* میرلوحی: باید با مردم همدردی کنیم و حق اعتراضشان را به رسمیت بشناسیم/ خشونت را نفی می‌کنیم توسط هر کسی که باشد/  این نارضایتی فقط به خاطر بنزین نیست
کد خبر : ۱۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ -20 November 2019

محمود ملکی ؛ به گزارش «آزادی»،‌ تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد و فارغ از اینکه معترضان را اشرار بنامیم یا مردم بدانیم، قابل اعتنا است. خاصه آنکه چند ما بیشتر تا انتخابات مجلس نمانده و فعالان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا با مواضعی که نسبت به وضعیت کنونی می‌گیرند بر میزان محبوبیت خود نظر افکار عمومی افزوده یا از آن می‌کاهند. کار اصلاح‌‌طلبان که همواره داعیه مردمی بودن داشته و اخیرا نیز سرمایه‌ اجتماعی خود را تا حد زیادی از کف داده‌اند، بسیار سخت‌تر است.

از دی ماه 96 آن‌قدر نگذشته که کسی سختی انتخاب در این دوراهی را فراموش کرده باشد و اصلاح‌طلبان یک بار دیگر در آن موقعیت سخت قرار گرفته‌اند. از همین رو است که بسیاری سکوت اختیار کرده و ترجیح می‌دهند در این میانه جانب هیچ کس را نگیرند. برخی از سیاسیون در این جریان اما تکلیف خود را دانسته و نظرشان را می‌گویند ولو اینکه بهای آن رد صلاحیت در انتخابات آتی و یا تایید صلاحیت و عدم اقبال مردمی باشد.

گروهی از اصلاح‌طلبان نظر خود را می‌گویند و شرایط را برای خود سخت‌تر از اصولگرایان نمی‌دانند. محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران از جمله این افراد است و تاکید می‌کند که اصلاح‌طلبان به اندازه اصولگرایان و دیگران با چالش مواجه‌ شده‌اند، نه بیشتر.

او در گفت‌وگویی با «آزادی» مشخص شدن درستی یا غلطی افزایش نرخ بنزین را منوط به مشخص شدن محل مصرف منابع آن کرد و گفت: «همان طور که بسیاری معتقدند،اگر این تصمیم بتواند باعث صرفه‌جویی و مانع قاچاق شود و منابع آن به مردم برگردد البته نه به آن صورت که آقای احمدی نژاد عمل کرد؛ می‌تواند ثمرات خوبی داشته باشد. اگر پول بنزین مشخصا به حمایت از اقشار آسیب‌پذیر اختصاص یابد و اگر در حوزه  تولید و حمل و نقل عمومی که مساله اصلی کلان‌شهرها و به ویژه تهران اختصاص داده شود، خوب خواهد بود. الان در تهران مترو روزانه 2 و نیم میلیون نفر را جا‌به‌جا می‌کند و اگر 1000 واگن اضافه کنیم تا 7 میلیون نفر هم می‌رسد. مردم گلایه‌هایی دارند، شکایت‌هایی می‌کنند و نگران آثار تورمی و گرانی هستند که به قشر آسیب‌پذیر فشار می‌آورد اما اگر ببیند که پول بنزین درست هزینه می‌شود و بنزین صرفه‌جویی شده آبرومندانه به کشورهای همسایه فروخته و پول آن به صورت کالا و خدمات در اختیار مردم قرار می‌گیرد، حتما تایید خواهند کرد».

میرلوحی با اشاه به تجربه هدفمندی یارانه‌ها گفت: « مشکل اینجا است که سابقه و تجربه خوبی در این باره نداریم. فراموش نمی‌کنیم که در دولت آقای احمدی‌نژاد بسیاری از مردم می‌گفتند که یارانه‌ها را پس بگیرید و قیمت‌ها را به قبل از هدفمندی یارانه‌ها برگردانید. الان هم همین دغدغه وجود دارد. به همین خاطر مقامات، قوا و بخش‌های مختلف اصل ماجرا را نقد نمی‌کند و می‌دانند که پیامدها و آثار تورمی آن است. لذا اگر آثار مهار شود و درآمد حاصل از این سیاست صرف کار و تولید شود تا انتخابات می‌توان پاسخ مناسبی در قبال این سیاست داد اما اگر این‌طور نشود یک چالش خواهد بود. مثل دیگر بخش‌های اقتصادی که خیلی قرارها گذاشته‌ایم و تا امروز به نتیجه نرسیده است. جامعه هم می‌گوید من سی، چهل است به خاطر تحریم تحت فشار هستم و کی قرار است این فشار تمام شود.»

وی تاکید کرد: « همان‌طور که دیگر بخش‌ها درباره وضعیت کنونی باید پاسخ دهند، اصلاح طلبان نیز در معرض چنین چالش و داوری هستند و طبیعی است که باید به نحوی اظهار نظر کنند که هم ناظر بر ضرورت باشد و هم حقوق مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد  را پوشش دهند. به اضافه اینکه باید ضامن تحقق این قول‌ها شودند. خود ما در شورای شهر تهران نامه را تنظیم می‌کنیم و از دولت خواهیم خواست که این منابع به سوی حمل و نقل عمومی آید و مردم حس کنند که این پول در جای درستی و برای رفاه مردم هزینه می‌شود. مردم قانع هستند و راضی می‌شوند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به به گلایه‌ها و نارضایتی‌های موجود در جامعه، گفت: « بحث بنزین محلی برای ابراز ناراضیتی مردم شده اما این تنها گلایه و نارضایتی آنان نیست. مسائل دیگری که به بخش‌های دیگر اقتصاد مربوط است نیز جمع شده و این نارضایتی را پدید آورده است. امروز شاهد جوانان و تحصیل‌کردگان بیکار هستیم، تحریم خیلی به جامعه فشار آورده است و وجود این نارضایتی طبیعی است. بنابراین اولا باید با مردم اعلام همدردی کنیم. باید نارضایتی‌ها و حق اعتراض مردم را به رسمیت بشناسیم و در عین حال تاکید کنیم که اعتراضات به شیوه‌های مسالمت آمیز بیان شود و فریب ترامپ و اسرائیل و ... که بخشی از فشارهای ما ناشی از فشارهای آنان است را نخورند.»

 میرلوحی در پاسخ به اینکه آیا لازم نیست قبل از محکوم کردن خشنونت موجود در اعتراضات، زمینه برگزای تجمعات مسالمت آمیز برای مردم فراهم شود؟ گفت: « قطعا باید چنین کرد. ما خود ر شورای شهر مصوبه‌ای برای تعیین محلات مشخص برای اعتراضات داشتیم که به سرانجام نرسید و گفتند که در اختیار شورا نیست. بعد هم که دولت وارد شد و دیدیم دیوان با بهانه محدود کردن حق اعتراض مردم آن را رد کرد. البته جالب است که این حرف دیوان همان حرفی است که ما همیشه زده‌ایم و خواهان اجرای قانون درباره اعتراضات مردمی بوده‌ایم و در عمل به نحو دیگری برخورد می‌شود. تنها راه باقی مانده این است که خود معترضان مراقب باشند. بانک و اتوبوس آتش نزنند. درست است که حق دارند عصبی شوند اما نباید به سمتی برده شوند که به اموال خود مردم آسیب بزنند.»

وی در واکنش به اینکه در برخی از فیلم‌های منتشر شده از اعتراضات اخیر مامور ضد شورش در حال آسیب زدن به اموال مردم بوده است، گفت: « این مشکلی است که در جوامعی مثل جامعه ما وجود دارد. به هر حال عده‌ای هستند در فضای مجازی به اینگونه اقدامات دعوت می‌کنند. درست است که التهاباتی ایجاد می‌شود اما عقل و وجدان عمومی جامعه اجازه نمی‌دهد که منافع کشور آسیب ببیند و از این اتفاقات فاصله می‌گیرد. در دی ماه 96 هم از این حوادث اتفاق افتاد و 80 شهر را دربرگرفت اما همه مردم نیامدند و دور آن‌ها را خلوت کردند. الان هم همین است. اگر کسی می‌خواهد، اعتراض کند اما با اتوبوس و بانک آتش زدن کاری حل نمی‌شود. دولتی‌ها و مقامات امنیتی که چنین نمی‌کنند، معمولا رقبای کشور چنین نسبت‌هایی می‌دهند اما معمول نیست. به هر حال ما خشونت را نفی می‌کنیم، توسط هر کسی که باشد.»

میرلوحی افزود: « الان در هنگ‌کنگ بیش از 6 ماه است که اعتراض می‌کنند اما یک زخمی و یک کشته داشته است. در فرانسه بعد از یک سال تعداد کشته شدگان محدود است. اما متاسفانه ما خیلی زود از پلکان عصبانیت بالا می‌رویم و نباید اینطور باشد. هم نیروهای امنیتی باید مراقب باشند و آموزش ببیند که چطور با مردم خشمگین مدارا کنند و هم مردم معترض اجازه ندهند که افرادی فضا را متشنج کنند. این گونه اقدامات خشونت آمیز مانع رسیدن صدای اعتراض واقعی است.»

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: