* کشور‌ها از عنوان «توصیه» در مقوله حقوق بشر استفاده نکنند
پ
کد خبر : ۱۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶ -06 November 2019
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: مهم این است که در مقوله حقوق بشر انصاف رعایت شود و برخی کشور‌ها از عنوان توصیه استفاده نکنند و تهاجمات سیاسی را به عمل آورند.
به گزارش «آزادی»  دکتر محمد جواد لاریجانی و هیئت همراه در دیدار خود با رئیس شورای حقوق بشر در مقر سازمان ملل افزود: معتقدیم که مهمترین مشکل توسعه حقوق بشر، مسئله آلودگی آن به سیاست بازی، تبعیض و سوءاستفاده سیاسی توسط عمدتا کشور‌های غربی است و سیاست ما به طور جدی با این فکر مهلک مبارزه می‌کند. به همین دلیل اعتقاد به تقویت بررسی دوره‌ای و جهانی حقوق بشر موسوم به یو پی آر داریم.

وی ادامه داد: شما به عنوان رئیس شورای حقوق بشر تاکنون به خوبی هدایت جلسات را انجام داده اید. مهم این است که انصاف رعایت شود و برخی کشور‌ها از عنوان توصیه استفاده نکنند و تهاجمات سیاسی را به عمل آورند.

در ادامه رئیس شورای حقوق بشر ضمن تشکر از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: نهایت تلاش خود را خواهیم کرد تا جلسه در چارچوب ماموریت مطلوب پیش رود. مجدداً از اهتمام ایران به همکاری با دفتر کمیسرعالی حقوق بشر ملل متحد و سازوکار یو پی آر تشکر می‌کنیم.

این ملاقات با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضائیه، اسماعیل بقائی هامانه نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو و خانم اولاد قباد رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

استراتژی ما ارتقای حقوق بشر بر اساس عقلانیت اسلامی است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه حضور خود در مقر سازمان ملل در جمع سفرای سازمان همکاری اسلامی در این محل حاضر شد و با آنان بحث و تبادل نظر کرد.

لاریجانی در این دیدار با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های مرتبط با حق بهداشت و حقوق زنان، مهم‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته را ساختار اجتماعی جدید دانست و گفت: دستاورد اصلی ما طی سالیان گذشته دموکراسی بوده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد بر حفاظت و صیانت از آرای مردم است و کشور مملو از آراء و نظرات متفاوت است که نشانگر سطح بالای دموکراسی است.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: حقوق بشر باید براساس فرهنگ کشور‌ها و مبتنی بر حقوق مردمان بومی باشد. غربیان این مهم را بد می‌دانند و معتقدند که حقوق بشر اگر سکولار و لیبرال نباشد، اساسا حقوق بشر نیست. اما استراتژی ما ارتقای حقوق بشر براساس عقلانیت اسلامی است.

وی در ادامه تلاش برای سکولار کردن اسناد به تصویب رسیده در سازمان همکاری اسلامی را مورد نقد قرار داد و بر لزوم استفاده از مفاهیم و اندیشه‌های اسلامی در اسناد سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد.

نماینده عراق نیز در این دیدار با تقدیر از تلاش‌ها و تحولات ایران در زمینه حقوق بشر، بر لزوم حفظ ارزش‌ها و باور‌ها تاکید کرد.

نماینده لبنان هم با اشاره به این موضوع که ایران نمونه بارز کشوری است که به ادغام مذهب، دموکراسی و توسعه اجتماعی مبادرت کرده است، بر تغییر موضع کشور‌های اسلامی از حالت تدافعی به حالت کنشگرانه تاکید کرد.

همچنین نماینده افغانستان، ارتقای استاندارد‌های حقوق بشری در ایران را مرهون داخلی سازی حقوق بشر و تکیه بر فرهنگ و ارزش‌ها دانست.

در این نشست که به ریاست سفیر پاکستان برگزار شد، موضوعاتی مانند بررسی دوره‌ای جهانی موسوم به یو پی آر و لزوم تقویت آن، ریشه و اساس حقوق بشر در اندیشه اسلامی و تبلور آن در عملکرد ایران پس از انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های ایران در حوزه حقوق بشر به ویژه در زمینه بهداشت و شکاف بین حقوق بشر مبتنی بر عقلانیت اسلامی و حقوق بشر غربی مبتنی بر سکولاریسم و لیبرالیسم، مورد بحث قرار گرفت.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، کشور ، توصیه ، حقوق ، مقاله
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: