* جذب بهتر دی اکسیدکربن با فوم‌های زئولیتی
پ
کد خبر : ۱۴۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ -10 December 2019
محققان سوئدی ماده جامدی به سبک فوم ابداع کرده‌اند که حاوی ذرات ریز زئولیت به همراه ژلاتین و سلولز است؛ گفته می‌شود که استفاده از این فوم زئولیتی در فیلتر‌ها به جذب بهتر دی اکسیدکربن کمک می‌کند.
به گزارش«آزادی»  محققان سوئدی ماده جامدی به سبک فوم ابداع کرده‌اند که حاوی ذرات ریز زئولیت به همراه ژلاتین و سلولز است؛ گفته می‌شود که استفاده از این فوم زئولیتی در فیلتر‌ها به جذب بهتر دی اکسیدکربن کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، محققان به منظور کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و دستیابی به محصولات جانبی مفید، به طور فزاینده‌ای در حال تحقیق در مورد ابداع روش‌هایی برای جذب بهتر دی اکسیدکربن ناشی از دوده‌های صنعتی هستند. ابداع یک ماده تصفیه کننده جدید می‌تواند انجام این کار را آسانتر و کارآمدتر از گذشته کند.

اکنون محققان دانشگاه «چالمرز» در سوئد با همکاری محققان دانشگاه «استکهلم»، یک ماده جامد به سبک فوم ابداع کرده‌اند که حاوی ذرات ریز زئولیت به همراه ژلاتین و سلولز است.

زئولیت‌ها نوعی ماده معدنی آلومینوسیلیکات هستند که در آن آلومینیوم جایگزین برخی سیلیکون‌ها می‌شود. از آنجا که زئولیت‌ها بسیار متخلخل هستند، توانایی آن‌ها در جذب دی اکسیدکربن بسیار خوب است. اما ثابت شده که کار با ذرات زئولیتی که به طور سنتی تولید و تهیه می‌شوند دشوار است و در نتیجه این موضوع قابلیت استفاده آن‌ها را محدود کرده است.

اکنون ادعا می‌شود که در این فوم جدید از ذرات زئولیتی استفاده شده که بسیار کوچکتر از معمول هستند و در نتیجه با افزایش سطح کل زئولیت، این مشکل حل شده است. ثانیاً، از آنجایی که ذرات به صورت سه بعدی در ماتریس فومی معلق می‌شوند، درنتیجه فیلتر‌های دودکش ساخته شده از این فوم متخلخل، دی اکسید کربن بیشتری جذب می‌کنند.

این ماده که ۹۰ درصد وزن آن از ذرات زئولیت ساخته شده، نه تنها در جذب دی اکسید کربن به شدت موثر است بلکه از موادی ساخته شده است که سازگار با محیط زیست هستند.

همچنین گفته می‌شود که این ماده سبک، ارزان قیمت و بادوام است و می‌توان بار‌ها از آن استفاده کرد. از کربن جذب شده توسط این فیلتر نیز می‌توان برای تولید محصولاتی مانند کربنات کلسیم استفاده کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، جذب ، فوم ، اکسید کربن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: