* پیاده‌روی اربعین زمینه ساز تمدن‌سازی اسلامی است
پ
کد خبر : ۱۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ -18 October 2019
امام جمعه موقت تهران با اشاره به سه نکته خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اربعین که در گام دوم رهبری به آن اشاره شده است، پدیده پیاده روی اربعین را زمینه ای برای برقراری تمدن نوین اسلامی دانست.
به گزارش«آزادی» ، حجت‌السلام‌ و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در خطبه نخست خود در نماز جمعه امروز 26 مهرماه ۹۸ تهران، با بیان اینکه علی القاعده می‌بایست در مورد اربعین سخن بگوییم، گفت: شاهد یک اتفاق بزرگ، حیرت‌انگیز و خیره کننده هستیم؛ اربعین یک پدیده پر جاذبه، الهام بخش و بی‌نظیر است و از نظر مومنان راهپیمایی اربعین یک اعجاز الهی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سوابق گذشته پیاده‌روی اربعین توسط علما و مردم، گفت: این ذخیره ای شد برای اینکه در زمان خودش برای امت اسلامی رونمایی بشود و مورد استفاده قرار بگیرد و درست زمانی که امت اسلامی به یک مکتب نیاز داشت، وقتی که به یک رسانه پر قدرت برای معرفی اسلام ناب نیاز داشت، وقتی که به تقویت روح پایداری نیاز بیشتری داشت، وقتی امت اسلامی به یک سازمان‌دهی جهانی نیاز داشت و وقتی عشق و دلداری و تعاطف نیاز امت اسلامی بود اربعین از راه رسید و شد آنچه که شد.

وی ادامه داد: وقتی می‌گویم اربعین، یعنی این کلمه به اسم رمز امت اسلامی تبدیل شده است، اجتماع میلونی با سیر و هجرت در مسیرهای طولانی؛ حضور داوطلبانه و عاشقانه، اتحاد و انسجام در هدف، آرمان، نشانه‌ها در لباس؛ اجتماع درون جوش متکی و مردی در سلامت، بهداشت، امنیت و اسکان؛ ترکیب خانواده بنیان با حضور مرد و زن پیر و جوان؛ تنوع علمی، قومی نژادی و حتی دینی و مذهبی؛ بخش‌هایی از این اجتماع بزرگ است.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب« این یک پدیده الهی معنوی و حقیقتا قابل توصیف نیست»، گفت: ولی امر باید آن را تفسیر کند و باید اهل معرفت و حکمت برای تفسیر و تبیین و تحلیل به میدان بیایند، هر چند که نمی‌توانند حق مطلب را ادا کنند.

حاج علی اکبری با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم، گفت: اربعین بر اساس سه نکته مطرح شده و در بیانیه گام دوم تعبیر شده است؛ نخست «خودسازی» نقشی که اربعین، این راهپیمایی عظیم و با شکوه در خودسازی مومنان بر عهده دارد؛ دوم نقش «جامعه‌پردازی» و سوم از منظر «تمد‌ن‌سازی» است که می توان از اربعین آن را ترجمه کرد.

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه این هفته با بیان اینکه از مصادیق برجسته تقوا شکر نعمات پروردگار است و چه شکری بهتر از نعمت و عطیه برزگ اربعین، بیان کرد: از جمله شکر این نعمت تلاش برای بازشناسی، حضور در این پیاده روی، تسهیل در خدمت‌گزاری و ترویج منطق اربعینی است.

وی با اشاره مجدد به بیانیه گام دوم رهبری تاکید کرد: این پدیده باشکوه را باید از منظر بیانیه گام دوم مورد بررسی قرار داد؛ اول از نظر خودسازی، اربعین از نظر رشد اخلاقی یک یاری‌گر بی‌بدیل و شتاب‌گر غیر قابل توصیف و حیرت آور است آن هم در عصر آلودگی‌های شیاطین که باعث تخریب مبانی روحی و ایمانی می‌شود.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: قرار گرفتن در خیل عاشقان و پوشش زیارت حسینی برای کسی که می‌خواهد ار نظر اخلاق رشد کند و از نظر روحی پاکیزه شود یک شست‌وشو کننده متفاوت است و انسان متفاوت خود شیعی و حسینش را در این پیاده‌روی کشف می‌کند.

وی اضافه کرد: سرعتی که این پدیده عظیم می‌دهد مانند تاثیری است که دفاع مقدس داشت، آنهم در کنار صالحان و خوبان و زیبایی‌های انسانی ایثار و محبت. حضور در این مراسم با پای پیاده تقویت استقامت را به همراه دارد که یک فرصت استثنایی برای تقویت بنیه سلوکی است.

حجت الاسلام و المسلیمن حاج علی اکبری با بیان اینکه اربعین، یک دستگاه تربیتی است که ابا عبدالله‌الحسین در اختیار ما می‌گذارد، گفت: اربعین یک سرمایه اجتماعی بزرگ و کلان را برای جامعه مسلمانان و جامعه اسلامی ما تولید می‌کنید که از طریق روحیه و همبستگی بر محور امام امت و ولایت اتفاق می‌افتد.

وی افزود: تقویت هویت مشترک و تقویت هویت‌های قومی و زبانی و به درستی در یک کلمه «الحسین یجمعنا» جمع می‌شود؛ همه خرده فرهنگ‌ها در این دریا ذوب شده و اتحاد پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به فضای پیاده روی اربعین حسینی گفت: اربعین، آن سرمایه بزرگی است که به محیط جامعه اسلامی تزریق می‌شود و پایه‌های جامعه اسلامی را تقویت می‌کند و همچنین یک صف بندی ومرز بندی در برابر دشمنان اسلام هم هست.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: قرار گرفتن در مقابل دشمنان و مرز بندی با دشنمان را هیچ کجا نمی‌شود پیدا کرد؛ وقتی 30 میلیون نفر می‌گویند لبیک یا حسین پشت استکبار به لرزه می‌افتاد، همانطور که توطئه‌های آنها را قبل از اربعین و بایکوت خبری آنها درباره اربعین می‌بیند، آنها لشگر حسینی را می‌بینند و از آن واهمه دارند.

حاج علی اکبری گفت: منظر تمدن سازی و تشکیل تمدن نوین اسلامی اربعین با تعبیر زیبای رهبر انقلاب این است که« بسط معرفت حسینی به وسیله و با رسانه پر قدرت اربعین یکی از زمینه‌های بزرگ برای تمدن سازی اسلامی است». ما شهد این تمدن سازی را از جامعه خود چشیده‌ایم و افول استکبار جهانی را دیده‌ایم و می‌دانیم که این زمینه سازی برای ظهور امام عصر است.

وی ادامه داد: وقتی زائرین می گویند لبیک یا حسین یعنی می گویند لبیک یا مهدی، آنها به حسین زمانشان لبیک می‌گویند.

خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: این منطق اربعین است که اسلام را پیروز خواهد کرد، منطق اربعین منطق ایستادگی، منطق نداشتن بن بست و فتح همه جانبه، منطق نترسیدن و مقاومت است و این منطق ما را در مسیر جامعه و تمدن سازی موفق خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران با تشکر از ستاد اربعینی که در دولت تشکیل شد ،گفت: از شهر های مرزی و موکب‌های مردمی تشکر می‌کنیم، جامعه ما باید آماده باشد تا درباره زائرانی که از مرزهای شرقی وارد می‌شوند فکرهای جدید و ابتکارات تازه‌ای داشته باشیم که البته اقدمات خوبی هم انجام شده است.

وی تاکید کرد: از همه هنرمندان می‌خواهیم که با اقدامات از جمله فیلم، شعر، ادبیات و مستند‌سازی و غیره این مراسم را جاودانه کنند و نهادهای مربوط هم همکاری های لازم را انجام دهند.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: آموزش پرورش اربعین را در متن‌های درسی وارد کند و همچنین دانشگاه، حوزه و اصحاب حکمت از نقش خود در تبیین این حادثه جا نمانند.

حاج علی اکبری ضمن تشکر از میزبانی کشور عراق در پایان با زبان عربی از مردم و دولت عراق صمیمانه‌ تشکر و قدر‌دانی کرد.
برچسب ها: آزادی ، پیاده روی ، اربعین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: