* گفت و گوی عربستان سعودی و انصارالله یمن بر سر توقف جنگ
پ
کد خبر : ۱۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲ -14 November 2019
خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه گزارش داد که دولت عربستان سعودی گفت: وگو‌هایی را به صورت غیررسمی برای برقراری آتش بس در یمن با انصار الله آن کشور آغاز کرده است.
به گزارش «آزادی» : وگو‌ها نوشت که عربستان از اواخر ماه سپتامبر (اوایل مهر) با قبول مسئولیت حملات نظامی به مواضع جنبش انصار الله یمن، مجموعه‌ای از گفت: وگو‌هایی را در امان پایتخت اردن با این جنبش آغاز کرده تا بتواند بعد از خروج امارات متحده عربی از ائتلاف ضد یمن تحت رهبری خود، شرایط را برای تسریع آتش بس با این جنبش فراهم آورد.

به گفته این منابع، این مجموعه مذاکرات پس از آن شکل گرفت که جنبش انصارالله چندی پیش بعد از توقف حملات موشکی و پهپادی به اهداف سعودی، پیشنهاد توقف حملات تلافی‌جویانه به عربستان سعودی در ازای توقف حملات هوایی به یمن را مطرح کرد.

یک منبع چهارم نیز در گفت: وگو با این خبرگزاری، از پیشرفت این رایزنی‌ها برای نهایی کردن شرایط برای امضای فوری یک پیمان امنیتی از طریق مجاری مختلف خبر داد و گفت که با این وجود ریاض هنوز در مورد امنیت مرزهایش نگرانی‌هایی دارد.

یک مقام سعودی نیز در گفت: وگو با رویترز ادعا کرد اگرچه از سال ۲۰۱۶ به این سو از عربستان سعودی طریق مجاری آزاد گفت: وگو‌هایی را با انصار الله آغاز کرده است، اما این گفت: وگو‌ها همچنان برای حصول به نتیجه مطلوب ادامه دارد.

در مقابل، یک مقام در جنبش انصارالله یمن نیز که خواست نامش فاش نشود، ضمن تایید برگزاری این گفتگو‌ها برای حصول آتش بس میان نیور‌های عربستان و انصار الله، هشدار داد که صبر طرف یمنی رو به پایان است.

براساس این گزارش، عربستان سعودی زمانی به این گفت: وگو‌ها روی آرده است که انصارالله یمن حملات موفقیت آمیزی را به تأسیسات نفتی "آرامکو" در دو منطقه "بقیق" و "خریص" انجام داده بود.

در جریان حملات پنج ساله عربستان سعودی به یمن، ده‌ها هزار نفر که اغلب آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند، کشته و صد‌ها هزار نفر هم مجروح و آواره شده‌اند.

سازمان ملل متحد از یمن به عنوان بزرگترین بحران انسانی معاصر یاد کرده است. با وجود این حملات گسترده، عربستان سعودی در تحقق هدف اشغال صنعا ناکام بوده است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، گفت و گو ، عربستان ، یمن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: