* قوامی: قطع اینترنت از آتش‌زدن بانک خسارت‌بار‌تر است/ زندانی کردن معترضان ظاهرا اوضاع را آرام می‌کند اما دشمنان نظام را افزایش می‌دهد
کد خبر : ۱۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴ -19 November 2019

به گزارش «آزادی»، افزایش سه برابر قیمت بنزین موضوعی نبود که به سادگی هضم و مورد پذیرش قرار بگیرد و بعید است که تصمیم‌گیرندگان بدون نظر داشتن این مهم اقدام کرده باشند. از همین رو است که شاهدیم بلافاصله بعد از مشاهده اعتراضات واکنش‌‌های گسترده‌ای نشان داده شد. امنیتی شدن فضای شهر و قطعی اینترنت از جمله همین واکنش‌ها است که به اعتقاد اهالی سیاست کمتر از اقدامات توام با خشونت برخی از معترضان خسارت‌بار نیست. ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس در دوره ششم معتقد است که اینگونه برخورد با اعتراضات مردمی برای مجموعه حاکمیت پیامدهایی خواهد داشت و به شمار دشمنان جمهوری اسلامی خواهد افزود.

وی در گفت‌وگویی با «آزادی» ضمن انتقاد از افزایش نرخ بنزین، گفت: «به نظر من این تصمیم کاملا غیرکارشناسی بود. روشن است که سه برابر کردن قیمت کالای در اختیار دولت، بر جو روانی جامعه اثر دارد و موجب افزایش گرانی می‌شود؛ این با هیچ عقل و منطق اقتصادی جور نیست. نمی‌دانم کدام کارشناسان این نظر را دادند؟! به علاوه اینکه « دو نرخی کردن» خود یک سیاست فساد آور است. آقایان اگر مدعی مبارزه با فساد هستند چطور چنین تصمیمی گرفته‌اند؟!»

قوامی با تاکید بر اینکه «روحانی باید صادقانه‌تر با مردم حرف بزند» گفت: «می‌گویند تمام این پول را به مردم برمی‌گردانیم، این که کار بیهوده‌ای است که پول را از مردم بگیرید و به مردم برگردانید. اگر می‌گویند به قشر ضعیف برمی‌گردانیم که با توجه به اعلام عد 60 میلیون،  اقرار به وجود 60 میلیون فقیر در کشور است. به اضافه اینکه این کار در نهایت به همین 60 میلیون آسیب می‌زند. 50 تومان می‌دهند اما 100 تومان گرانی بار می‌کنند. بنابراین اصل تصمیم درست نبوده است. نهایتا باید به صورت پلکانی و مرحله‌ای نرخ را بالا می‌بردند و بدون سهمیه بندی نهایت تا 1500 و 2000 تومان قیمت را بالا می‌بردند».

این نماینده پیشین مجلس در واکنش به نحوه برخورد با اعتراضات ناشی از گرانی بنزین نیز گفت: « من معتقدم که اعتراضات خودجوش بوده است اگرچه ممکن است برخی هم وارد شده و خسارت‌هایی زده باشند که بهانه به دست دولت بدهد و موجب سرکوب اعتراضات شود، بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد. به نظر من اصل اعتراض درست بوده است اما کنترل نشده و به هر صورت افرادی دخالت کردند و موجب زد و خرد شده‌اند».

وی با تاکید بر اینکه «قطعا قضیه جمع می‌شود و مردم توان مبارزه ندارد» گفت: « این قضیه از نظر ظاهر جمع می‌شود اما پیامد آن برای کشور، اقتصاد و مردم پیامد خوبی نیست».

قوامی همچنین گفت: « خسارت زدن به اموال عمومی از نظر همه نادرست است و کسی تایید نمی‌کند اما فقط سوءاستفاده‌گران از مطالبات مردمی در حال خسارت زدن به اموال عمومی نیستند. همین قطع اینترنت خود هزینه بالایی دارد. اگر بانک آتش زده ‌شود خسارت آن صد میلیون و دویست میلیون است اما قطع اینترنت بسیار هزینه بر‌تر است.»

قوامی در پاسخ به این پرسش که تاثیر ایجاد فضای امنیتی بعد از هر اعتراضی در افکار عمومی چیست؟ گفت: « وقتی یک جنبش و حرکتی شکل بگیرد و رهبری درستی هم نداشته باشد، به خشونت کشیده می‌شود. برای همین شاهدیم که برخی افراد مغرض وارد میدان می‌شوند و پلیس و دولت هم ناگزیر به واکنش می‌شود. همه این‌ها به مردم و اقتصاد کشور هم لطمه می‌زند. ضمن اینکه هزینه‌ بالایی نیز روی دست نظام می‌گذارد. به هر حال اکنون عده‌ای کشته و مجروح شده‌اند، عده‌ای هم قطعا زندان می‌روند. گفته‌اند که هزار نفر دستگیر شده‌اند. روشن است که وقتی 1000 نفر زندان بروند بعد از خروج از زندان دیگر دوست جمهوری اسلامی نخواهند شد و دشمن جمهوری اسلامی می‌شوند. درست است که این دستگیری‌ها اوضاع را ساکت می‌کند اما 1000 نفر به دشمنان نظام اضافه می‌کند. اگر از اول یک کار عاقلانه کرده و الان بنزین را مثلا 1500 تومان می‌کردند، صدای کسی درنمی‌آمد. من نمی‌دانم چه دستانی در کار است و چه سران سه قوه‌ای هم هستند که اینطور تصمیم می‌گیرند!‌ رهبری هم گفتند من سررشته ندارم. مقصر سران سه قوه هستند که یک مرتبه چنین تصمیمی گرفته و کشور را با مشکل مواجه کردند».

برچسب ها: قوامی ، اعتراضات ، بنزین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: