* مصر: مذاکرات چهارجانبه واشنگتن بر سر سد «النهضه» مثبت بود
پ
کد خبر : ۱۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ -07 November 2019
وزیر خارجه مصر مذاکرات چهارجانبه در واشنگتن با موضوع سد النهضه را مثبت ارزیابی کرد و گفت که تلاش می‌شود در جریان مذاکرات آتی منافع اتیوپی و مصر در این خصوص تأمین شود.
به گزارش«آزادی»، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر امروز (پنجشنبه) در واکنش به نشست چهارجانبه روز گذشته در واشنگتن با موضوع سد النهضه، نتایج این نشست را مثبت ارزیابی کرد.

به نوشته وبگاه مصری الوطن، این مقام مصری که در رأس هیأتی به واشنگتن سفر کرده در بیانیه‌ای گفت که مذاکرات دیروز موجب مشخص شدن مسیر مذاکرات و تعیین جدول زمانی برای گفتگو‌ها شد.

او گفت که طبق گفت‌و‌گوها، مقرر شد تا چهار نشست با حضور سه کشور مصر، اتیوپی و سودان در سطح وزرای آبخیزداری و با حضور نماینده آمریکا و بانک جهانی برگزار شود تا در خصوص توافق بر سر چگونگی آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ مذاکرات صورت گیرد.

«سامح شکری» همچنین از دیدار خود با «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا خبر داد.

وزیر خارجه مصر در ادامه بیانیه خود، از طرف «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور، از «دونالد ترامپ» جهت میزبانی از این مذاکرات و میزبانی از وزرای سه کشور تقدیر کرد و گفت که این موضوع نشان دهنده عمق «روابط استراتژیک» میان مصر و آمریکاست.





او در خصوص ساز و کار راه‌اندازی و آبگیری سد النهضه نیز گفت که تلاش می‌شود توافقی صورت گیرد که طبق آن اتیوپی بدون ضربه به منافع مصر، فایده خود را از این سد که همان تولید برق است ببرد. سامح شکری، بار دیگر آب رود نیل را برای مصر مسأله «موجودیتی» دانست.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌مشود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

مصر ساخت این سد را موجب وارد آمدن ضربه شدیدی به بخش کشاورزی و صنعت خود می‌داند و از دولت اتیوپی می‌خواهد تا ساز و کار ویژه‌ای که موجب کاهش سهم آب مصر نشود را در آبگیری سد و در دوران خشکسالی مدنظر قرار دهد.

پس از اعلام شکست آخرین دور مذاکرات میان در ۱۳ مهر ماه گذشته در پایتخت سودان، «عبدالفتاح السیسی» و «آبی احمد» در تاریخ دوم آبان گذشته در شهر سوچی روسیه بر سر آغاز به کار دوباره کمیته حل و فصل اختلافات به توافق رسیدند.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: