* در زمین واشنگتن بازی نمی کنیم/ پاسخ ایران هوشمندانه و در زمان خودش خواهد بود
پ
کد خبر : ۱۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷ -07 January 2020
بررسی پاسخ احتمالی ایران به اقدام اخیر آمریکایی ها در گفت وگو با نایب رئیس کمیسیون امنیت؛
تقریبا تمام تحلیل گران عرصه سیاست خارجی بر این باور هستند که ایران پاسخ مناسب را به این اقدام خواهد داد. سوال مهم و اساسی اما این است که پاسخ ایران چیست؟ یا زمان و مکان مناسبی که در بیانیه شورای امنیت مورد اشاره قرار گرفت کی است؟

شهادت سردار سلیمانی در بغداد بدون شک یکی از مهم ترین رویدادهای سیاسی سال جاری و قطعا یکی از نقاط عطف در مسائل منطقه است. آنطور که از واکنش مقامات ارشد در ایران و بیانیه شورای عالی امنیت ملی برمی آید، تهران در مقابل این اقدام آمریکایی ها ساکت نخواهد ماند و هر پاسخی به فراخور میزان هیجان یا تدبیر نهفته در آن، بر روابط خارجی ایران، روابط یا بهتر بگوییم رویارویی ایران و آمریکا، مسائل منطقه و حتی وضعیت هر یک از کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه اثر گذار خواهد بود.


به گزارش «آزادی»، تقریبا تمام تحلیل گران عرصه سیاست خارجی بر این باور هستند که ایران پاسخ مناسب را به این اقدام خواهد داد. سوال مهم و اساسی اما این است که پاسخ ایران چیست؟ یا زمان و مکان مناسبی که در بیانیه شورای امنیت مورد اشاره قرار گرفت کی است؟


جمالی‌نوبندگانی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس پیش بینی درباره پاسخ و زمان پاسخ دادن ایران را ممکن نمی داند اما تاکید می کند که پاسخ دادن به این اقدام با بازی کردن در زمین واشنگتن تفاوت دارد.


او در گفت وگو با «آزادی» ضمن تاکید کر اینکه « ترامپ در کنار همه اقدامات افراطی خود با شهادت سردار سلیمانی دست به یک جنایت و ریسک بزرگ زد» گفت: « مطمئنا در آینده پاسخ مناسب این اقدام را خواهد دید.»


وی این تصمیم و اقدام ترامپ را یک گام انتخاباتی و تلاش وی برای دوباره رئیس جمهور شدن دانست و گفت: « این شرایط را بسیاری از سناتورهای دموکرات آمریکایی پیش‌بینی کرده و به ترامپ هم هشدار داده بودند اما رییس‌جمهور آمریکا هر چه را که به صلاح پیروزی‌اش در انتخابات بداند انجام می‌دهد.»


عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین درباره تاثیرات شهادت سردار سلیمانی در وضعیت منطقه، گفت: «قطعا آمریکایی‌ها نمی‌توانند با شهادت سردار سلیمانی محور مقاومت را تضعیف کنند. شهید سلیمانی یک عنصر موثر مجاهد با ویژگی‌های بسیار ممتاز بودند اما دشمنان ما فکر می‌کنند که این مساله به شخص متوسل است و آنها می‌توانند با این پدیده هم محور مقاومت را ضعیف و هم ایران را وادار به عقب‌نشینی کنند. باید اذعان داشت که قطعا برخورد آمریکا که منجر به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس یکی از فرماندهان حشدالشعبی شد باعث وحدت ملی بیشتر مسلمانان و باعث انگیزش بالاتری در میان ملت ایران و منطقه خواهد شد.»


وی افزود: «اکنون همه کسانی که ذره‌ای در خباثت آمریکایی‌ها شک داشتند قطعا این اطمینان برایشان حاصل خواهد شد که آنها فقط زبان زور و ترور را می‌دانند. آمریکا کسانی را که نماد مبارزه با داعش و تروریسم بودند شهید کرد و این نشان می‌دهد که همان‌طور که خودشان هم اعتراف می‌کردند به‌وجود آورنده تروریسم در منطقه خود آمریکایی‌ها بودند.»


جمالی نوبندگانی در پاسخ به این پرسش که پاسخ ایران به این اقدام آمریکای ها چیست؟ گفت: «پاسخ ایران قطعا هوشمندانه و قاطع در زمان خودش خواهد بود. ما در پاسخ متقابل به آمریکایی‌ها قطعا در زمین واشنگتن بازی نخواهیم کرد بلکه آن چیزی را که خودمان صلاح بدانیم انجام خواهیم داد.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: