضصیه مورد بررسی قرار است، در این جلسه تصمیم گرفته شده که به اطلاع جامعه رسانده است اما باز هم تاخیر و تعلل صورت گرفت. باید در همان روز جمعه که به جمع بندی رسیدند، اعلام می شد. در واقع ارتباطات و ایجاد هماهنگی بین ببخش های مختلف بسیار مشکل داشته و زمان برده است و این قابل قبول نیست. هماهنگی باید سریع باشد به خصوص در شرایط ویژه حتی یک ساعت تاخیر هم به اعتماد عمومی لطمه خواهد زد».


وی در پاسخ به اینکه آیا می توان از جامعه انتظار داشت که خیلی راحت باور کند، مساله فقط تاخیر در هماهنگی بوده است؟ گفت: « وقتی دیر هنگام به جامعه گزارش داده می شود، بلافاصله می گویند النجاه فی الصدق . رهبری جامعه ما از دوران امام تاکنون هرگز رویه ای غیر از صادقت با مردم نداشته است. فرمایش شا درست است و بخشی از جامعه ممکن است این را به سهولت نپذیرد. به هرحال جامعه از بخش های مختلفی تشکیل شده است و ممکن است بخشی از آن تحت تاثیر حواشی این موضوع قرار بگیرد و به سوی سایر رسانه ها و منابع خبری مایل شوند. به خصوص اینکه اکنون به اعتماد جامعه لطمه خورده و در این شرایط حتی اگر حقیقت محض را بگویی، سریع راضی نمی شوند. اکنون خطایی صورت گرفته و ما باید به خوبی این را بشکافیم. اکنون یکی از مسئولان گزارش داده و سردار باقری فرمانده کل نیروهای مسلح هم باید با مردم سخن بگوید و در جایی از ارتباطات تشکیلاتی کوتاه صورت گرفته است، اعلام کند.»


وی تاکید کرد: «من به عنوان کسی که تاریخ انقلاب را می خواند معتقدم در سخت ترین شرایط هم رهبری جامعه در این مسیر حرکت نکرده که مردم را از واقعیت دور کند و همیشه صداقت را مبنا دانسته اند. یک خاطر بگویم. در زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی، قرار بود ایشان به منطقه عملیاتی بروند و برای فریب دشمن از طریق سید احمد آقا از امام خواستند که اعلام شود ایشان با امام ملاقات داشتند اما امام نمی پذیرند و می گویند که گفتن خلاف واقع به مردم جایز نیست ولو اینکه عملیات بسیار مهم است و هدف ایجاد غفلت در دشمن است.»


سلیمی نمین تاکید: «رهبری جامعه دقت زیادی دارند اما برخی مسائل به چرخه ای می افتد و هر کدام از مسئولین باید مسئولیت پذیری داشته باشند و اینکه توجیه لازم را ابداع کنند و ارائه دهند، زمان می برد. به عنوان مثال اگر گزارش در ستاد نیروهای کل مسلح متوقف شده باید برای آن توجیه داشته باشند و بگویند که چرا تاخیر صورت گرفته است. به نظر من جامعه این را خواهد پذیرفت ولو اینکه بخشی از جامعه به خاطر برخی بدبینی ها سخت تر می پذیرد. اکثریت جامعه خواهد پذیرفت اگر ما ایرادات و ضعف های چرخه هماهنگی را بیان کنیم».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: