* جلالی‌زاده: نمایندگان مجلس حساب خود را از ملت جدا کرده‌اند/ کسانی که پشتشان به تایید صلاحیت شورای نگهبان گرم است برای خود دردسر درست نمی‌کنند/ مجلس بعد از این مجلس هم ضعیف‌تر خواهد بود
پ
کد خبر : ۱۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ -27 November 2019

به گزارش «آزادی» مردم به افزایش سه‌برابری قیمت بنزین و گرانی احتمالی ناشی از آن عادت خواهند کرد؛ همان‌طور که همیشه‌ کرده‌اند. سران قوا نیز به عنوان تصمیم‌گیرندگان و مسببان آنچه در 10 روز گذشته بر کشور رفت و در ماه‌های آتی بر مردم خواهد گذاشت؛گزندی نمی‌بینند. از روحانی که دو سال آخر ریاست جمهوری خود را می‌گذراند و چیزی برای از دست دادن ندارد، گرفته تا رئیسی که بر کرسی یک نهاد انتصابی ایمن تکیه زده و لاریجانی که همچون دیگر برادرانش در عرصه سیاست ‌ایران از جایی به جایی دیگر منتقل می‌شود و پشتش حسابی گرم است.


غائله اخیر حتی در وضعیت جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز تغییری ایجاد نکرد. نه اصولگراها محبوب‌تر شدند و نه اصلاح‌طلبان در اوج محبوبیت بودند که حالا نگران ریزش سرمایه اجتماعی خود باشند. تنها مجلس دهم است در این آزمون مردود شد. نکته اینجا است که روسیاهی این زمستان نه فقط برای نمایندگان مجلس دهم که برای قوه مقننه به عنوان نهاد قانون‌گذار و ناظر بر اجرای قوانین باقی خواهد ماند.


شاید اگر کمتر از چهار ماه به انتخابات باقی نبود، می‌شد احتمال داد که به اصطلاح وکلای ملت برای ترمیم جایگاه خود کاری کنند اما اکنون این گمان نمی‌رود. به ویژه‌ اینکه نمایندگان مجلس نیز تلاشی برای این کار نمی‌کنند. صحبت از طرح توقف افزایش نرخ بنزین و پس گرفتن آن از یک سو و اظهارات علی‌مطهری نماینده تهران درباره توقف طرح استیضاح وزیر کشور در صورت مخالفت رهبری از سوی دیگر ثابت می‌کند که این مجلس از خیر جایگاه خود گذشته و چشم به دهان دیگر نهادهای حاکمیتی دوخته است. روشن است که ادامه این رویه تاثیر بسیاری هم بر انتخابات آتی مجلس خواهد داشت.


جلال‌ جلالی‌زاده، نماینده مجلس در دوره ششم با اشاره به همین نکته ، می‌گوید که انتخابات اسفند ماه بسیار سرد خواهد بود اگر مسئولان رده بالای نظام فکری به حال آن نکنند.


او در گفت‌وگویی با «آزادی» از رویکرد مجلس در جریان افزایش نرخ بنزین انتقاد کرد و گفت: «در حکومت اسلامی اصل بر این است که همگان تابع و پیرو مجلس شورا باشند یعنی مقام شورا یا پارلمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تصمیم گیرندگان نظام به تناسب مقتضیات زمان باید به این مسائل و جایگاه مجلس توجه وافر داشته باشند.»


این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه «نمایندگان مجلس از نظر جهان مدرن و با توجه به اعتماد مردم به نمایندگان جزء تصمیم‌گیرندگان مهم درباره مسائل سرنوشت ساز هستند» گفت: «در ایران نیز آیت الله خمینی رهبر فقید انقلاب گفته بود مجلس در راس امور است. بنابراین کسانی که تابع و مقلد ایشان هستند یا برایشان احترام قائل هستند باید در راس امور بودن مجلس را در عمل نشان دهند. اگر واقعا مجلس در راس امور است، باید حرف‌های مجلس هم باید در صدر حرف‌های سیاسی کشور باشد. چطور می‌شود که مجلس به عنوان یک تصمیم گیرنده اصلی در کشور و تصویب‌کننده قوانین مملکتی از یک تصمیم بسیار مهم که با زندگی مردم و اقتصاد کشور ارتباط دارد، بی‌خبر باشد؟! به نظر من این یک اشکال و اشتباه در این مقطع حساس بود و دود آن به چشم همه ملت و نظام رفت و خسارت‌های آن نیز تا سال‌های سال‌ قابل جبران نیست».


وی در انتقاد از واکنش نمایندگان مجلس به ماجرای افزایش قیمت بنزین، گفت: «در نظر داشته باشید که با رد صلاحیت افراد شایسته، متعهد و متخصص افرادی وارد مجلس شده که پشتشان به تایید صلاحیت شورای نگهبان گرم است. این ها دیگر حساب خود را از ملت جدا کرده‌اند. در واقع این افراد که به خود اعتماد دارند و می‌دانند که بار دیگر هم به مجلس خواهند رفت دیگر اهمیتی به پایمال شدن حیثیت و از بین رفتن جایگاه آن نمی‌دهند و برایشان مهم نیست که به قول خانم سلحشوری دیگر مجلس در راس امور نیست».


جلالی‌زاده با ابراز تاسف از اینکه از مجلس دهم موضع‌گیری‌های لازم را در دفاع از حق مردم ندیدیم، گفت: «اگر مجلس کاره‌ای بود باید پیش از دولت برای سامان دادن به مسائل اقتصادی کشور اقدام کرده و طرح‌هایی را ارائه می‌کرد اما نکرد. به این ترتیب نمایندگان مجلس خود پذیرفته‌اند که عملا کاره‌ای نیستند و نمی‌خواهند برای خود دردسر درست کنند».


این نماینده پیشین مجلس همچنین درباره تاثیر عملکرد مجلس در واکنش به حوادث اخیر بر انتخابات 98 گفت:‌«متاسفانه کارنامه این مجلس و حوادث اخیر روی انتخابات آتی بسیار تاثیرگذار است. مردم بسیار دلسرد شده‌اند و اگر مسئولان رده بالای نظام به مردم وعده ندهند، امید نبخشند و فضای انتخابات آزاد نشود تا مردم بتوانند نمایندگان راستین و حقیقی خود را انتخاب کنند؛‌ فضای انتخابات بسیار سرد خواهد بود و مجلس بعدی قطعا از مجلس فعلی ضعیف‌تر خواهد بود»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: