* ازبکستان و سوئد چشم انداز روابط دوجانبه را بررسی کردند
پ
کد خبر : ۱۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ -29 October 2019
مقامات عالی رتبه ازبکستان و سوئد در شهر «تاشکند» دیدار و بر افزایش همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.
به گزارش «آزادی»، «اینگرید ترسمان» سفیر آکرودیته سوئد در «تاشکند» با «دلشاد احداف» معاون وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و چشم انداز روابط دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار چشم انداز روابط ازبکستان و سوئد در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، فرهنگی و انسانی و دیگر حوزه‌ها بررسی و بر علاقمندی متقابل برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه تاکید شد.

طرفین همچنین در مورد برگزاری مرحله دوره‌ای رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی در شهر تاشکند به توافق رسیدند.

طرفین در این دیدار همچنین بر اهمیت روابط بین پارلمانی از جمله از طریق سازماندهی سفر‌های متقابل و تبادل تجربیات تاکید کردند.

دو طرف افزایش در مورد مبادلات بازرگانی، ساز و کار‌های اجرایی طرح‌های مشترک با جذب سرمایه گذاری‌های سوئد و فن آوری‌های پیشرفته در چهارچوب برنامه‌های دولتی در توسعه صنعت، خصوصی سازی کارخانجات و .. تبادل نظر کردند.

طرفین با هدف توسعه بیش از پیش روابط در این زمینه در مورد تدوین مسئله برگزاری دومین نشست بازرگانی ازبکستان و سوئد در شهر تاشکند در سال ۲۰۲۰ به توافق رسیدند.

در دیدار یادشده همچنین مسائل همکاری‌های دوجانبه در چهارچوب سازمان‌ها و ساختار‌های بین المللی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

هم اکنون در ازبکستان ۱۰ واحد شرکت مشترک با سرمایه سرمای گذاران سوئد و یک شرکت با صد درصد سرمایه سرمایه گذاران سوئد در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی در سطح ۳۷ میلیون دلار قرار گرفته است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، سوئد استقلال ازبکستان را در تاریخ ۱۶ ژانویه سال ۱۹۹۲ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۸ آوریل سال ۱۹۹۲ میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: