* دیوار‌های جدید اروپا، بلندتر از دیوار برلین
پ
کد خبر : ۱۳۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ -10 November 2019
امروز با وجود گذشت سه دهه از فروریختن دیوار برلین به‌عنوان نماد دوپارگی اروپا و جهان در دوران جنگ سرد، دیوار‌هایی جدید و بلکه بلندتر از دیوار برلین در اروپا سربرآورده است.
به گزارش«آزادی» بنابر گزارش موسسه ترنزیشنال (Transnational Institute) هلند، در سه دهه اخیر نزدیک به یکهزار کیلومتر دیوار و یا حائل‌های نرده‌ای در اروپا کشیده شده که این میزان شش برابر طول دیوار ۱۵۵ کیلومتری برلین است.

این موسسه هلندی در گزارشی نوشته که دیوار‌ها و حائل‌های جدید در اروپا از سال ۲۰۱۵میلادی بدین سو که قاره سبز با بحران سیل پناهجویان مواجه شده، ایجاد شده است.

براساس این گزارش، این بار اروپا باردیگر با ایجاد دیوار‌های تازه مرزبندی این مرزبندی‌ها بیشتر به دلیل هراس از سیل پناهجویان و مهاجرانی که بیشتر آن‌ها از آسیب پذیر‌ترین افراد جوامع بشری به شمار می‌روند.

حائل‌هایی که اروپا در این مدت ایجاد کرده سراسر این قاره را از دیگر بخش‌های خود نیز جدا کرده است، اسپانیا در بخش‌هایی از مرز‌های جنوبی خود که مشرف به شمال آفریقا است، موانعی ایجاد کرده است.

دیوار‌ها و موانعی هم بین ترکیه و یونان، ترکیه و بلغارستان، یونان و شمال مقدونیه، مجارستان و صربستان، مجارستان و کرواسی، بین نروژ با استونی و لیتونی و درنهایت در منطقه کاله فرانسه بوجود آمده است.

اروپایی‌ها این دیوار کشی‌ها را تنها بر روی زمین ایجاد نکرده اند بلکه پیرامون خود نیز حائل دریایی که با گشتی زنی نیرو‌های دریایی خود انجام می‌دهند بوجود آورده اند که گستره این دیوار دریایی چهار هزار و ۷۵۰ کیلومتر می‌شود.

این موسسه پژوهشی اعلام کرد: کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بین ۹۰۰ تا یک میلیارد یورو از زمان جنگ سرد تاکنون صرف دیوار کشی کرده اند، علاوه بر این برای تامین امنیت در بیرون از این دیوارکشی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ میلادی هزینه‌ای حدود یک میلیاردو ۷۰۰میلیون یورو پرداخته کرده و برای تامین امنیت داخل این دیوار‌ها و در داخل بلوک کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ میلادی مبلغی بالغ بر دو میلیاردو ۷۶۰ میلیون یورو هزینه شده است.

با این وجود کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد تا جهت حفظ و مدیریت این دیوار‌ها و حائل‌ها برای سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ مبلغ ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو اختصاص دهد.

"استفان ویراگولگیا" (Istvan Viragvolgyi) که مسئول نمایشگاهی تحت عنوان "قدرت دیوارها" (Walls of Power) است درباره موانعی که کشور‌های اروپایی در سه دهه پس از فرو ریختن دیوار برلین بنا کرده اند گفت: این‌ها حائل‌هایی بین جوامع است.

ویراگولگیا دراین باره گفت: در تاریخ بشریت، تمامی دیوار‌های ساخته شده فروریخت، بشر باید بیاندیشد که مشکل اصلی در کجا است و آنرا حل کند، تصور می‌کنم در باره مشکلی که با آن مواجه هستیم و در فرای آن قرار دارد، ما احساس اشتباهی داریم.

دیوار ۱۵۵ کیلومتری برلین در دوران بعد از جنگ جهانی دوم، در ماه ژوئن سال ۱۹۶۱ و برای جدایی مناطق تحت کنترل ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. این دیوار در دوران جنگ سرد به نماد دو پارگی اروپا و حتی جهان تبدیل شد.

شهروندان آلمان شرقی در نهم ماه نوامبر سال ۱۹۸۹ پس از یک رشته تغییرات سیاسی بنیادین در کشور‌های بلوک سوسیالیستی، با عبور آزادانه به سوی غرب، کار تخریب دیوار را عملا آغاز کردند.

روز گذشته ۹ نوامبر برابر با ۱۹ آبان ماه سی‌امین سالگرد سقوط دیوار برلین و آغاز فرایند اتحاد دو آلمان بود.

سقوط دیوار برلین که بعد از جنگ جهانی دوم آلمان را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کرده بود، منجر به انسجامی نسبی در قاره اروپا تبدیل شد و با فروریختن این دیوار، عصر تقسیم اروپا به بلوک غرب و شرق که عملا مانعی در برابر شکل گیری یک اروپای واحد و منسجم بود، به پایان رسید، اما این درحالی بود که دیوار‌های دیگری در دیگر نقاط این قاره سر برآوردند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: