* جلالی‌زاده: علت اصلی بی‌توجهی به معضل کولبری تبعیض ریشه‌دار نسبت به مناطق کردنشین است/ نمایندگان کرد به خاطر نظارت استصوابی افراد ضعیفی هستند و نمی‌توانند فشار آورند/ نمایندگان خود به دانه درشت‌ها نامه می‌زنند که کالا وارد کنند
پ
کد خبر : ۱۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ -24 December 2019

مرگ آزاد و فرهاد خسروی آنقدر دردناک بود که مردم را در سراسر ایران مکدر کرده و یک بار دیگر مساله کولبری را سر زبان‌ها اندازد. هیچ یک از این‌ها اما انگار برای آنکه مسئولان امر یک فکر اساسی کنند، کافی نیست. علی‌ربیعی سخنگوی دولت ساماندهی کولبران به معنی پذیرفتن قاچاق و نادرست می‌داند و مجلسی‌ها هم اوج هنرشان ارائه طرح دوفوریتی برای منع شلیک مستقیم به کولبران است!


به گزارش «آزادی»، سوال اینجا است که آیا این آقایان و خانم‌ها کار بشتری از دستشان برنمی‌آید؟ صرف نکشتن کولبران کافی است؟ جلال جلالی‌زاده نماینده کرد و اهل سنت مردم سنندج در مجلس ششم از این رویکرد به شدت انتقاد می‌کند. او در گفت‌وگو با «آزادی» دولت و مجلس را مسئول خون و کشته شدن کولبران مظلوم و محروم دانست و گفت: « اگر مجلس و دولت طرح‌ها و لوایحی در ارتباط با ساماندهی کولبران ارائه می‌کردند قطعا مساله به این‌جاها نمی رسید که ما هر روز شاهد کشتن یک یا دو کولبر باشیم و خانواده‌هایی را عزادار ببینیم. این مساله قطعا موجب افزایش نارضایتی عمومی است و در دنیا نیز بازتاب خوبی ندارد.»


وی در پاسخ به اینکه راهکار حل این مشکل چیست؟ گفت: « طرح‌های مناطق آزاد مریوان و بانه چندین سال است که از طرف دولت ارائه شده و مجلس موافقت نمی‌کند. اگر این مناطق باشند شاهد این کولبری نیستیم. »


این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: «کولبری متاسفانه یک واقعیت در جامعه ما است و نمی‌توان آن را انکار کرد و یا جلوی آن گرفت. متاسفانه شاهدیم برخی نمایندگان برای برخی افراد نزدیک خود نامه می‌نویسند و می‌گویند مثلا 50 هزار حلقه لاستیک و چند هزار یخچال و لوازم خانگی و ... وارد کن. در واقع دانه‌درشت‌هایی هستند که از طریق همین کولبران کالا وارد می‌کنند. آن‌ها درآمد و منفعت دارند اما کولبران بیچاره جان خود را از دست می‌دهند.»


جلالی زاده ادامه داد: «دولت، نیروی انتظامی‌، مرزبانی و همه می‌دانند که کولبران می‌روند و لوازم وارد می‌کنند اما باز می‌بینیم که تیراندازی می‌کنند و یک جوان بدبخت کشته می‌شود. یعنی موضوعی که همه می‌دانند وجود دارد و از یک طرف آزاد و از یک طرف قاچاق است. به نظر من به جای اینکه طرحی تصویب کنند تا کولبر را نکشند به فکر ساماندهی مساله باشند. این ها مسکن است باید به حال ملت فکر اساسی کرد.»


به گفته وی، با ایجاد دو تا کارخانه، مراکز اشتغال، رونق کشاورزی یا تشکیل مناطق آزاد در شهرهایی که کولبری رواج دارد، می‌توان معضل را حل کرد.


این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه «کولبری اصلا شغل نیست» گفت: « این یک پدیده زشت است. می‌بینیم که یک لیسانسه و فوق لیسانسه بعد از دانشگاه و خواندن رشته‌های تخصصی به کوه‌های اورامانات و مناطق پیرانشهر می‌رود و در برف و کوهستان بار می‌برد. البته اگر نیفتد یا کشته نشود.»


وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل بی‌توجهی و اهمال کاری مسئولان در رفع این معضل گفت: « دلیل اصلی در واقع تبعیض ریشه‌داری است که در مناطق کردنشین وجود دارد. از زمان‌های قدیم اجازه ورود نیروهای کرد را به مرکز نداده‌اند. کردها در مرکز کسی را ندارند. نماینده‌های کرد نیز مجلس به خاطر نظارت استصوابی و سخت‌گیری افراد ضعیفی هستند و ایده‌پرداز نیستند. افرادی که نمی‌توانند برای توجه به این مناطق به دولت و نظام فشار آورند.»


وی با اشاره به اینکه «خیلی از این جوانان مهاجرت می‌کنند و در کشورهای همسایه به مخالفین نظام تبدیل می‌شوند.» گفت: « این‌هایی که مانده‌اند کسانی هستند که می‌خواهند به هر نوعی در این کشور کار و زندگی کنند. اما این جوانان به خاطر همین مشکلات زندگی عضو داعش و گروه‌های دیگر می‌شوند و این یک پدیده خطرناک است. کولبری یک مساله حیاتی است و همه باید دست به دست هم داده و آن را حل کنند».


جلالی زاده از استخدام نیروهای غیربومی در مناطق مرزی انتقاد کرد و گفت: « این همه نیروهای غیر بومی این سال‌ها وارد مناطق مرزی شده و استخدام شده‌اند اما این جوانان که کسی را ندارند تا به فکرشان باشند بیکار می‌مانند و تنها راه‌شان همین کولبری است.»
این نماینده پیشین مجلس، همچنین گفت: «گاهی برخی از موضوعات در کشور ما جنبه تبلیغاتی وشعاری می‌گیرد و هر کس از یک سو از آن استفاده می‌کند. گاهی هم آنقدر تکرار می‌شود که لوث می‌شود. کولبری نیز یکی از همین مسائل است. به نظر من نه تنها قوه مجریه بلکه کل نظام برای رفع این معضل فکری کند. رهبری خودشان آمد کند و دیدند. آن زمان بودجه‌هایی هم به کردستان داده شد اما واقعا مشکل بیکاری، فقر، ناهنجاری‌های اجتماعی بسیار است و باید حل شود. کارگاه‌های کوچک موجود هم به خاطر سرمایه ناکافی ورشکسته شده‌اند. دولت باید برای این موضوع فکری کند. آقای روحانی در دور اول ریاست جمهوری خود و در تبلیغات انتخاباتی وعده تشکیل یک کارگروه مخصوص اقتصاد کردستان داده بود، اکنون فراموش کرده است.»
وی تاکید کرد: «این مسائل حیثیت کشور و نظام را دنیا زیر سوال می‌برد. دولت و مجلس باید در همین فصل بودجه بر اساس تبعیض مثبت بودجه‌هایی را برای مناطق مرزی و کردنشین به خصوص برای تاسیس کارخانه و ایجاد اشتغال در نظر بگیرند.»

 

برچسب ها: کولبری ، کولبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: