* بوي نامطبوع فاضلاب در گلوي بندر عباسي ها!
پ
کد خبر : ۱۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ -23 December 2019
این روز‌ها بوی نامطبوع فاضلاب در شهر بندرعباس به‌خصوص در نزدیکی خور گورسوزان این شهر موجب نارضایتی مردم و حتی بی‌خوابی آنان در ساعات نیمه‌شب شده است.
این روز‌ها بوی نامطبوع فاضلاب در شهر بندرعباس به‌خصوص در نزدیکی خور گورسوزان این شهر موجب نارضایتی مردم و حتی بی‌خوابی آنان در ساعات نیمه‌شب شده است.

به گزارش «آزادي» عدم ایجاد شبکه فاضلاب به دلیل عدم احیای بافت فرسوده، تصفیه نه‌چندان استاندارد فاضلاب، عدم لایروبی صحیح خور و ریختن زباله توسط شهروندان موجب بوی بد فاضلاب شهر بندرعباس شده است.
 
Image result for ‫بوي بد بندرعباس‬‎


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در جلسه بررسی بوی نامطبوع در سطح شهر بندرعباس که مورخ ۲۶ آذر برگزار شد، اظهار کرد: بوی نامطبوعی که در سطح شهر بندرعباس منتشر شده با پیگیری‌های صورت گرفته و اعمال تدابیر لازم در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.

رضا مدرس افزود: برای رفع این معضل نیاز به فرهنگ‌سازی و همکاری مردم است، مردم می‌توانند با جلوگیری از ورود روان پساب خانگی در کوچه‌ها در مطلوب سازی فضای پیرامون خود ما را یاری کنند.

وی لایروبی خور گور سوزان را از دیگر راهکار‌های رفع انتشار بوی نامطبوع بندرعباس دانست و عنوان کرد: می‌توان با لایروبی این خور در کاهش این معضل کمک شایانی کرد.

مدرس اضافه کرد: تصفیه بهینه فاضلاب شهر بندرعباس از دیگر راهکار‌های رفع این معضل است که باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب شهری استان باید زمان‌بندی مشخص کند و طبق آن تصفیه پساب بندرعباس را مطابق استاندارد‌های زیست‌محیطی انجام دهد.

این مقام مسئول با اشاره به فاضلاب بافت‌های فرسوده شهر بندرعباس، گفت: در این مورد نیز باید راه و شهرسازی، شهرداری بندرعباس و آب و فاضلاب شهری ورود کنند تا این مشکل رفع شود.
Image result for ‫بوي نامطبوع فاضلاب در بندر عباس‬‎


نماینده، ولی فقیه در هرمزگان نیز در خطبه‌های نماز جمعه شهر بندرعباس مورخ ۲۹ آذر اظهار کرد: در جلساتی که با استاندار و دیگر مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط داشته‌ام قول مساعد داده شده که هر چه سریع‌تر مشکل فاضلاب شهر بندرعباس رفع شود، زیرا بوی تعفن خورها، زیبنده شهر بندرعباس نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی اضافه کرد: مالکیت خور‌های محدوده شهر بندرعباس با آب منطقه‌ای است و از طرفی هم مردم از شهرداری انتظار دارند مشکل را به‌طرف کند درصورتی‌که این ارگان اعلام کرده اگر این خور‌ها در اختیاراتمان باشد انجام می‌دهیم.

امام‌جمعه بندرعباس عنوان کرد: آب و فاضلاب کار‌های خوبی برای توسعه آب شهری بندرعباس انجام داده، اما باید دقت داشته باشند که این‌همه تلاش و زحمت با وارد شدن پسماند‌های فاضلاب به خور‌ها و ایجاد بوی متعفن هدر نرود.

وی افزود: با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و فرارسیدن عید نوروز مهمانان و گردشگران بسیاری به هرمزگان و به‌خصوص شهر بندرعباس مسافرت می‌کنند و این بوی متعفن در کنار ساحل و دریا منظره‌ای بد را در خاطر آنان برجای می‌گذارد.

امام‌جمعه بندرعباس اضافه کرد: در برخی از خور‌های شهر بندرعباس کار‌هایی در حال انجام است که این مشکل رفع شود، اما بیشترین معضلات در خور گورسوزان و مردم محله‌هایی که ساکن آن منطقه هستند ایجاد کرده که امیدواریم طی جلسات متعدد استاندار با دیگر دستگاه‌ها به‌زودی شاهد برطرف شدن مسئله باشیم.

نماینده، ولی فقیه در هرمزگان خاطرنشان کرد: این مسئله به‌تدریج زنگ خطر و نگرانی و تهدیدی را در هر اجتماعی به وجود خواهد آورد.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور نیز روز گذشته، یکم دی ماه ۹۸ در سفر یک‌روزه خود به استان هرمزگان، از تأسیسات آب و فاضلاب شهر بندرعباس بازدید و اظهار کرد: با توجه به حجم فاضلاب ورودی به تصفیه‌خانه باید کار بازسازی و توسعه این تصفیه‌خانه در یک برنامه زمان‌بندی مشخص و مدون انجام می‌شد که متأسفانه به دلایل مختلف، این طرح با برنامه زمان‌بندی مصوب پیش نرفت که بخشی از آن به شرایط کلی مالی در کشور و بخشی دیگر نیز به مباحثی که پیمانکار در روند اجرای کار داشته، برمی‌گردد.

سید حمیدرضا کشفی در خصوص مشکل بوی فاضلاب شهر بندرعباس تصریح کرد: در حال حاضر با همکاری خوبی که با محوریت استانداری هرمزگان بین شهرداری بندرعباس و آبفا صورت گرفته، لایروبی خور و کم کردن حجم لجن ورودی به خور اقدام شایسته‌ای است که کمک می‌کند بخشی از مشکلاتی ایجاد شده، مرتفع شود.

مدیرعامل شرکت آبفای هرمزگان نیز در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه خور گورسوزان باید حداقل ماهی یک‌بار پاک‌سازی و لایروبی شود، اظهار کرد: منشأ بوی نامطبوعی که در سطح شهر احساس می‌شود لجن‌هایی است که در طول مسیر خور گورسوزان می‌بینیم و در مدت طولانی انباشت شده است.

امین قصمی با بیان اینکه یکی از دلایل عمده بوی نامطبوع در روز‌های اخیر محبوس شدن هوای مجاور زمین در سطح شهر و اطراف خور است، تصریح کرد: پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس به‌هیچ‌وجه بویی ندارد که به‌راحتی احساس شود و مطابق آخرین گزارش آزمایشگاه سازمان حفاظت محیط‌زیست استان دارای استاندارد‌های لازم است.

وی با اشاره به اینکه ۳۲ نقطه از گنداب‌ها و روان آب‌های سطحی که تبدیل به ماند آب می‌شوند وارد خور گورسوزان می‌شوند، عنوان کرد: تعداد زیادی کانال در اطراف خور گورسوزان، روان آب‌ها و فاضلاب‌های خام را از سطح محلات اطراف به خور جاری می‌کند که هم قبل از ورود به خور و هم در درون خور بوی نامطبوعی را تولید می‌کنند.

قصمی خاطرنشان کرد: متأسفانه عمده منازل اطراف این خور زباله‌های خانگی خود را مستقیماً به درون خور می‌ریزند و مقداری از زباله نیز از طریق کانال‌هایی که اشاره شد به درون خور وارد می‌شود که یکی از عوامل دیگر بوی نامطبوع اطراف خور است.

معاون شهردار بندرعباس نیز در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: به دلیل اجرا نشدن طرح شبکه فاضلاب روان آب‌های سطحی حاصل از محلات فرسوده شهر بندرعباس وارد خور‌ها شده، مانده می‌شوند و گنداب به وجود می‌آید.

اسماعیل موحدی نژاد خاطرنشان کرد: ما هرماه لایروبی خور گورسوزان را انجام می‌دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان نیز در گفتگو با ایسنا، عنوان کرد: لجن‌های خور گورسوزان یکی از عوامل بوی نامطبوع در بندرعباس است.

حبیب مسیحی بیان کرد: فاضلاب ناشی از بالادست محلات عامل دیگر و پساب ناشی از تصفیه فاضلاب که بار عالی دارد از دیگر دلایل این بوی نامطبوع در بندرعباس است.

به گزارش ایسنا، باید دید نتیجه انداختن توپ تقصیرات در زمین ادارات مختلف و وعده‌های مسئولین در جلسات متعدد چه خواهد بود؛ آیا محلات فرسوده شهر بندرعباس احیا و شبکه آب و فاضلاب در این محلات ایجاد خواهد شد؟ آیا پساب فاضلاب به درجه استاندار خود خواهد رسید؟ و یا همچنان باید با مسکن زودگذر لایروبی و توصیه‌های بهداشتی به مردم زمستان را سر کنیم.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: