* ۳۷۶ محصول دانش‌بنیان نانو فناوری در کشور تولید شد
پ
کد خبر : ۱۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲ -17 October 2019
مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد از راه‌اندازی ۲۵۷ شرکت فناور در حوزه فناوری نانو در کشور خبر داد و گفت: این شرکت‌ها ۳۷۶ محصول دانش‌بنیان مبتنی بر نانو فناوری تولید کردند که ۴۲ درصد آنها در حوزه تجهیزات است.
به گزارش«آزادی» پریچهر قزلباش روز پنجشنبه در همایش نکوداشت فرهنگ استاندارد در خراسان جنوبی افزود: بیشترین فعالیت این شرکت‌ها در حوزه نانو مواد است به‌گونه‌ای که از این تعداد ۳۳ درصد در حوزه مواد، ۱۲ درصد در حوزه دارو و سلامت و ۱۲ درصد در حوزه ساخت و ساز مشغول به فعالیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه ایران رتبه سوم جهانی بعد از چین و انگلستان را در تدوین استانداردهای مبحث نانو به خود اختصاص داده است یادآور شد: با توجه به نوظهور بودن فناوری نانو، تدوین استاندارد یکی از ضرورت‌های توسعه این فناوری قلمداد می‌شود.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو در چهار بخش اصطلاحات و تعاریف، روش‌های تعیین مشخصات، ایمنی و سلامت، ویژگی‌ها و کارآیی محصولات نانو مواد تدوین شده است و با این آمار ایران رتبه سوم را در بین کشورهای جهان دارد.

قزلباش گفت: استانداردهای تدوین شده یا بر اساس استانداردهای بین‌المللی بوده یا بر مبنای مطالعات و پژوهش‌ها تدوین شده‌اند اما در حال حاضر رویکرد جدید تدوین استانداردها محصول‌محور هستند که بر اساس نیاز شرکت‌ها و جامعه تحقیقاتی داخل کشور تدوین می‌شوند.

وی اظهار داشت: مهمترین وظیفه سازمان ملی استاندارد تدوین است که تاکنون حدود ۳۳ هزار و ۵۱۲ عنوان استاندارد ملی برای محصول (کالا و خدمات) را به جز مواد دارویی و تعیین معیارهای مصرف انرژی تاکنون تدوین کرده است.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ادامه داد: از این تعداد چهار هزار و ۱۶۷ استاندارد در صنایع مکانیک، سه هزار و ۵۳۲ خوراک و فرآورده‌های کشاورزی، سه هزار و ۵۳۰ صنایع شیمیایی و سه هزار و ۳۴۹ برق الکترونیک و مابقی در سایر حوزه‌ها است.

وی یکی دیگر از وظایف این سازمان را نظارت بر اجرای استاندارد دانست و گفت: بر اجرای استاندارد در ۲۵ هزار واحد تولیدی با بیش از ۶۹ هزار محصول نظارت شد که به صدور ۲۸ هزار و ۵۰۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد شده است.

قزلباش اضافه کرد: در فرآیند فوق ۲۲ هزار و ۴۶۱ مدیر کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی مشغول به کار هستند به عبارتی مدیران کنترل کیفیت همکاران سازمان ملی استاندارد تلقی می‌شوند.

وی با بیان اینکه هزاران نفر در سه هزار و ۲۰۰ آزمایشگاه همکاری فعالیت دارند اظهار داشت: همچنین چندین هزار نفر در شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده مشغول به‌کار هستند.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد بیان کرد: روند پایش استمرار کیفیت محصولات تحت بررسی سازمان علاوه بر نمونه‌برداری از خط تولید و یا انبار تولیدی، سالی دو بار مراجعه به مراکز عرضه و فروش کالا در قالب طرحی به نام طه «طرح اجرای هماهنگ استاندارد» انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پارسال در این زمینه نظارت بر اجرای حدود یکهزار و ۹۸۳ استاندارد ملی انجام شد که ۱۶۰ هزار نمونه‌برداری از کالا و ۳۹۲ هزار بازرسی در کشور انجام شد که آزمون‌ها یا بررسی‌ها برخی منجر به تعلیق، ابطال پروانه نشان استاندارد و ارجاع متخلفان به مراجع قضایی را به دنبال داشته است.

قزلباش تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی و مشارکت آگاهانه توانسته است حضور پررنگ و فعالی در مجامع مطرح بین‌المللی داشته باشد.

وی بیان کرد: یکی از فعالیت‌های جدید سازمان ملی استاندارد، نشان حلال است که دو قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید را بر عهده دارد، از این طریق جمهوری اسلامی ایران در موسسه استانداردها و اندازه شناس کشورهای اسلامی (SMIIC) عضو شد.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: صادرات کالای حلال در دنیا اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد که اگر پنج درصد از این تجارت را داشته باشیم نیازی به درآمدهای نفتی کشور نخواهیم داشت.

وی با اشاره به نظارت بر اجرای ۳۹ استاندارد تعیین معیار مصرف انرژی و فرآیندهای تولید صنعتی اشاره کرد و گفت: تاکنون نظارت بر اجرای ۳۱ استاندارد با استفاده از شرکت‌های بازرسی فنی انجام شده است.

قزلباش ادامه داد: همچنین بیش از ۶ هزار و ۲۱۴ گزارش انرژی با بارزسی واحدهای تولیدی مشمول استاندارد اجباری بررسی و گزارش کارخانه‌هایی که خارج از معیار هستند به وزارت‌های نفت و نیرو برای اعمال جرائم معرفی شده‌اند.

وی افزود: کارخانه‌هایی که بهینه و مطابق معیارهای تعیین شده در استاندارد هستند نیز موفق به اخذ گواهی انطباق معیار مصرف شده‌اند که تا شهریوماه امسال سه هزار و ۱۱۰ گواهی انطباق در کشور صادر شده است.

در این همایش از واحدهای تولیدی و خدماتی، آزمایشگاه‌های برتر و دستگاه‌های اجرایی برتر در امر استانداردسازی نیز تجلیل و قدردانی شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: