* گروکشی ترامپ در توافق تجاری با چین
پ
کد خبر : ۱۳۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵ -24 November 2019
رهبران واشنگتن و پکن در خصوص نخستین گام دستیابی به توافق تجاری ابراز امیدواری کرده‌اند اما گروهی از تحلیلگران و رسانه‌ها می‌گویند نگرانی‌های کاخ‌سفید در مورد اهداف و سیاست‌های جهانی پکن، موجب مخالفت «دونالد ترامپ» با یک توافق متوازن و برابر می‌شود.
به گزارش«آزادی» ، اهمیت جنگ تجاری و تعرفه‌ای پکن و واشنگتن به اندازه‌ای است که بیشترِ کشورهای جهان نسبت به این مساله حساس شده‌اند. هر از چندگاهی هم موضوع دستیابی به توافق میان دو کشور بیان می شود.

در نزدیک به دو سالی که از آغاز رقابت تعرفه‌ای این دو کشور می گذرد، نمایندگان سیاسی و تجاری آن‌ها چندین بار در پایتخت های دو کشور به گفت وگو پرداختند اما هنوز این جلسات پردامنه نتیجه عملی را در برنداشته است. در این کشاکش، برخی اقدامات سیاسی دولت آمریکا هم بر پیچیدگی اوضاع افزوده است. حمایت سیاستگذاران آمریکایی از اعتراض‌ها در هنگ کنگ و برخی موضع‌گیری های واشنگتن در مورد تایوان یا تحرکات تازه نظامی در دریای جنوبی چین بر میزان حساسیت پکن افزوده است.

این نگرانی موجب شد تا «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور روز گذشته واکنشی دو پهلو از خود بروز دهد. وی به صورت تلویحی به آمریکا هشدار داد اگر این کشور تمایلی به امضای توافق تجاری ندارد پکن هم اقدامات متقابل سختی را در پیش می گیرد. البته رهبر چین با بیان بی علاقگی پکن به ادامه تنش با واشنگتن، نسبت به نتیجه نهایی مذاکرات تجاری که تاکنون انجام شده ابراز امیدواری کرد. گفته می شود در زمینه رفع منازعه تجاری میان دو کشور توافق های اولیه ای حاصل شده است.

با این حال و به نوشته «رویترز» در یکی از معدود دفعات، رهبران چین و آمریکا با نگاهی مثبت در مورد توافق تجاری اولیه میان دو کشور که می تواند به جنگ تجاری و تعرفه ای دو طرف پایان دهد، اظهارنظر کردند. رئیس جمهوری چین این اقدام را گام نخست ارزیابی کرد و در طرف مقابل «دونالد ترامپ» هم از نزدیک شدن به توافق سخن گفت.

ترامپ عنوان داشت پس از سال ها که در تجارت دو کشور موازنه منفی تجاری به نفع پکن رو به گسترش بود این توافق می تواند موجب تغییر روندها شود.

اقتصاددانان اعتقاد دارند طولانی شدن جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان باعث شد از رشد اقتصادی جهان کاسته شود؛ زنجیره عرضه کالا مختل گردد، سرمایه گذاری ها کاهش یابد و روند اطمینان و اشتیاق در امر تجارت متوقف شود.

چالش توازن در توافق تجاری

نخستین اظهار نظر عمومی رهبر چین در مورد گام نخست و اولیه توافق میان دو کشور چند روز قبل در نشست اقتصادی بلومبرگ در پکن عنوان و ارزیابی های گوناگونی از آن ارائه شد. رئیس جمهوری چین همزمان اعلام کرد که کشورش هراسی از جنگ تجاری ندارد اما آغازگر جنگ تجاری نخواهد. وی افزود پکن علاقه‌مند است تا بر اساس اصل برابری و احترام متقابل گام های نخست توافق دو طرفه را به اجرا در آورد.

تارنمای روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی آورد که مقام‌های چین مذاکره کنندگان آمریکایی را برای انجام دور تازه ای از رایزنی ها به پکن دعوت کرده اند. براساس این گزارش چین امیدوار است تا قبل از پایان هفته جاری و پیش از تعطیلات شکرگذاری در آمریکا، این دیدار صورت بپذیرد. با این حال، مقام های آمریکایی اعلام کردند تا زمانی که پکن نسبت به رعایت قوانین مربوط به حفاظت از حقوق مالکیت فکری، انتقال فناوری ها و خرید محصولات کشاورزی تعهد ندهد، چنین توافقی حاصل نخواهد شد.

از آنجا که قرار است دور تازه ای از تعرفه های گمرکی دولت آمریکا بر کالاهای چینی از تاریخ ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) اجرایی شود، بسیاری از تحلیلگران مسائل اقتصادی انتظار دارند تا پیش از این تاریخ دو کشور توافق اولیه را امضا کنند.

«تایا اسمیت» مشاور سابق وزارت خزانه داری آمریکا در این باره اظهار داشته توافق کوتاه مدتی که حاصل شد دارای ظرفیت های فراوانی بود اما بسیاری از شکاف های ایدئولوژیک و بنیادین میان دو کشور را حل نمی کرد. مشکل اینجا است که گام نخست توافق قبل از حصول درک مناسب از سوی دو کشور رسانه ای شده بود.

از سوی دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به برخی گمانه زنی ها در زمینه تاخیر طولانی مدت در امضای توافق و پایان یافتن جنگ تجاری تا سال آینده، عنوان داشت که دو کشور پس از گفت وگوهای طولانی بر سر توافق، به امضای آن بسیار نزدیک شده اند.

رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با برنامه تلویزیونی «Fox and Friends» رضایت خود از برقراری تعرفه در تجارت با پکن را مورد تائید دوباره قرار داد و اظهار داشت که به‌رغم در دسترس بودن توافق تجاری، عجله ای برای امضای آن ندارد. ترامپ تصریح کرد با این سخن همتای چینی خود که خواستار مساوات مزایای دو کشور در توافق شده بود، مخالف است. وی تاکید کرد که توافق نمی تواند برای هر دو طرف برابر باشد.

واشنگتن و نگرانی از اهداف بلندمدت پکن

یکی از نگرانی‌های اصلی دولت ایالات متحده آن است که برنامه های کلان اقتصادی و تجاری چین در سطح جهان را دلیلی بر تمایل این کشور به کسب جایگاه نخست در عرصه بین المللی و کنار زدن واشنگتن ارزیابی می کند.بسیاری در کاخ سفید می‌گویند چین با استفاده از مزیت‌های تکنولوژیک و ظرفیت‌های بین‌المللی خود می‌خواهد از کم‌کاری های راهبردی و عقب‌نشینی آمریکا بهره‌برداری کند و خود را به جایگاه نخست بین‌المللی برساند.

نشریه «فارین پالسی» هم که با چنین دیدگاهی به موضوع رقابت پکن و واشنگتن پرداخت. تحلیلگر این نشریه بر این باور است اگرچه جنگ تجاری ذهن پکن را به خود مشغول کرده است اما واشنگتن هم نیازمند یک برنامه بلندمدت برای مدیریت روابط خود با چین است.

طبق این تحلیل، ایالات متحده در حالی که حوزه رقابت و همکاری با چین را محدود و مشخص می سازد باید برای خود متحدان جهانی را ایجاد نماید.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا» رئیس جمهوری چین با ردِّ اتهامات تصریح کرد که پیگیری راهبرد «رویای چین» (China Dream) که از سال ۲۰۱۳ مطرح شد، به این معنی نیست که پکن به دنبال کسب هژمونی یا قرار گرفتن در جایگاه کشورهای دیگر است. هدف این برنامه حفظ اعتبار و موقعیت چین است زیرا تاریخ نشان داد که چین پیشتر چندین بار مورد اشغال قرار گرفت و به همین دلیل تلاش می کند تا اطمینان حاصل کند که قدرت های استعماری دیگر به دنبال اجرای چنین سیاستی نیستند.

برخلاف گفته‌های مقامات پکن، نشریه فارین پالسی می نویسد: در زمان ریاست جمهوری شی جین پینگ، چین به دنبال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ و افزایش سیطره تکنونولوژیکی بر جهان است. در این مسیر ایالات متحده خود را برای رقابت با این کشور متوازن و قدرتمند نساخته است.

بر این اساس به رغم آنکه گفته می شود واشنگتن به یک توافق کوچک و اولیه با چین دست پیدا کرده است اما وجود یک چارچوب راهبردی کارآمد در واشنگتن نسبت به چین دیده نمی شود. چین در منطقه شرق آسیا به سیاست های توسعه ای خود ادامه می دهد و همزمان بازارهای جهانی را هم قبضه می کند.

به اعتقاد تحلیلگران، آمریکا برای کاستن از کسری تجاری بیش از ۴۰۰ میلیاردی خود با چین نیازمند راهبردی دقیق و بلندمدت است. علاوه بر این، ساختارهایی که آمریکا از بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد کرد در حال اضمحلالند. با توجه به فرایندهای سیال بین المللی برخی کشورها همچون روسیه و چین در حال رشد در ساختار جهانی هستند و برای پر کردن خلاء قدرت بین المللی تلاش می کنند. طبق این تحلیل، چین با استفاده از فناوری ها و توانایی دیگر کشورها می خواهد از کم کاری های راهبردی و عقب نشینی آمریکا بهره برداری کند و خود را به جایگاه نخست عرصه بین المللی برساند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، گروکشی ، ترامپ ، توافق ، چین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: