* آیا ترامپ همچنان در کاخ سفید می ماند؟
پ
کد خبر : ۱۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ -19 December 2019
مجلس نمایندگان چهارشنبه شب رای به استیضاح ترامپ داد. حالا سنای آمریکا باید تصمیم آخر را در این باره بگیرد.
به گزارش«آزادی»  دونالد ترامپ حالا سومین رئیس جمهور آمریکاست که استیضاح می شود. او که در استانه استیضاح از مردم آمریکا خواسته بود دعایش کنند، در این یک مورد چندان شانس نیاورد و نانسی پلوسی نقشه استیضاح را پیش برد. حالا توپ به زمین مجلس سنا افتاده تا تصمیم بگیرند که ایا ترامپ باید به خانه برگردد یا همچنان در کاخ سفید بماند.

در شب تصویب استیضاح چه گذشت؟

قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه با نخستین بند قطعنامه استیضاح ترامپ موافقت کردند. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در دو مرحله بر سر این دو بند رأی‌گیری کردند. ابتدا بند «سوءاستفاده از قدرت» به رأی گذاشته شد که با ۲۳۰ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف مورد موافقت قرار گرفت. قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا دیگر بند این قطعنامه که به اتهام «ممانعت در تحقیقات کنگره» مربوط می‌شد را نیز به تصویب رساندند. این بند با ۲۲۹ رأی مثبت و ۱۹۸ رأی منفی به تصویب رسید.به نوشته پایگاه خبری شبکه «سی‌ان‌ان»، درجمع‌بندی این گزارش آمده بود:«در مجموع، لوایح رئیس‌جمهور ترامپ را متهم می‌کند که منافع شخصی و سیاسی‌اش را بر امنیت ملی، انتخابات‌های آزاد و منصفانه و ساختارهای نظارتی ما ارجحیت داده است. او الگویی از سوء رفتار را دنبال کرده که در صورت عدم مقابله با آن، ادامه خواهد یافت.»

پیش از این کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌ها قرار دارد، روز دوشنبه در گزارشی ۶۵۸ صفحه‌ای به تشریح دلایل و مستندات استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته بود.همچنین کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا با حضور چهار وکیل، «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره» را به عنوان دو بند استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تصویب کرده بود.

نقش اصلی مجلس نمایندگان تصویب همین طرح استیضاح خواهد بود و در صورت تصویب، باقی امور استیضاح در مجلس سنا صورت خواهد گرفت؛ جایی که برعکس مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان در اکثریت هستند.

ترامپ حالا پس از اندرو جانسون و بیل کلینتون، سومین رئیس جمهوری امریکا است که استیضاح می‌شود، در جریان دو ماه تحقیقات دموکرات‌ها درباره تماس تلفنی جنجالی رئیس جمهور امریکا با همتای اوکراینی‌اش حتی یک بار هم حاضر به دفاع از خود، چه به‌طور مستقیم و چه توسط وکلای خود نشد و مدام از غیرمنصفانه بودن روند استیضاح سخن گفت، در حالی که حتی از مقامات سابق و فعلی کاخ سفید هم افراد و مقامات عالی رتبه‌ای بودند که در جلسات دو کمیته قضایی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان حاضر شده و علیه ترامپ شهادت دادند. ترامپ همچنین چهارمین رئیس جمهوری امریکا است که روند استیضاح او در کنگره آمریکا به جریان افتاده است، به جز اندرو جانسون و بیل کلینتون که ذکر آنها رفت، کنگره امریکا خواهان رسیدگی به استیضاح احتمالی ریچارد نیکسون در جریان رسوایی واترگیت شد که وی قبل از آنکه تحقیقات در مورد استیضاح او تکمیل شود، استعفا کرد.

واکنش کاخ سفید چه بود؟

کاخ سفید لحظاتی پس ازتصویب قطعنامه استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا، آن را "یکی از شرم‌آورترین فصول سیاسی تاریخ کشور"دانست.کاخ سفید دراین بیانیه تصویب استیضاح ترامپ را"اوج‌گیری یکی از شرم‌آورترین فصول سیاسی در تاریخ کشور در مجلس نمایندگان"دانست و دمکرات‌ها را به پیشبرد طرح استیضاح "بدون نظرخواهی از حتی یک جمهوریخواه و بدون هیچ شواهدی" متهم کرد.

این بیانیه همچنین اتهامی را که بارها ترامپ و جمهوریخواهان متوجه دمکرات‌ها کرده‌اند، تکرار و تاکید کرد که پیشبرندگان استیضاح این فرایند را به صورت منصفانه و با رویه‌ای عادلانه اجرا نکرده‌اند.

پیش از این در برخی از شهرها مردم به خیابان ها امدند و خواستار استیضاح رئیس جمهوری آمریکا شدند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد تظاهرکنندگان آمریکایی سه‌شنبه شب در یک تجمع در نیویورک خواستار استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و برکناری وی از ریاست‌جمهوری شدند.این تظاهرات یک روز قبل از رای‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ برگزار شد. سازمان‌دهندگان این تظاهرات گفتند احتمال می‌دهند هزاران نفر در این مراسم که در منهتن برگزار شد، شرکت کردند. این تظاهرات یکی از ۶۰۰ تجمعی است که قرار است در سراسر آمریکا و در تایید استیضاح ترامپ برگزار شود. معترضان که در میدان تایمز جمع شده بودند، شعار می‌دادند «ترامپ را استیضاح کنید». آن‌ها همچنین بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود «ترامپ بالاتر از قانون نیست» و «برخیزید و مقاومت کنید.»



ترامپ هم قبل از اینکه جلسه برگزار شود، نانسی پلوسی را مورد خطاب قرار داد. رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای شدیداللحن به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دموکرات‌ها را به دلیل تلاش برای پیشبرد استیضاح، به سوء استفاده از اختیارات خود و تضعیف دموکراسی آمریکا متهم کرده است. او در خط به خط این نامه پنج صفحه‌ای به شدت از دموکرات‌ها به دلیل اصرار برای استیضاح او انتقاد کرده و مدعی شده است که دموکرات‌ها در حال سوء استفاده از اختیارات خود هستند و استیضاح هم اهدافی حزبی را دنبال می‌کند. قبل از آن«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در اشاره‌ای تلویحی به سن بالای«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، با لحنی توهین‌آمیز در مورد او صحبت کرد.


اگر ترامپ برود چه می شود؟

پایان پرونده استیضاح رئیس جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان، از آغاز روند قابل تبرئه خبر می‌دهد، اما با این وجود کارشناسان معتقدند در صورت برکناری دونالد ترامپ، مایک پنس معاون وی اصلی‌ترین گزینه جمهوریخواهان برای انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود.

در این شرایط سنا به دادگاهی مبدل می‌شود که رئیس جمهور را محاکمه و در نهایت رای خود را صادر خواهد کرد؛۵۳ کرسی سنا درحال حاضر در اختیار جمهوریخواهان و ۴۵ کرسی دراختیار دموکرات‌ها است؛سهم مستقل‌ها نیز۲ کرسی است؛ ازآنجا که محکومیت و عزل رئیس جمهور به اکثریت دو سوم نیاز دارد، پیروزی دموکرات‌ها در این پرونده بعید به نظر می‌رسد؛ چرا که در صورت رای دادن هر ۱۰۰ سناتور در این پرونده، علاوه بر رای مثبت همه سناتورهای دموکرات و مستقل، ۲۰ سناتور جمهوریخواه نیز باید به عزل ترامپ رای مثبت بدهند.

چند نکته در مورد سناریوی برکناری دونالد ترامپ از قدرت عبارتند از:

- جانشینی «مایک پنس»، معاون ترامپ برای دوران باقی مانده ریاست جمهوری که در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (یکم بهمن ۱۳۹۹) خاتمه می‌یابد.

- ناچار شدن جمهوریخواهان به معرفی نامزد جدید برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰.

موافقان و مخالفان ترامپ چه می گویند؟

نتیجه نظرسنجی جدید فاکس نیوز نشان داد: اکثریت آمریکایی‌ها (۵۰ درصد) معتقدند ترامپ باید استیضاح و از قدرت کنار گذاشته شود. چهار درصد می‌گویند، ترامپ باید استیضاح شود، اما از قدرت کنار گذاشته نشود و ۴۱ درصد نیز می‌گویند، بطور کل با استیضاح ترامپ مخالفند.

همزمان صدها تاریخدان آمریکایی با امضای یک نامه مشترک، از استیضاح دونالد ترامپ از سوی مجلس نمایندگان این کشور حمایت و تاکید کردند، بی اعتنایی این رئیس جمهور آمریکا به حاکمیت قانون حاکی از وجود یک"خطر روشن و حاضر علیه قانون اساسی" است.

به نظر می رسد دموکرات ها مسیر آسانی را در پیش نداشته باشند. سنای امریکا اکثریتی جمهوری خواه دارد که به احتمال خیلی زیاد طرف ترامپ را می گیرند و به جای منافع داخل آمریکا منافع حزبی را دنبال می کنند. آنها به خوبی می دانند که اگر ترامپ واقعا استیضاح شود، وجهه جمهوری خواهان در انتخابات اینده به شدت خدشه دار خواهد شد. پس ترجیح می دهند که با وجود اینکه اختلافاتی با ترامپ دارند اما طرف او را بگیرند تا در انتخابات بازنده نشوند.
برچسب ها: آزادی ، ترامپ ، کاخ سفید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: