* آلمان خواستار بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای شد
پ
کد خبر : ۱۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸ -06 November 2019
آلمان از ایران خواست که روند کاهش تعهدات هسته‌ای خود را متوقف کرده و به تعهدات هسته‌ای قبلی خود ذیل برجام بازگردد.
به گزارش «آزادی»، به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز، دولت آلمان تصمیم اخیر ایران برای کاهش مجدد تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را «غیرقابل قبول» خواند و از ایران خواست که گام‌های اخیر خود را به عقب بازگرداند.

آلمان پیش از این نیز راه‌اندازی زنجیره ۳۰ تایی ماشین‌های سانتریفیوژ IR-۶ در مجتمع غنی‌سازی نطنز را اقدامی غیر‌قابل قبول خوانده بود. هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در واکنش به این اقدام ایران گفت: «از نظر ما قابل‌قبول نیست که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نباشد. راه‌اندازی سانتریفیوژ‌های پیشرفته کل توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد.»

طرف‌های اروپایی برجام از جمله آلمان در حالی طی ماه‌های اخیر ایران را به دلیل کاهش تعهداتش ذیل برجام سرزنش کرده و پس از هر گام ایران در کاهش تعهداتش خواستار پرهیز از برداشتن گام‌های بعدی شده‌اند که پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران، تنها به دادن وعده و وعید اکتفا کرده و گام محسوسی در راستای تأمین منافع مشروع ایران ذیل برجام برنداشته‌اند.

ایران که پیش از این در پاسخ به بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان طی سه مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده، روز سه‌شنبه ۱۴ آبان رسماً از آغاز گازدهی به سانتریفیوژ‌ها در تأسیسات هسته‌ای فردو خبر داد.

بر اساس اطلاعات دریافتی از سایت غنی‌سازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) عصر امروز چهارشنبه پس از اتصال سیلندر خوراک به خطوط گازدهی زنجیره‌های سانتریفیوژ و پایان موفقیت آمیز خلا سازی خطوط، عملیات پسیواسیون شروع شده است و پس از این اقدام نیز تا ساعاتی دیگر کار گازدهی به زنجیره‌ها آغاز خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: