* ترس مردم از آنفلوآنزا و افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها
پ
کد خبر : ۱۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳ -02 December 2019
«خیلی، خیلی، خیلی» این اولین پاسخ مسئولان اورژانس بیمارستان‌های مختلف کشور به این پرسش بود: «در پی شیوع آنفلوآنزا مراجعه مردم به بیمارستان‌ها افزایش داشته است؟»

به گزارش «آزادی»، آنفلوآنزا اتفاق جدیدی نیست؛ هرسال این بیماری همزمان با فصل سرما از راه می‌رسد و عده‌ای را بیمار می‌کند یا حتی باعث مرگ عده‌ای از مردم می‌شود. عده‌ای که به گفته متخصصان بیشتر از گروه‌های پرخطر هستند و به همین دلیل سیستم ایمنی بدن‌شان برای مقابله با این ویروس ضعیف‌تر است. امسال، اما شرایط قدری متفاوت است.

در چند هفته گذشته شیوع گسترده آنفلوآنزا با علائمی مانند سرماخوردگی در شهر‌های مختلف ایران نگرانی‌های جدی را برای مردم ایجاد کرده است و از اول سال تا به حال ۵۶ نفر جان خودشان را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند. شیوع این بیماری و اخبار آن باعث موجی از نگرانی در کشور شد و به گفته برخی باعث کمیاب شدن واکسن و دارو‌های آنفلوآنزا شد.

شاید به خاطر همین آمار و ارقام باشد که موجی از نگرانی در بین مردم ایجاد شده تا با بروز اولین علائم یک سرما خوردگی یا گلودرد یا سردرد ساده با ترس از ابتلا به آنفلوآنزا به بیمارستان‌ها مراجعه کنند. آنطور که خبرآنلاین از بعضی بیمارستان‌های تهران و چند شهر دیگر جویا شده، آمار مراجعه مردم به این بیمارستان‌ها در این چند روز بسیار افزایش داشته است.

رفتار هیجانی یا علائم واقعی؟

«خیلی، خیلی، خیلی» این اولین پاسخ مسئولان اورژانس بیمارستان‌های مختلف کشور به این پرسش بود: «در پی شیوع آنفلوآنزا مراجعه مردم به بیمارستان‌ها افزایش داشته است؟»

مسوولان بیمارستان مهر و امام خمینی در پاسخ به این پرسش گفتند که میزان مراجعه مردم به اورژانس این بیمارستان‌ها به علت مشاهده علائم آنفلوآنزا ۵۰ درصد بیشتر شده است.

پرستار اورژانس بیمارستان مهر درباره این مراجعات مردم به خبرآنلاین گفت: در آبان ماه به طور متوسط ۱۱۰ تا ۱۱۷ مراجعه داشتیم که در حال حاضر این عدد به چیزی بین ۱۴۶ تا ۱۸۰ نفر مراجعه روزانه رسیده است.

یکی از اعضای اورژانس بیمارستان پارس هم گفت: آمار مراجعه مردم نسبت به قبل دو برابر شده است، اما این مراجعات بیشتر به دلیل ترس و نگرانی است تا ابتلا به آنفلوآنزا.

بعضی از اعضای کادر درمانی بیمارستان دی و چند بیمارستان در کرمان و گلستان هم گفتند که مراجعاتشان نسبت به قبل بیشتر شده، اما از ارائه آمار خودداری کردند.

چند نفر راهی بیمارستان‌ها شدند و موج آنفلوآنزا تا کی ادامه دارد؟

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت آمار فوتی‌ها را از ابتدای سال تا هفته قبل ۳۷ نفر و از هفته قبل تا کنون ۱۹ نفر اعلام کرده و گفته است که البته حالا هم از این عدد عبور کرده است و احتمالاً به این تعداد نیز افزوده خواهد شد و اندکی بیش از نیمی از فوتی‌ها بر اثر ویروس H. ۱ N. ۱ بوده وب اقی در اثر H. ۳ N. ۲ بوده است. به گفته او بیشترین موارد مرگ این بیماری در استان‌های کرمان، گلستان، مازندران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است و چهار هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند که همه آن‌ها مبتلا به آنفلوآنزا نبودند، ولی مشکوک به ابتلا به این بیماری بودند.

به گفته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت هم موج این بیماری ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است شدیدتر شود، اما تا دو هفته آینده فروکش خواهد کرد.

اما محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و مسعود مردانی عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا اظهار نظر‌های متفاوتی نسبت به تمام شدن موج این بیماری داشتند؛ به گفته گویا شدت بیماری از سال گذشته بیشتر است و مشخص نیست موج چه زمانی به پایان برسد. مردانی معتقد است اگر موارد پیشگیرانه در مورد این بیماری رعایت نشود، موج دوم آنفلوآنزا با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به پایان موج اول و احتمال شروع موج دوم آنفلوآنزا، گفته پیش بینی ما این است که موج اپیدمی آنفلوآنزا تا سه هفته آینده ادامه خواهد داشت و بعد از آن فروکش خواهد کرد و نمودار آن نزولی می‌شود. البته به گفته او دقیق نمی‌توان برآورد کرد که موج دومی در راه خواهد بود یا خیر.

آلودگی هوا و تشدید بیماری آنفلوآنزا

حسین عرفانی رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تأثیر افزایش آلاینده‌های هوا بر روی تشدید بیماری آنفلوانزا گفته است: آلودگی هوا بر روی بیماری آنفلوانزا به طور مستقیم هیچ تأثیری ندارد. اما به هنگام تشدید آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق همه کارشناسان و صاحب نظران به مردم و به خصوص ورزشکاران توصیه می‌کنند که از رفت و آمد‌های غیر ضروری در هوای باز بپرهیزند.

او ادامه داد: با تجمع افراد در محیط بسته احتمال انتقال بیماری آنفلوانزا زمانی که یک فرد در جمع به این عارضه مبتلا شده باشد بسیار افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل آلودگی هوا به طور غیر مستقیم می‌تواند بر افزایش بیماری آنفلوانزا اثرگذار باشد.

عرفانی تأکید کرد: اگر فردی مبتلا به بیماری زمینه‌ای مخصوصا عارضه مزمن ریوی یا قلبی و عروقی باشد آلودگی هوا علائم بیماری را تشدید می‌کند و باعث بدتر شدن حال بیمار می‌شود.

مدارس در بعضی نقاط به دلیل شیوع انفلوآنزا تعطیل شده اند؟

محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری در کرمان در بخشی از سخنانش گفت: تعطیلی مدارس به آنفلوانزا ربطی ندارد و اکثریت کسانی که مبتلا شده اند، در سنین مدرسه نیستند و سنین بالاتر هستند؛ لذا تلاش می‌کنیم در تحصیل دانش آموزان وقفه‌ای ایجاد نشود ضمن اینکه سلامت آن‌ها برای ما اهمیت دارد و تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا بوده است.

وی تصریح کرد: برای اینکه حتی یک کلاس درس تعطیل شود، باید براساس ابتلای دانش آموزان یک کلاس به بیماری تصمیم گیری شود.

چطور از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کنیم؟

به گفته متخصصان در جلوگیری و درمان آنفلوآنزا مهم‌ترین عامل کنترلی رعایت بهداشت فردی است. اگر علائمی، چون آبریزش بینی، تب، بدن‌درد و... دارید، از رفتن به محل کار و یا فرستادن کودک دارای این علائم به مدرسه، به مدت دو تا سه روز جدا خودداری کرده و دست ندهید و روبوسی نکنید. همچنین اگر آبریزش بینی دارید از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کرده و بلافاصه دست‌شان را با آب و صابون بشویید. باید توجه کرد که شست‌وشوی مکرر دست‌ها منجر به قطع زنجیره عفونت‌های ویروسی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیماران باید از خود تجویزی پرهیز و از تزریق دگزامتازون، مصرف آنتی بیوتیک‌ها و کورتون‌ها خودداری کنند. البته افراد در معرض خطری که تاکنون واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده‌اند، حتما هرچه سریعتر با مراجعه به پزشک نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

کیانوش جهانپور توضیح می‌دهد: بهترین روش پیشگیری از بروز آنفلوانزا رعایت اصول بهداشت فردی مانند شستن مداوم دست‌ها با صابون و آب گرم و استفاده از تهویه هوا در محیط‌های بسته، اجتناب از خودتجویزی و استفاده از آنتی بیوتیک و کورتن و تزریق واکسن در زمان مناسب است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: