* حزب حاکم بر ژاپن اعزام نیرو به تنگه هرمز را تایید کرد
پ
کد خبر : ۱۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ -14 December 2019
خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش کرد حزب حاکم بر این کشور با اعزام نیرو‌های دفاع از خود ژاپن به خاورمیانه و تنگه هرمز برای محافظت از حمل و نقل تجاری دریایی موافقت کرده است.
به گزارش «آزادی» کیودو روز شنبه نوشت بر اساس این پیش نویس که هنوز به تایید پارلمان نرسیده است، اعزام یک ناوشکن حامل بالگرد و هواپیما‌های گشت زنی و همچنین حدود ۲۵۰ پرسنل نیروی دفاع از خود نیروی دریایی ژاپن برای یک ماموریت یک ساله پیش بینی شده است.

به گفته منابع رسمی، دولت در نظر دارد این نیرو‌ها را در نیمه دوم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی پس از حدود یک ماه آموزش در خاورمیانه مستقر کند.

در این پیش نویس آمده است مناطق این ماموریت به خلیج عمان، بخش شمالی دریای عرب و همچنین تنگه باب المندب که به دریای سرخ و خلیج عدن وصل می‌شود، محدود خواهد شد.

گزارش می‌افزاید این ماموریت جدا از ائتلافی به رهبری ایالات متحده است که مدعی است از حمل و نقل تجاری در تنگه هرمز، جایی که حدود یک پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند تشکیل شده است.

در حالی که ماموریت نیرو‌های دفاع از خود ژاپن برای جمع آوری اطلاعات و اهداف تحقیقاتی است این پیش نویس همچنین بر اهمیت تضمین ایمنی ناوبری کشتی‌های مرتبط با ژاپن در خاورمیانه تاکید دارد و می‌گوید در صورت لزوم نیرو‌های دفاع از خود ژاپن وارد عمل خواهند شد.

در صورت بروز شرایط اضطراری، پیش نویس گفته است که نیرو‌های دفاع از خود ژاپن بر اساس ماده ۸۲ قانون نیرو‌های دفاع از خود، درگیر اقدامات پلیس دریایی خواهد شد که تصریح می‌کند سربازان می‌توانند اقدامات لازم را در دریا انجام دهند تا از جان و مال ژاپنی‌ها محافظت کنند.

این پیش نویس که توسط دولت به جلسه قانونگذاران حزب حاکم ارسال شده است همچنین ضرورت حفاظت از کشتی‌های خارجی توسط نیرو‌های دفاع از خود ژاپن را فراهم می‌کند و طول ماموریت نیز از یک سال با تایید کابینه قابل تمدید است.

کومیتو شریک ائتلافی حزب حاکم بر ژاپن، اگرچه روز جمعه جلسه‌ای در این باره برگزار کرد، اما تصمیم خود را به بعد موکول کرد.

ژاپن پیش از این گفته بود در ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا شرکت نخواهد کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه که هفته گذشته به عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران به توکیو سفر کرده بود با طرح ژاپن برای اعزام نیرو‌های دفاع از خود به خاورمیانه به منظور کمک به تضمین ایمنی کشتیرانی برای شناور‌های تجاری مخالفت کرد.

سید عباس عراقچی در گفتگو با «ان. اچ. کی» تلویزیون دولتی ژاپن گفت: ایران منتظر تصمیم نهایی ژاپن است، اما اعتقاد ندارد که هرگونه حضور نیرو‌های خارجی در منطقه به تقویت ثبات، امنیت یا صلح کمک خواهد کرد.

او یادآور شد که در ملاقاتی با "آبه شینزو " نخست وزیر ژاپن موضع ایران را به او ابلاغ کرده است.

عراقچی با اشاره به طرح صلح هرمز که از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شد گفت: ایران به منظور حفظ امنیت و صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشور‌هایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به حمایت از ائتلاف امید یعنی" ابتکار صلح هرمز" دعوت می‌کند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، حزب ، حاکم ، ژاپن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: