* آن‌ها که آمدند، آن‌ها که هنوز نیامدند
پ
کد خبر : ۱۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ -07 December 2019
زمان ثبت‌نام برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم رو به پایان است و هنوز از برخی چهره‌های سیاسی که در هفته‌های اخیر سوژه گمانه‌زنی رسانه‌ها بودند، خبری نیست. محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی محمود احمدی‌نژاد و حتی محمدرضا عارف هنوز نیامده‌‌اند و به نظر می‌رسد که قصد دارند با موکول کردن این کار به ساعات پایانی به هیجان داستان بی‌افزایند.

زمان ثبت‌نام برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم رو به پایان است و هنوز از برخی چهره‌های سیاسی که در هفته‌های اخیر سوژه گمانه‌زنی رسانه‌ها بودند، خبری نیست. محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی محمود احمدی‌نژاد و حتی محمدرضا عارف هنوز نیامده‌‌اند و به نظر می‌رسد که قصد دارند با موکول کردن این کار به ساعات پایانی به هیجان داستان بی‌افزایند.

به گزارش آزادی، نام‌نویسی برای حضور در کارزار 98 ادامه دارد اما رئیس با سابقه مجلس، قید بهارستان را زده و می‌گوید که برای انتخابات 1400 نیز برنامه‌ای ندارد. اهمیت این موضوع از آنجا است که ثبت نام لاریجانی می‌توانست به معنای تصاحب مجدد کرسی ریاست و موفقیت احتمالی لیستی باشد که لاریجانی در صدر آن قرار می‌گرفت اما حالا که نیامده از یک سو رقابت‌های انتخاباتی را جدی‌تر می‌کند و از سوی دیگر رقابت درون مجلسی برای ریئس شدن را از یک فرآیند تشریفاتی در چند سال اخیر به یک رقابت جدی و مهم بدل می‌کند. بماند که گفته لاریجانی درباره عدم حضور در انتخابات 1400 را نیز از حالا قابل باور نیست و باید با توجه به تجربه سال‌های گذشته منتظر احساس تکلیف‌ها و توصیه‌های هفته‌های آخر ماند. عدم کاندیداتوری لاریجانی در مجموع مهم‌ترین نکته در انتخابات پیش رو است که هم ترکیب مجلس و هم ترکیب هیات رئیسه مجلس یازدهم و هم رقابت‌های 1400 را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


گذشته از لاریجانی که نیامد و آن‌هایی که فعلا نیامدند، باید به کسانی که آمده و ثبت‌نام کرده‌اند، پرداخت. فهرست بلندبالایی که بر اساس آن می‌توان گفت اصولگرایان جدی‌تر و امیدوارتر پا به میدان گذاشته اند.


از حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که می‌گوید مرزهای سیاسی فروریخته و هر کس از من حمایت کند، استقبال می‌کنم گرفته تا احمدی‌نژادی‌هایی مثل زریبافان بدون مشورت با او آمده یا مثل فاطمه واعظ جوادی تاکید دارند که احمدی‌نژادی نیستند. از وزرای احمدی‌نژاد – نیکزاد، تقی‌پور، عبدالرضا مصری، محمد عباسی، صادق خلیلیان و سید محمد حسینی – گرفته تا سعید زیباکلام و الیاس نادران و غضنفرآبادی رئیس دادگاه انقلاب تهران. در این میان انگار صف قالی‌بافی‌ها طولانی‌تر از دیگران است. چنانچه رضا شیران‌خراسانی، نماینده فعلی مردم مشهد در مجلس در جمع خبرنگاران گفت: من به عنوان یکی از حامیان دکتر قالیباف امروز به فرمانداری آمدم. حامیان آقای قالیباف به اندازه یک لیست خوب، کارآمد، باتوان و با تجربه قرار است در انتخابات حضور داشته باشند.


عبدالحسین حسینی، هادی عظیمی‌فر، مجید طهوریان عسگری، عباس ظفری، سلمان امانی، مرتضی نظرنژاد و جعفر کبیری از جمله کسانی بودند که به عنوان حامیان قالیباف در یازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت نام کردند. ناگفته نماند که مجید حسینی، ‌مشاور سابق قالیباف که گفته می‌شد همه فریادهایش درباره عدالت آموزشی در واقع نقابی برای کاندیداتوری و ورود به عرصه سیاست است و زیر بار نمی رفت هم با حضور در فرمانداری مشهد، ثبت نام کرده است.


در مقابل قالیبافی‌ها، پایداری‌چی‌ها هستند و گمان می‌کنند که بسیاری از کرسی‌های مجلس را از آن خود خواهند کرد. اعتماد به نفس این جریان را از آن نمایشی که حمید رسایی با به دست گرفتن کلید به راه انداخت می‌توان دریافت. این درحالی است که او پیشتر رد صلاحیت شده و بنا بر شنیده‌ها با آن پرونده اخلاقی که در پستو دارد، این بار هم تایید صلاحیت نخواهد شد. به هر حال فهرست پایداری به رسایی محدود نیست و بسیاری دیگر از جمله آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، علی خضریان، عضو شورای مرکزی این جبهه و غلامحسین رضوانی، محمد مسعودی، سیدهاشم موسوی، محمدرضا حسینی، محمود نبویان و محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، ثبت‌نام کرده‌اند. گویا سعید جلیلی نیز از مشهد ثبت‌ نام می‌کند.


سوی دیگر این ماجرا اما اصلاح‌طلبان هستند که برخی از آنان ناامید از توان نقش‌آفرینی در عرصه سیاست ایران از خیر ثبت نام گذشته و برخی دیگر با اصرار بر ضرورت مشارکت در این فضا ثبت نام کرده‌اند. آمدن و نیامدن عارف هنوز معلوم نیست و بر اساس برخی شنیده‌ها او نیز ثبت نام نخواهد کرد. اگرچه از ثبت نام و رای‌آوری او در دوره قبل هم آبی گرم نشد و همواره مورد نقد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان بود.


بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز تاکنون ثبت نام‌ کرده و می‌توان گفت که اتحاد ملتی‌ها در این عرصه فعال‌تر بوده‌اند. از علي شکوري‌راد و آذر منصوری گرفته تا حسین نقاشی. ثبت‌نام‌ها اما به اتحاد ملت محدود نیست و به برخی اعضای اعتماد ملی مثل الیاس حضرتی نیز بنا به توصیه دبیرکل محصور خود ثبت نام‌خواهند کرد. دیگرانی مثل غلامرضا انصاري، غلامرضا حيدري، مصطفي، محمدعلي وکيلي، محمود صادقی و برادرش که در اظهارنظری قابل توجه شورای نگهبان را «نورچشم همه» خواند نیز وارد میدان شده‌اند.
یکی دیگر از ثبت‌نام‌کنندگان در تهران علی مطهری است که رسانه‌های اصلاح‌طلب به صرف حضور وی در فراکسیون امید وی را از پایه اصلاح‌طلب قلمداد کرده و در این گروه جای می‌دهند!

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: