* جزئیات فاش شده از طرح "معامله قرن"
پ
کد خبر : ۱۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶ -17 December 2019
یک شبکه خبری پیش‌نویس جزئیات "معامله قرن" را که حاکی از امضای توافقنامه‌ای سه‌جانبه میان رژیم صهیونیستی، سازمان آزادی‌بخش فلسطین و جنبش حماس برای تشکیل کشور فلسطین با نام "فلسطین جدید" بود، افشا کرد.
به گزارش«آزادی» ، شبکه خبری المیادین در گزارشی که اخیرا منتشر کرد، آورده است، براساس طرحی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای حل درگیری‌ها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه کرده، اسرائیل مسؤولیت دفاع از کشور جدید فلسطین در برابر هرگونه حمله بیگانه را برعهده خواهد داشت به شرط آنکه فلسطین هزینه این حمایت را بپردازد.

المیادین درباره موضعگیری عربستان نسبت به طرح یاد شده، اعلام کرد که این طرح شامل انتقال قیمومیت مسجدالاقصی از امان به ریاض در کنار ادامه کنترل اسرائیل بر بلوک‌های شهرک‌نشین برای افزودن شهرک‌های دورافتاده به آنهاست.

المیادین افزود، پیش‌نویس "معامله قرن" حاکی از تقسیم قدس میان اسرائیل و فلسطین جدید و انتقال ساکنان عرب اراضی اشغالی به فلسطین جدید است.

همچنین در این پیش‌نویس آمده است، شهرداری قدس مسؤول تمامی مناطق این شهر به استثنای بخش آموزش که فلسطین جدید آن را بر عهده می‌گیرد، خواهد بود و مالیات‌هایی را به شهرداری قدس "یهودی" پرداخت خواهد کرد، طبق این پیش‌نویس یهودی‌ها نمی‌توانند خانه‌های اعراب را خریداری کنند همچنین اعراب نمی‌توانند خانه‌های یهودی‌ها را بخرند و مناطق جدیدی به قدس افزوده نخواهند شد و مکان‌های مقدس همانند امروز باقی خواهند ماند.

در این پیش‌نویس درباره نوار غزه نیز آمده است، مصر با هدف ایجاد یک فرودگاه و کارگاه‌هایی، نیز معاملات تجاری و کشاورزی اراضی جدیدی را به فلسطین اعطا می‌کند، اما اجازه سکونت در آنجا را به فلسطینی‌ها نمی‌دهد. مقدار و ارزش این زمین‌ها توسط کشوری مورد تایید که بعد‌ها اعلام خواهد شد، مورد توافق طرف‌ها قرار می‌گیرد. یک اتوبان در حد فاصل غزه و کرانه باختری ایجاد شده و مخزن آب تصفیه زیر اراضی غزه و کرانه باختری فراهم خواهد شد.

همچنین در ادامه پیش‌نویس یاد شده با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی هزینه‌های الحاق شهرک‌ها به اراضی اشغالی را بر عهده خواهد داشت، آمده است: کشور‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و کشور‌های تولید کننده نفت در حوزه خلیج فارس طرف‌های حامی اجرای توافقنامه و حمایت اقتصادی از آن هستند و در مدت پنج سال مبلغ ۳۰ میلیارد دلار برای پروژه‌های مربوط به فلسطین جدید اختصاص داده خواهد شد.

علاوه بر این در پیش‌نویس مذکور درباره میزان مشارکت کشور‌های حامی آمده است، آمریکا ۲۰ درصد، اتحادیه اروپا ۱۰ درصد و کشور‌های حوزه خلیج فارس ۷۰ درصد را برعهده خواهند داشت.

در بخش نظامی نیز در این پیش‌نویس به فلسطین جدید اجازه داده نشده که ارتشی داشته باشد و تنها سلاح مجاز در این کشور اسلحه پلیس است. اسرائیل مسؤولیت دفاع از کشور فلسطین جدید در برابر هرگونه حمله بیگانه را برعهده خواهد داشت به شرط آنکه فلسطین هزینه این حمایت را بپردازد. همزمان اسرائیل و کشور‌های عربی درباره مبلغی که اعراب به ارتش این رژیم پرداخت خواهند کرد، مذاکره می‌کنند.

در این پیش‌نویس جدول‌های زمانی این اقدامات و مراحل اجرای آن‌ها تعیین شده و آمده است: با امضای توافقنامه تمامی موارد زیر محقق می‌شوند:

یک، جمع‌آوری تمامی سلاح‌های حماس از جمله اسلحه‌های شخصی رهبران حماس و تحویل آن‌ها به مسؤولان مصر.

دو، به جای آن رهبران حماس حقوق ماهیانه‌ای از سوی کشور‌های عربی دریافت می‌کنند.

سه، بازگشایی مرز‌های نوار غزه از طریق گذرگاه‌های اسرائیلی و مصری برای تجارت جهانی و نیز افتتاح بازار غزه با کرانه باختری و نیز بازار دریایی.

چهار، یک سال پس از توافق، انتخابات دموکراتیک کشور فلسطین جدید برگزار می‌شود و امکان کاندیداتوری تمامی شهروندان فلسطینی در آن وجود خواهد داشت.

پنج، پس از گذشت یک سال از انتخابات، تمامی اسیران به صورت تدریجی در مدت سه سال آزاد می‌شوند.

شش، ظرف پنج سال یک بندر دریایی و فرودگاه فلسطین جدید راه‌اندازی خواهند شد و تا آن زمان فلسطینی‌ها از فرودگاه‌ها و بنادر اسرائیل استفاده می‌کنند.

هفت، مرز‌های فلسطین جدید و اسرائیل برای عبور و مرور شهروندان و جابجایی کالا‌ها باز باقی می‌مانند.

هشت، پل معلقی با ارتفاع ۳۰ متر از سطح زمین میان غزه و کرانه باختری توسط چین ساخته می‌شود و چین ۵۰ درصد، ژاپن ۱۰ درصد، کره جنوبی ۱۰ درصد، استرالیا ۱۰ درصد، کانادا ۱۰ درصد و آمریکا و اتحادیه اروپا با هم ۱۰ درصد هزینه‌های آن را برعهده می‌گیرند.

در این پیش‌نویس درباره غور (دره) اردن نیز آمده است، دره اردن در کنترل اسرائیل باقی می‌ماند.

طبق پیش نویس یاد شده مسؤولیت‌ها میان دو طرف به این شکل تقسیم می‌شوند:

یک، در صورتی که حماس و سازمان آزادی‌بخش با "معامله قرن" مخالفت کنند، آمریکا تمامی حمایت‌های مالی خود از فلسطینی‌ها را لغو کرده و به هیچ کشور دیگری اجازه کمک به آن‌ها را نخواهد داد.

دو، اگر سازمان آزادی‌بخش با شروط این توافقنامه موافقت کرد، اما حماس یا جهاد اسلامی با آن موافقت نکنند، این دو سازمان مسؤول هرگونه درگیری نظامی اسرائیل و حماس هستند و آمریکا از اسرائیل در زمینه حذف رهبران حماس و جهاد اسلامی حمایت خواهد کرد، زیرا آمریکا هرگز نخواهد پذیرفت تنها ده‌ها تن سرنوشت میلیون‌ها نفر را مشخص کنند.

سه، در صورت مخالفت اسرائیل با این طرح، حمایت اقتصادی از آن متوقف خواهد شد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: آزادی ، جزئیات ، طرح ، معامله ، قرن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: