* بهبود رونئ فروش نفت در ونزوئلا با وجو تحریم های آمریکا
پ
کد خبر : ۱۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵ -18 December 2019
تهران-ایرنا- تازه‌ترین آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که صنعت نفت ونزوئلا به رغم مواجهه با تحریم‌ها و فشار‌های آمریکا در مسیر احیاء قرار دارد و افزایش اندک تولید نفت خام آن تداوم داشته است.

به گزارش«آزادی» آمار‌های رسمی تایید می‌کند که تولید نفت خام در ونزوئلا طی سه ماه اخیر در یک روند نسبتا صعودی حفظ شده است. سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اُپک) نیز این آمار‌ها را تایید کرده است.

در این میان رسانه‌های غربی نیز روز گذشته (سه‌شنبه) طی گزارش‌هایی به بهبودی شرایط نفتی ونزوئلا اشاره کرده و بر تاثیرگذاری راهبرد‌های دولت کاراکاس در این بخش مهم صحه گذاشتند. بخش بی بی سی موندو و خبرگزاری رویترز از جمله رسانه‌های غربی بودند که به این دستاورد ونزوئلا همزمان با مواجهه با تحریم‌های آمریکا اشاره کرده اند.

تحریم‌های شدید واشنگتن علیه صنعت نفت ونزوئلا یکی از دلایل بحران شدید اقتصادی در این کشور بوده و آسیب جدی به این بخش زده است. با این حال دولت کاراکاس در چند ماه اخیر استراتژی‌هایی را برای مقابله با این تحریم‌ها با هدف ایجاد ثبات در تولید نفت خام و به دنبال آن صادرات در دستورکار قرار داده است.

دبیرکل اوپک طی نشست ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) اعلام کرد که نفت ونزوئلا برای توسعه جهانی امری مهم به شمار می‌رود و اینکه اقدامات غیرقانونی آمریکا بر رفاه و شرایط زندگی ونزوئلایی‌ها تاثیر گذاشته است.

وی افزود: برای برآورده کردن نیاز‌های جهان در آینده به نفت برخی کشور‌ها از جمله ونزوئلا نیاز داریم. این بدان معناست که اعمال تحریم‌ها علیه ونزوئلا بر شرایط اوپک، دیگر کشور‌ها و در نهایت صنعت جهانی نفت تاثیرگذار است.

ونزوئلا به عنوان یکی از اعضای اصلی و مهم اوپک، اکنون با شرایط سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. این کشور از سال ۲۰۱۸ به دنبال تورم شدید، کمبود مواد غذایی و دارو و تحریم‌های شدید آمریکا با بدترین چالش‌های اقتصادی روبرو است. این کشور منطقه آمریکای لاتین مدتهاست با تحریم‌های نفتی آمریکا و هم‌پیمانانش مواجه بوده که کاهش چشمگیر صادرات نفتی را برای این کشور به دنبال داشته است. ونزوئلا همچنان به دنبال افزایش تولید و صادراتش با هدف در اختیار گرفتن نقدینگی بیشتر است.

براساس گزارش‌ها، تولید نفت خام ونزوئلا پس از چند ماه کاهش دائم، اندکی افزایش یافته است. براساس اطلاعات شرکت نفتی دولتی ونزوئلا، در ماه اکتبر (مهر-آبان) ۳۳ محموله نفت خام و فرآورده‌های پالایش شده صادر شده که میانگین روزانه آن ۸۱۲ هزار و ۷۷۵ بشکه و ۳.۷ درصد پایین‌تر از میزان ماه پیش از آن (سپتامبر) و کمتر از یک میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن بوده که بالاترین میزان در سال جاری میلادی به شمار می‌رود. پیش از این، شرکت نفتی دولتی ونزوئلا پیش‌بینی کرده بود تولید نفت در ماه نوامبر نیز افزایش خواهد یافت.

تحریم‌ها باعث شده تا متقاضیان نفت ونزوئلا برای تداوم خریدهایشان تردید داشته باشند. در این میان چین و روسیه همچنان مشتری نفت ونزوئلا هستند. کارشناسان معتقدند، احیای صنعت نفت ونزوئلا به دنبال مواجهه با چالش‌های جدی ماه‌های اخیر چند سال بطول می‌انجامد.

اصلی‌ترین مشتریان نفتی ونزوئلا در ماه‌های اخیر کشور‌های به ترتیب روسیه، چین و کوبا بوده است. طبق آمار ماه اکتبر، چین در این ماه نزدیک به ۲۹۲ هزار بشکه، روسیه ۵۰۳ هزار بشکه و کوبا ۱۱۴ هزار بشکه نفت ونزوئلا را دریافت کردند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، ونزوئلا ، آمریکا ، تحریم ، نفت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: