* بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک نخورید
پ
کد خبر : ۱۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶ -04 December 2019
رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها موجب مقاومت به دارو‌های ضد میکروبی می‌شود که این موضوع مخاطرات بسیاری دارد.
به گزارش«آزادی» : مصرف غیرمنطقی آآنتی میکروبیال‌هاـ می‌تواند با ایجاد عوارض ناخواسته دارویی و یا بروز تداخلات دارویی موجب افزایش هزینه درمان و یا خسارت‌های جبران ناپذیر جسمی در فرد مصرف کننده گردد.

وی با اشاره به اینکه استفاده بی‌رویه، ناقص، نادرست و نابجا از دارو‌های آنتی میکروبی باعث بروز پدیده مقاومت میکروبی می‌شود، گفت: مقاومت میکروبی عبارت است از ایجاد توانایی مقاومت در باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها در برابر اثر دارو‌های ضدمیکروبی با استفاده از مکانیسم‌های متفاوت، عده‌ای از باکتری‌ها توانایی خنثی‌سازی آنتی بیوتیک را قبل از اینکه دارو بتواند آن‌ها را نابود کند، دارند و عده‌ای دیگر از باکتری‌ها آنتی‌بیوتیک را به خارج از محیط خود پمپ کرده و آنتی‌بیوتیک نمی‌تواند بر عملکرد باکتری اثر بگذارد.

او پناه بردن به مصرف آنتی بیوتیک‌ها در بیماری‌هایی که نیاز به مصرف این دارو‌ها ندارد مانند اکثر سرماخوردگی‌ها، تب و یا اسهال‌های غیرباکتریایی، عدم دقت در انتخاب و تجویز آنتی بیوتیک‌های موثر، مصرف نابجا و بیش از حد از مواد آنتی باکتریال و گندزدا، تماس نابجا و غیرضروری با بیماران مبتلا به بیماری‌های عفونی و درخواست غیرمنطقی از پزشک معالج برای تجویز آنتی بیوتیک را از جمله مهمترین علل بروز مقاومت میکروبی دانست.

وی همچنین استفاده از دارو‌های آنتی میکروبیال در درمان و یا پرورش دامها، طیور و آبزیان را نیز یکی دیگر از علل ایجاد مقاومت میکروبی دانست و گفت: درمان حیوانات مولد غذا با آنتی بیوتیک‌هایی که در درمان انسان به کار می‌روند، ممکن است به علت احتمال انتقال مقاومت از حیوان به انسان سلامت عمومی جامعه را به خطر انداخته و ضمن کاستن از تأثیر آنتی بیوتیک ها، باعث افزایش تقاضای دارو‌های جایگزین با صرف هزینه بیشتر شود.

وی در ادامه با تاکید بر رعایت بهداشت شخصی و عمومی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر و عفونی و انتشار آن مانند شستن صحیح و کامل دستها، پرهیز از تماس غیرضروری با افراد و یا محیط‌های آلوده، رعایت موارد بهداشتی در مواقع بیماری برای جلوگیری از انتقال بیماری و اجتناب از درخواست بی رویه دارو از پزشک و داروساز را از جمله راه‌های جلوگیری از این عارضه دانست.

وی همچنین عدم توصیه داروی مصرفی خود به دیگران حتی در مواردی که علائم بیماری مشابهت داشته باشد، اعتماد نکردن به تبلیغات دارویی در رسانه‌هایی مانند اینترنت، ماهواره و یا مجلات غیرپزشکی رعایت دقیق دستور مصرف دارو‌های تجویزی توسط پزشک و داروساز و تکمیل دوره درمان و مصرف تمامی داروی آنتی میکروبیال تجویز شده توسط پزشک براساس فواصل زمانی را از دیگر راه‌های جلوگیری از مقاومت میکروبی دانست.

پدیده بروز «مقاومت دارویی» چند سال است که توجه دانشمندان و محافل علمی را به خود جلب کرده و هر از چند گاهی گزارش‌هایی جدید از بروز مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک‌ها منتشر می‌شود.

تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد در ۲۵ تا ۷۵ درصد مواردی است که نیاز به تجویز آنتی بیوتیک وجود نداشته است، آنتی بیوتیک‌ها بصورت کاملا غیرمنطقی تجویز شده اند.

با وجودیکه آنتی بیوتیک‌ها زندگی انسان‌ها و دام‌های بی شماری را تاکنون نجات دادهاند، اما بسیاری از این دارو‌های شگفتی آفرین به آخر خط رسیده اند، چرا که باکتری‌های بیماری زا آموخته اند که چگونه در برابر آن‌ها مقاومت کنند. هر چند که مقاومت به دارو‌های ضد میکروبی یک پدیده جدید نیست، ولی گسترش روز افزون آن موجب شده تا به یک مشکل خطرناک و اورژانسی تبدیل شود.

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است.

آنفلوانزا سبب ضعف و ناخوشی کامل در فرد شده و این بیماری را باید به ویژه نزد سالخوردگان و افراد مبتلا به ناراحتی‌های مزمن، قلبی و عروقی جدی تلقی کرد.

آنفلوانزا را یک بیماری واگیر شدید معرفی می‌کنند که از طریق سرفه یا عطسه و ترشحات بدن منتقل می‌شود.

علائم این بیماری معمولا یک تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن تظاهر می‌یابد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: