* ترکیه نشست با سه کشور اروپایی را مثبت ارزیابی کرد
پ
کد خبر : ۱۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ -04 December 2019
رئیس جمهور ترکیه، نشست چهارجانبه با سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) درباره سوریه را مثبت ارزیابی کرد.
به گزارش «آزادی» ، رجب طیب اردوغان بعد از نشست چهارجانبه‌ای که با سران کشور‌های آلمان، فرانسه و انگلیس درباره سوریه در لندن و در حاشیه نشست ناتو برگزار شد، نسبت به همکاری این چهار کشور درباره سوریه ابراز امیدواری کرد.

در این نشست که با حضور هیئت ترک به ریاست اردوغان، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس برگزار شد، طرفین درباره همکاری در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و موضوعاتی مانند پناهندگان، اعضای اروپایی داعش و سامانه اس-۴۰۰ روسی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بعد از این نشست چهارجانبه که ۵۰ دقیقه به طول انجامید، رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر چگونگی جلسه گفت: جلسه بسیار پربار و خوبی بود.

در هیئت ترکیه علاوه بر اردوغان، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه، خلوصی آکار وزیر دفاع، فخرالدین آلتون رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه حضور داشتند.

مرکل: نشست چهارجانبه سوریه مثبت و سازنده بود

صدراعظم آلمان نیز نشست چهارجانبه سوریه در لندن را مثبت و سازنده ارزیابی کرده و آن را سرآغازی برای یک روند طولانی رایزنی خواند.



وی در گفتگو با خبرنگاران درباره این نشست که در لندن صورت گرفت، افزود: بررسی وضعیت سوریه محور اصلی این نشست بوده و بر سر تداوم مبارزه با داعش برای پایان دادن به موجودیت آن توافق حاصل شد.

صدراعظم آلمان همچنین از تلاش‌های گیر پدرسن، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در روند سیاسی اعلام حمایت کرد. وی بازگشت داوطلبانه پناهجویان سوری به مناطق امن را منوط به مشارکت سازمان ملل دانسته و تاکید کرد که روند مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.

مکرون: به همکاری با ترکیه نیاز داریم

رئیس جمهوری فرانسه نیز که ترکیه را به همکاری با عناصر نیابتی داعش متهم کرده است، تاکید کرد: مواضع من همیشه روشن بوده، ما به دنبال مبارزه علیه داعش هستیم نه درگیری با یکدیگر. ما به همکاری با ترکیه نیاز داریم.



«امانوئل مکرون» سه‌شبه‌شب در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: من همیشه شفاف بوده‌ام و به همگان احترام می‌گذارم. فکر می‌کنم هر کسی به مسئولیت خود آگاهی دارد. ترکیه کشوری بزرگ دارای نخبگان، دانشگاه‌ها و فرهنگ و تاریخی قوی است و ملتی که قابل احترام هستند. ما به همکاری با ترکیه نیاز داریم.

در روز‌های اخیر، مجادله کلامی سران و دولتمردان فرانسه و ترکیه درباره ناتو شدت یافته و تنش سیاسی میان دو کشور را افزایش داده است. مکرون ماه گذشته از فقدان هماهنگی میان اعضای ناتو و همچنین «پیش‌بینی ناپذیری» رفتار‌های آمریکا انتقاد کرد و در مصاحبه با نشریه اکونومیست، نسبت به تداوم سیاست دفاع جمعی ناتو به رهبری کاخ سفید ابراز تردید کرد و گفت: آنچه ما در حال حاضر تجربه می‌کنیم مرگ مغزی ناتو است.

این اظهارات با واکنش رئیس جمهوری ترکیه و سپس پاسخ‌های پاریس همراه شد.

البته مکرون دیروز نیز در پاسخ به اظهارات اخیر ترامپ در مورد «مرگ مغزی» مطرح شده از سوی او تاکید کرد، در این مورد که ناتو دچار مرگ مغزی است همچنان اصرار دارم.

مکرون همچنین در نشست خبری خود گفت: من در خصوص موضع فرانسه و اروپا و تامین منافع این دو، بسیار شفاف و عملگرا هستم؛ هر دوی این موارد را در چارچوب احترام به دیگران انجام می‌دهم و به دنبال یافتن راه‌حل هستیم.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: ما «پ. ک. ک.» و تروریست‌ها و اعضای این گروهک را را محکوم می‌کنیم؛ به وضوح برای تامین امنیت سرزمین‌هایمان جدی هستیم.

او با سودمند خواندن نشست سران ناتو و ابراز امیدواری در دستیابی به راه‌های مناسب بین اروپا و ترکیه گفت: اولویت مطلق ما در منطقه مبارزه علیه داعش و تروریسم بوده که در این ارتباط تعهد و تلاش جمعی در کنار ائتلاف برای تحقق این اولویت لازم است.

مکرون اولویت دیگر را پیگیری همکاری‌ها و تلاش‌های جمعی درخصوص پناهندگان بویژه سوری، لبنانی و اردنی و یافتن راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه عنوان کرد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، ترکیه ، نشست ، اروپا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: