* میرزایی نیکو: مراجع رسمی باید از رسانه های خارجی پیشی بگیرند/ ادامه سکوت موجب بی اعتمادی اجتماعی می شود
پ
کد خبر : ۱۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸ -29 December 2019
واکنش مقامات مسئول در ایران اما صرفا تکذیب بود. دولت، قوه قضایی، شورای امنیت ملی و ... بر همان مدار روزهای پایانی آبان به کار خود ادامه داده و وعده می دهند که خیلی زود آمار واقعی را ارائه می کنند. این که چه زمانی اما همچنان نامعلوم است.

سکوت درباره آمار کشته شدگان در اعتراضات آبان ماه که بعد از گرانی یک شبه بنزین به پا شد، کار را به آنجا کشاند که رسانه های خارج از کشور دست به کار شده و وظیفه ارائه آمار را به عهده بگیرند! نمونه اش همین گزارش رویترز است که از رقم اعلامی سازمان عفو بین الملل یعنی 304 نفر فراتر رفت و مدعی شد در آن چند روز سیاه 1500 نفر در سطح کشور کشته شده اند.


به گزارش «آزادی»، واکنش مقامات مسئول در ایران اما صرفا تکذیب بود. دولت، قوه قضایی، شورای امنیت ملی و ... بر همان مدار روزهای پایانی آبان به کار خود ادامه داده و وعده می دهند که خیلی زود آمار واقعی را ارائه می کنند. این که چه زمانی اما همچنان نامعلوم است.


دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش تر گفته بود که این آمار به تفکیک استان ها موجود است، سخنگوی قوه قضاییه نیز اعلام کرده بود که رقم اعلامی بیگانگان بسیار دور از واقعیت است، دولتی ها نیز بعد از آن تهدید رئیس جمهور مبنی بر دوربین داریم و دستگیر می کنیم و ... اظهارنظر قابل اعتنایی نداشتند و اصلا به روی خود نیاورند که باید آماری نیز ارائه شود. البته گزارش رویترز یک بار دیگر همه را به تکاپو انداخت و ماشین تکذیب کردن را به راه انداختند.


بعید است که آقایان مسئول در نهادهای مختلف از تبعات این تعلل در ارائه آمار ناگاه باشند اما این طور که معلوم است تصمیم به ادامه سکوت دارند. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه تاکید کرد سیاستمان سکوت نیست اما نشانه ای از ارائه گزارش نیز مشاهده نمی شود.


در این وضعیت سوال اینجا است که چطور می توان از مردم انتظار داشت به آمار اعلامی از سوی مراجع دیگر بی توجه باشد و آن را باور نکنند؟ همچنین باید پرسید که ادامه این رویکرد چه اثری بر افزایش میزان بی اعتمادی در جامعه دارد؟


برخی معتقدند که مسئولان امر با این سکوت در حال زمان خریدن هستند. به عبارت بهتر هنوز فضای اجتماعی را برای بیان واقعیت مناسب نمی بییند و ملاحظاتی دارند.


قاسم میزرایی نیکو نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی با «آزادی» در این باره گفت: «متاسفانه مسائل امنیتی و ملاحظاتی در ارائه امار کشته شدگان آبان ماه از سوی نهادهای مربوطه وجود دارد».


این نماینده مجلس ضمن اینکه آمار رسانه های بیگانه را ناصحیح و اغراق آمیز توصیف کرد، گفت: « به نظر من مراکز رسمی باید این امار را اعلام کنند و از رسانه های خارجی پیشی بگیرند.»


وی در پاسخ به این سوال که مجلس چه اقدامی برای ملزم کردن نهادی های مربوطه برای ارائه امار کرده است گفت: «کمیته ویژه ای در کمیسیون اصل 90 تشکیل و از هر فراکسیون یک نفر عضو گرفته است. در این زمینه مکاتباتی انجام و جلساتی تشکیل شده است تا وضعیت بهتر بررسی شود .»


میرزایی نیکو در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه این موضوع چقدر در طرح استیضاح وزیر کشور نقش داشته است، و این استیضاح به کجا رسید، گفت: « علت اصلی استیضاح وزیر کشور موضوع اتفاقات ابان ماه و عدم قانع شدن نمایندگان از جانب دستگاه مربوطه بود. البته این استیضاح اکنون و به دلیل شرایط بحرانی کشور از دستور کار خارج شده است».


نماینده تهران همچنین درباره اینکه ارائه نکردن آمار چه تاثیر بر اعتماد یا بی اعتمادی جامعه دارد، گفت: «قطعا سکوت در این باره موجب بی اعتمادی اجتماعی شده و مردم را به دریافت اطلاعات از رسانه های بیگانه که دروغ هم می گویند، ترغیب می کند».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: