* خباز در واکنش به اظهارات خرازی درباره فروپاشی در 1400: نارضایتی مردم نباید به جایی رسد که زمینه حضور خارجی‌ها فراهم شود/ حاکمیت باید زمینه بیان اعتراضات مردم را ایجاد و درصدد رفع مشکلات برآید
پ
کد خبر : ۱۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ -23 December 2019

صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگویی از تلاش آمریکا، اسرائیل و ... برای فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران در سال 1400 گفته است. به اعتقاد او هدف آنان دگرگونی اساسی در ایران در زمان کنونی نیست و این یعنی مجموعه حاکمیت فرصت دارد تا با مقاومت و مدیریت شرایط از بحران عبور کند.


به گزارش «آزادی»، مدیریت شرایط و به تعبیر خرازی مقاومت و عبور از بحران ممکن نیست اگر میزان اثرگذاری عوامل خارجی را در فروپاشی یک نظام سیاسی ندانیم و از دیگر عوامل موثر را نادیده بگیریم.


محمدرضا خباز، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب تعیین میزان اثرگذاری عوامل داخلی و خارجی را در گرو ماهیت نظام سیاسی می‌داند. او در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: « هر کشوری به ویژه کشورهای جهان سوم برای بقای خود یا به قدرت‌های خارجی وصل هستند یا به مردم خود. به این معنی که برای نجات خود از تاخت و تاز اجانب و فشارهای بیرونی یا باید به قدر‌ت‌های خارجی تکیه کنند و یا مردم. مثلا ایران قبل از انقلاب کشوری کاملا وابسطه به آمریکا بود. آن‌ها نیز تمام تلاش خود را برای حفظ آن می‌کردند. مثلا دیگر عربستان کنونی است که به گفته ترامپ مثل گاو شیرده دلارهای نفتی را برای حفاظت از خود در برابر فشارهای داخلی و خارجی می‌پردازند. بنابراین میزان اثرگذاری عوامل داخلی و خارجی در فروپاشی یک نظام سیاسی به این بستگی دارد که قدرت خود را از مردم می‌گیرند یا عوامل بیرونی. چنانچه کشورهای مستقل و قدرتمند اروپایی به دلیل اینکه کاملا به رای و نظر مردم توجه دارند و مردم می‌توانند نظرات خود را از طریق احزاب خود بیان کنند، هیچ وقت مشکلی از این جنس نخواهند داشت. مردم در این کشورها خود را صاحب اختیار می‌دانند و درصدد سرنگونی حکومت خود برنمی‌آیند».


وی در واکنش به اظهار نظر اخیر خرازی گفت: «اینکه اظهار شوند امریکا می‌خواهد در 1400 توطئه جدیدی را ابراز کند و الان درصدد سرنگونی نظام نیست، درست نیست. به اعتقاد من آمریکا از 1332 درصدد به چنگ آوردن ایران و نفوذ کامل بر منابع کشور ما بوده است.»


خباز با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب همه گروه‌های سیاسی و مردم با هم متحد شده و رهبری امام را پذیرفتند، گفت: « امریکا از همان وقت هم دنبال سرنگنی نظام بوده. کما اینکه پیاده کردن نیرو در طبس و اقدامات بسیاری مثل تحریم‌های اقتصادی نشانه آن است. این کشور هر وقت که شورشی رخ داده از سال 78 گرفته تا 88 و 96 و 98 رسما اعلام کرده که به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است. الان هم یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ما آغاز کرده است و بر این اساس اینکه بگوییم فقط در سال 1400 قصد دارد وارد عمل شود بسیار خوشبینانه است.»


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه در جمهوری اسلامی که همیشه گفته قدرت خود را از مردم میگیرد عوامل خارجی بیشتر خطر فروپاشی به حساب می‌آید یا نارضایتی‌ها مردمی؟ گفت: « جمله ماندگاری از حضرت امام یادم است که فرمودند من از آمریکا و شوروی نمی ترسم از اختلاف بین شماها (مسئولین) می ترسم . امام می خواستند بگویند که قدرت های خارجی نمی توانند به تنهایی شما را از پا درآورند. مگر آنکه شما در بین خود به درگیری و اختلاف، ناامیدی مردم و جدا شدن مردم از انقلاب برسید. بنابریان نگرانی همه ما از این است که نارضایتی مردم به جایی برسد که زمینه را برای حضور خارجی‌ها فراهم کند».


وی تاکید کرد: «ما نباید اجازه دهیم که نارضایتی مردم ریشه دار شود. اگر مردم عزیز از چیزی ناراضی بودند، حاکمیت حتما باید در صدد رفع آن نارضایی برآید».


خباز در پاسخ به اینکه اکنون چنین رویه‌ای مشاهده می‌شود، گفت: « خیر، متاسفانه الان این طور نیست و برخی مسئولان تمام تلاش خود را برای سقوط دولت به کار می برند. با کمال تاسف سخنگوی‌های تندروی آنان بی‌مهابا این را در سخنرانی‌ها می‌گویند و تصورشان بر این است که اگر بتوانند - که نمی توانند- که دولت را ساقط کنند، فردا آن ها رئیس جمهور می‌شوند و قدرت را در دست می‌گیرند. غافل از اینکه اگر اختلاف در جامعه ایجاد شود و کشور دو قطبی شود، آمریکا و قدرت‌های خارجی به هدف خود که همان شکست ملت ایران است، می‌رسند.»


استاندار سابق خراسان شمالی در پاسخ به اینکه بهترین واکنش حاکمیت به چنین خطراتی چیست و چطور می‌توان فضا را مدیریت کرد؟ گفت: « دولت باید تلاش کند که اولا زمینه اعتراضات مسالمت آمیز را به وجود آورد. من در دوران نمایندگی خود به کشوری سفر کردم که خیلی زمین کم داشت. تا این حد که دریا را خشک کرده و باند فرودگاه را در دریا برده بودند اما در همین کشور در مقابل مجلس و قوه قضاییه یک فضای چهار هکتاری را برای اعتراضات مردم آماده کرده بودند. یک محیط آرامش‌بخش دارای گرمایش و سرمایش، آب خوردن، بلندگو و امکانات لازم برای آنکه مردم اعتراضات خود را بیان کنند. یعنی حتی اگر یک نفر هم اعتراض داشت آنجا می‌رفت و حرفش را می‌زد و مسئولان هم گوش می‌کردند».


وی افزود: « ما هم باید جایی را فراهم کنیم تا مردم بدانند که می‌توانند حرف خود را بزنند و مسئولان گوش می‌کنند. در آن کشوری که دیدم حتی اگر مردم عصبانی بودند و می خواستند به سوی مجلس و .. حمله کنند یک گروهان متشکل از پلیس ها خانم بدون اسلحه جلو می‌آمد، دست‌ها را به هم زنجیر کرده و شعارهای آرامش بخش می‌دادند. اگر عصبانیت فروکش نمی‌کرد با پودر آب و بعد با فشار آب مانع می‌شدند.»


خباز تاکید کرد: « ما هم باید نمونه این ها را در کشور خود اجرا کنیم. یعنی شرایط اعتراض مردم را ایجاد کنیم. طبیعتا وقتی مردم اعتراض خود را بگونید سبک می شوند و وقتی ببیند که دست اندرکاران درصدد رفع مشکلات مردم هستند ارتباط خود را با حاکمیت قوی‌تر می‌کنند. بنابراین مهم‌ترین امکان و اقدام حاکمیت این است زمینه بیان اعتراضات مردمی را فراهم کند».


وی با اشاره به حوادث آبان ماه گفت: « در اتفاقات اخیر تعدادی از گلوله‌ها به سر افراد خورده است. این یعنی نیرو از ابتدا قصد شلیک به سر فرد را داشته است. بنابراین باید پرسید که چرا گلوله مشقی استفاده نشد؟ چرا از گاز اشک‌آور استفاده نشد؟ چرا یک دفعه با اسلحه سر مردم را هدف گرفتید. این با هیچ منطقی قابل قبول نیست. حالا بگویند 85 درصد از کشته‌شدگان افراد بی‌گناه بوده‌اند. خب چه کسی مسئول خون این‌ها است؟ باید پاسخگو باشند و یک معذرت خواهی تنها قابل قبول نیست».


خباز تصریح کرد: « اول باید حرف مردم را شنید، سپس باید برای رفع مشکلات مردم برنامه ریزی کرد. حتی اگر مردم قانع نشدند و خواستند درگیری ایجاد کنند در آخرین مرحله باید به گلوله مشقی رسید. نه اینکه در اولین قدم از اسلحه استفاده شود. ما هم در اغتشاشات دی ماه 96 مسئول امنیت بودیم اما اصلا اجازه استفاده از اسلحه ندادیم و کاملا مراقب بودیم که اتفاقی نیافتند.»

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: