* سوئیت سمفونی دفاع مقدس، سفارشی و تبلیغاتی نیست
پ
کد خبر : ۱۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲ -23 November 2019
لوریس چکناواریان، آهنگساز نام‌آشنا آثار نوشته‌شده خود را برای دفاع مقدس دل‌نوشته خواند و گفت: سوئیت سمفونی دفاع مقدس به هیچ عنوان سفارشی و تبلیغاتی نیست؛ چون مرگ انسان‌ها و جوانان وطن موضوعی برای تبلیغات نیست.
به «آزادی» لوریس چکناواریان در ابتدای نشست کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری این هنرمند، ضمن ابراز خرسندی از اینکه بعد از چند سال امکان رهبری ارکستر سمفونیک را پیدا کرده گفت: ارکستر سمفونیک در این کنسرت دو اثر از ساخته‌های من به نام‌های صلح و دوستی و دفاع مقدس را اجرا خواهد کرد که کنسرتی پرمسئولیت از لحاظ آهنگسازی و اجراست.

این آهنگساز مبنی بر ساختار و فرم موسیقیایی این دو اثر گفت: فرم این دو اثر سوئیت سمفونی است و سوئیت سمفونی دفاع مقدس در ۷ موومان و سوئیت سمفونی صلح در ۱۰ موومان نوشته شده است. طی روز‌های گذشته تمرین‌ها مستمر برگزار شده و فکر می‌کنم اکنون در مرحله کامل آماده‌سازی است. در این کنسرت اجرای یک قطعه هفت‌قسمتی با موضوع شهدای جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس برای من اهمیت داشت که با زبان موسیقی حوادث مختلف دوران جنگ را ارائه می‌دهد.

مرگ انسان‌ها سوژه تبلیغاتی نیست

این آهنگساز در پاسخ به پرسشی مبنی بر سفارشی بودن آثار موسیقایی در حوزه دفاع مقدس گفت: زمانی که جنگ آغاز شد من چهل‌ساله بودم و این اثر برداشت‌های ذهن موسیقیایی من به‌عنوان یک هنرمند از این وقایع بوده و سفارشی نیست؛ بلکه دل‌نگاره‌های یک موسیقیدان از تلخی‌های جنگ و کشته شدن جوانان وطن است که در طول ۱۶ سال نوشته شده، است مرگ انسان‌ها و جوانان برای من موضوع تبلیغاتی نیست.

این رهبر ارکستر درباره سوئیت سمفونی صلح و دوستی گفت: این قطعه در برگیرنده ۱۰ موومان است که پیش از این به سفارش وزارت راه و شهرسازی تولید شده بود و دربرگیرنده موضوعاتی در حوزه شهری است که می‌تواند برای شهروندان شکل و شمایل جالبی داشته باشد. از این رو تصمیم گرفتم این قطعه را نیز در کنار قطعه مربوط به دوران دفاع مقدس بگنجانم که فکر می‌کنم ترکیب جالب توجهی خواهد بود.

این آهنگساز افزود: رهبری ارکستر نیازمند نظم سختگیرانه و تلاشی شبانه روزی است؛ در حالیکه آهنگسازی نیازمند فراغت فکر و آزادی خیال. دوست دارم و امیدوارم روزی، دوباره فرا برسد که بتوانم دوباره به عنوان رهبر ارکستر حضور داشته باشم؛ اما بیشتر مایلم بر اجرای آثار خودم متمرکز باشم. حدود ۹۰ اثر اجرانشده دارم که چندی پیش آن‌ها را به موزه موسیقی اهدا کردم و دوست دارم روزی شرایط اجرای همه آن‌ها برایم فراهم شود.

تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران روز‌های چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (۶ و ۷ و ۸ آذر) به رهبری مهمان لوریس چکناواریان در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: